logo

ادامه حواشی نوبل با اعطای یک جایزه به «هاندکه»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ادامه حواشی نوبل با اعطای یک جایزه به «هاندکه»

ايسنا/ «الکساندر ووچيچ» رئيس‌جمهور صربستان بالاترين نشان اين کشور را به «پيتر هاندکه» نويسنده اتريشي برنده نوبل ادبيات اعطا کرد.
به نقل از اي بي سي نيوز، «پيتر هاندکه» به سبب آن‌چه "مبارزه بي‌وقفه در راه حقيقت" عنوان شده بالاترين نشان کشور صربستان را طي مراسمي در بلگراد دريافت کرد و «الکساندر ووچيچ» رئيس‌جمهور اين کشور نيز اعلام کرد با اعطاي اين جايزه مراتب قدرداني و تشکر خود را از دوست‌مان نشان داديم. 

اعطاي جايزه نوبل ادبيات ۲۰۱۹ به «هاندکه» به سبب حمايت‌هاي پيشينش از «اسلوبودان ميلوشويچ»، رئيس‌جمهور سابق صربستان و همچنين انکار نسل‌کشي سربرنيتسا (قتل بيش از هشت‌هزار نفر از ساکنان بوسنيايي شهر مسلمان‌نشين سربرنيتسا) مورد اعتراض بازماندگان جنگ بوسني قرار گرفت و با حواشي فراواني همراه شد. 

«هاندکه» که در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهروند افتخاري بلگراد شناخته شد چند روز پيش نيز در کشور بوسني و هرزگوين مورد تقدير مقامات جمهوري صرب بوسني قرار گرفت. همچنين «امير کوستوريتسا» فيلمساز معروف اهل کشور بوسني و هرزگوين از «پيتر هاندکه» با اعطاي جايزه ادبي «ايوو آندريچ» تقدير کرد. 

با اين وجود حضور «هاندکه» در شهر سارايوو پايتخت بوسني و هرزگوين مورد استقبال قرار نگرفت و رسانه‌هاي محلي نيز اين نويسنده برند نوبل ادبيات را يک انکارکننده نسل‌کشي توصيف کردند. 

تصميم آکادمي سوئدي نوبل در دسامبر ۲۰۱۹  براي اعطاي جايزه نوبل ادبيات به «هاندکه» با انتقادها و خشم بسياري از افراد از جمله فعالان حقوق بشر، مورخان و چهره‌هاي برجسته کشور بوسني مواجه شد که «هاندکه» را به سبب مواضع سياسي‌اش شايسته دريافت مهم‌ترين جايزه ادبي جهان نمي‌دانستند و کشورهايي چون بوسني و هرزگوين، آلباني، مقدونيه، کوزوو و ترکيه مراسم اعطاي نوبل ادبيات آن سال را بايکوت کردند. 

«هاندکه» که اکنون ۷۸ سال دارد يکي از مهم‌ترين نويسندگان آلماني‌زبان در قيد حيات است و معتقد است صرب‌ها به شکل ناعادلانه و به عنوان تنها متجاوز از سوي غربي‌ها به تصوير کشيده شده‌اند. 

«ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتي»، «داستان کودکان»، «بر فراز دهکده‌ها»، «پيمودن درياچه کنستانس»، «نامه کوتاه، وداع طولاني»، «ماجراهاي مداد» و «زن چپ‌دست» مهم‌ترين کتاب‌هاي «پيتر هاندکه» هستند که جايزه‌هاي متعدد و مهمي چون جايزه «گئورگ بوشنر» (۱۹۷۳) و جايزه «فرانتس کافکا» در سال ۲۰۰۹ را براي به او به ارمغان آورده‌اند. اين نويسنده در سال ۲۰۰۴ نيز جايزه بين‌المللي «ايبسن» را براي نمايشنامه‌نويسي دريافت کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar