برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
کتاب

داستان صوتی/ سرزمین گوجه‌های سبز (قسمت نوزدهم)

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
داستان صوتی/ سرزمین گوجه‌های سبز (قسمت نوزدهم)

آخرين خبر/کتاب سرزمين گوجه‌هاي سبز نوشته‌ي هرتا مولر يکي از برجسته‌ترين و به‌يادمادني‌ترين آثار ادبيات آلمان محسوب مي‌شود و مولر به واسطه‌ي اين اثر برنده‌ي جوايز بسياري شده است. او زندگي تعدادي دانشجو را را روايت مي‌کند که براي فرار از استبداد روماني راهي کشور آلمان مي‌شوند تا از فقر و فلاکت فرار کنند.

رمان سرزمين گوجه‌هاي سبز (The Land of Green Plums) روايتي دهشتناک از کشوري است که بر اساس آرمان‌هايش قرار بود در مقابل استبداد بايستد و مردم در آن زندگي کنند اما اکنون سرزميني پر از ترس، فقر و وحشت شده است و حکومت استبدادي به تمامي ابعاد زندگي مردمش نفوذ کرده است و جوانان ديگر اميدي به فرداي خود در اين ديار ندارند.

خلاصه‌اي از رمان سرزمين گوجه‌هاي سبز:

داستان سرزمين گوجه‌هاي سبز، درباره‌ي دختري از تبار آلماني‌هاي روماني است که به همراه پنج دوست خود در دوره‌ي سياه استبداد زده‌ي نيکولاي چائوشسکو زندگي مي‌کند. مولر، در رمان خود، به شيوه‌ي پست‌مدرن و با استفاده از استعارات و کنايه‌هاي مکرر، زندگي در دوران ديکتاتوري را به عنوان صداي قشر دانشجو براي شما به تصوير مي‌کشد.

زيبايي اين کتاب در اين است که خود مولر چنين زندگي‌اي را تجربه کرد و در همين دوران در کشور روماني بود و بارها با دستگاه‌هاي حکومتي درگير و حتي تهديد به مرگ شد.

نويسنده با زيرکي تمام، در ابتداي اثرش، شعري از «جلو ناوم» شاعر شهير رومانيايي را مي‌آورد. شعري که چندين مرتبه در طول داستان تکرار مي‌شود. پيام شعر، يکي از مهم‌ترين پيام‌هاي اثر اوست: در فضاي دهشتناک ديکتاتوري، دوستان شايد همديگر را دوست داشته باشند اما وحشت، فقر، و بيکاري آن‌قدر بر آن‌ها مستولي شده و آن‌قدر در خود گرفتارند که در فضاي سردِ مرگ عواطف انساني، يا دست به خيانت مي‌زنند و يا دست به رها کردن يکديگر.

مهم‌ترين عنصر اين اثر نابِ مولر را بايد شاعرانه‌گي او در سبک «رئاليسم جادويي» دانست. شکل زبان روايت، ساده و براي همه قابل‌فهم است اما استعارات و کنايه‌هاي پيچيده‌ي آن به قدري زيبا به کار برده شده، که مي‌تواند خواننده‌ي زيبايي‌شناس را شيفته‌ي خود ‌کند. روايتي پست‌مدرن را مي‌شود از خلال جملات عميق اين رمان دريافت. داستاني چندلايه که با طرح عمقِ رازآلودِ ديدگاه‌ها و پديده‌ها، شما را به هزارتوي ساختار خود مي‌کشاند و چنان اثري عميق در سويداي ذهن و قلبتان به جا مي‌گذارد که وقتي به خط پاياني داستان مي‌رسد، پي مي‌بريد که در سفري ناب و مکاشفه‌اي شعورمندانه با نويسنده همراه بوده‌ايد. مسيري که بسياري از واقعيت‌ها را به او نمايانده است.

از نگارش سيال هرتا مولر (Herta Muller) بايد گفت. نگارشي که از حيث زيبايي‌شناختي، بايد آن را تحسين کرد. مولر، با تبحر تمام، جريان سيال ذهن را طوري خلق مي‌کند که فضاي وهم‌آلودش در دنياي واقعيت، بيش از هر چيزي خواننده را مي‌ترساند. او، با هنرمندي تمام جادوي رئاليسم را به کار مي‌گيرد تا واقعيت زشت و دهشتناک دوراني سياه که جامعه‌اش تجربه کرد را به تصوير بکشاند.

افتخارات کتاب سرزمين گوجه‌هاي سبز:

سرزمين گوجه‌هاي سبز، در سال 1998 موفق به دريافت جايزه‌ي معتبر «ايمپک» دوبلين و در سال 2009 موفق به دريافت جايزه‌ي «نوبل» به عنوان معتبرترين جايزه‌ي دنياي ادبيات شد.

قسمت قبل:

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar