برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
کتاب

زادروز نویسنده؛ "جی کی رولینگ" نویسنده هری پاتر

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
زادروز نویسنده؛ "جی کی رولینگ" نویسنده هری پاتر

آخرين خبر/ در اين مقاله قصد داريم به شرح زندگينامه جي کي رولينگ، نويسنده مشهور و پرفروش سري کتاب هاي هري پاتر بپردازيم. طرفداران کتاب هاي هري پاتر، حتما اين جمله را بارها شنيده اند که هري پاتر بر روي دستمال کاغذي متولد شد. درواقع معني اين جمله اين است که جي کي رولينگ در آن زمان وضعيت مالي مناسبي نداشت و به علّت فقر نمي توانست کاغذ بخرد! بنابراين هرروز به يک کافه مي رفت و بر روي دستمال کاغذي هاي آن کافه، صفحات اول هري پاتر را نوشت.

بيوگرافي جي کي رولينگ (زندگينامه بزرگان)
براي مطالعه زندگينامه ي جذاب اين بانوي نويسنده که يک باره توانست از وضعيت رقت بار خود، به يکي از معروف ترين و ثروتمندترين نويسنده هاي دنيا تبديل شود، با ما همراه باشيد.

دوران کودکي
در زندگي نامه جي کي رولينگ اينگونه آمده است که : جوآن رولينگ متولد 31 جولاي 1965 در انگلستان است. او عمدتاً کودکي شادي داشت و از همان دوران به نام خانوادگي پاتر علاقه خاصي داشت. از همان کودکي دوست داشته است نويسنده باشد و هرازگاهي هم مي نوشت اما اوايل کمتر موفق مي شد که نوشته ي خوبي ارائه دهد.
وقتي 6 ساله شد يک داستان جالب درباره يک خرگوش نوشت و نام آن را «خرگوشي به نام خرگوش» گذاشت. وقتي مادرش از داستان خوشش آمد و از آن تعريف کرد، رولينگ به او جواب داد: «پس چاپش کنيم!» خود رولينگ در ادامه اين خاطره مي گويد، گفتن اين حرف از زبان يک کودک 6 ساله بسيار عجيب بود اما من واقعا نمي دانم آن موقع اين حرف از کجا آمده است!

جي کي رولينگ تو اتوبيوگرافي خود نوشته است: «براي نخستين بار يکي از دوستانش به نام سين او را بسيار تشويق کرد و به او گفت که بايد يک روز نويسنده ي بزرگي شود». سين يک اتومبيل فورد قديمي داشت که در کتاب هاي هري پاتر به عنوان ماشين پرنده وارد مي شود.
پس از اين که رولينگ مدرسه اش را تمام کرد، در امتحان ورودي دانشگاه آکسفورد شرکت کرد اما پذيرفته نشد! پدر و مادرش او را تشويق کردند تا در دانشگاه اِکستر انگلستان، زبان فرانسه بخواند. خود رولينگ بعضي اوقات با حسرت مي گويد که بسيار علاقه داشته در دانشگاه زبان انگليسي بخواند؛ اما پدر و مادرش خيلي دوست داشتند او يک زبان پرکاربرد تر از انگليسي ياد بگيرد.

شکل گيري ايده ي هري پاتر
در سال 1990 اولين ايده ي هري پاتر به ذهن او رسيد. بنا به گفته هاي خودش در يک سفر طولاني با قطار اين ايده به ذهن او رسيد و همان جا شخصيت هاي داستان را پرداخت کرد. اولين چيزي که به ذهن رولينگ رسيد، داستان يک پسربچه بود که خودش نمي دانست جادوگر است.
قطار حدود چهار ساعت تاخير داشت و رولينگ هم هيچ خودکار يا مدادي همراهش نبود. خودش مي گويد برايم خيلي سخت بود، چون هيچ خودکاري نداشتم و خجالت مي کشيدم آن را از کسي قرض بگيرم. به محض اين که به مقصد رسيد و وارد آپارتمانش شد، سريع دست به کار شده و شروع به نوشتن کرد و چند سال هم براي ويرايش آن زمان صرف کرد.
در سال 1990 بود که مادر رولينگ از دنيا رفت. در جريان فوت مادرش، رولينگ خيلي آزرده خاطر شد و اين آزردگي را توانست به صورتي کاملا هنرمندانه به ماجراي مرگ مادر هري پاتر منتقلش کرد. ازنظر خودش يکي از زيباترين و دوست داشتني ترين صحنه هاي فيلم هري پاتر، آن موقع است که هري، پدر و مادر خودش را در آيينه مي بيند.

ازدواج و جدايي رولينگ

در سال 1990 پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه، در سازمان عفو بين الملل به عنوان منشي و مترجم مشغول به کار شد و بعد از دو سال با يک روزنامه نگار پرتغالي به نام «ژورگه آرانتس» آشنا شد. هردوي آن ها به سبک نويسندگي جين آستين علاقه داشتند. رولينگ با هزاران اميد و آرزو به ژورگه علاقه مند شد و در همان زمان باهم ازدواج کردند.
 حاصل اين ازدواج دختري به نام «جسيکا» بود. اما پس از گذشت دو سال، جوآن متوجه شد همسرش مرد روياهاي او نيست به اين دليل که ژورگه با او به شدت بدرفتاري مي کرد به اندازه اي که خشونت و رفتارهاي او سبب کلافگي و عصبي شدن رولينگ شده بود. سرانجام در سال 1993 آن دو پس از يک دعواي سخت، که باعث شد همسرش او را از خانه بيرون کند، از يکديگر جدا شدند.
طلاق رولينگ روي روحيات او تاثيرات منفي زيادي برجاي گذاشت و باعث شد شغل خود را از دست دهد.
او در سال 1993 به ادينبرو اسکاتلند رفت در حالي که افسردگي و سختي هاي زندگي او را به سختي تحت فشار قرار داده بود. به اندازه اي که چندبار اقدام به خودکشي کرد اما هربار خودکشي هايش ناموفق بود.
وضعيت روحي رولينگ به قدري وخيم بود که مدتي در درمانگاه افسردگي بستري شد. او شغلي نداشت به همين دليل دخترش را با کمک هايي که از خيريه مي گرفت، بزرگ مي کرد.
او سعي کرد روي نوشتن تمرکز کند و کتاب اولش را به پايان برساند. هر وقت جسيکا مي خوابيد، به کافه محل مي رفت تا بر روي کتابش کار کند.

چاپ اولين کتاب
بالاخره موفق شد اولين کتاب خود را به پايان برساند. رولينگ کتاب خود را به چندين انتشاراتي فرستاد. حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتي کتابش را رد کردند، اما يک انتشاراتي کوچک قبول کرد که آن را چاپ کند. براي اولين کتاب 1500 يورو به عنوان دستمزد به رولينگ پرداخت شد. انگيزه ي اتمام اين کتاب از آن جايي نشات گرفت که دختر رولينگ از فصل اول کتاب خيلي به هيجان آمده بود و ذوق داشت زودتر بداند داستان به کجا ختم مي شود.


رولينگ اولين کتابش را با نام «جوآن رولينگ» امضا کرد اما صاحب انتشارات بلومزبري به او گفت که متابش را با نامي مستعار امضا کند زيرا در آن زمان جونان از کتاب هايي که نويسنده آن زن بودند استقبال نمي کردند. به همين دليل از آن به بعد روي کتاب هاي هري پاتر نام «جي.کي.رولينگ» ثبت شد و همين نام روي او باقي ماند.
در سال 1996 اولين سري کتاب هاي هري پاتر به بازار رفت و در عرض چند هفته تمام کتاب ها فروخته شد. تيراژ اول فقط هزار تا بود که پانصد جلد آن به کتابخانه ها رفت.
بعد از اين موفقيت يک انتشارات آمريکايي حق چاپ را از رولينگ به ارزش 100 هزار يورو خريداري کرد. اولين جلد کتاب هري پاتر 120 ميليون نسخه بود که در سراسر دنيا به فروش رسيد.
در سال 1998 اين کتاب به يک فيلم تبديل شد و طبق درخواست رولينگ تمام بازيگران، از بازيگران بريتانيايي انتخاب شد. در سال 2006 آخرين کتاب هري پاتر نوشته شد و وارد بازار شد.

آثار جي کي رولينگ عبارتند از:
هري پاتر و زنداني آزکابان
هري پاتر و محفل ققنوس
هري پاتر و جام آتش
هري پاتر و شاهزاده دورگه
هري پاتر و يادگاران مرگ

دو رمان ديگر از جي کي رولينگ چاپ شده که براي رده ي سني بزرگسال نوشته شده است. يکي از اين کتاب ها با نام مستعار «رابرت گالبِرِک» روانه ي بازار شد اما اکثر مردم پس از خواندن آن متوجه شدند که نويسنده ي آن جي کي رولينگ است، در نتيجه فروش اين کتاب نيز به صورت چشمگيري افزايش پيدا کرد.
بعد از اين کتاب، رولينگ داستان هاي کوتاه خود را منتشر مي کند و قرار است يک ديکشنري از اصطلاحات مدرسه هاروارد بنويسد.
جي کي رولينگ در سال 2014، به عنوان چهارمين نويسنده تاثيرگذار زن در جهان معرفي شد.

برگرفته از  سايت پرورش افکار

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره