برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نگاهی فلسفی و ادبی به شعر فروغ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نگاهی فلسفی و ادبی به شعر فروغ

ایسنا/ به مناسبت سالروز درگذشت فروغ فرخزاد، نشست تخصصی «نگاهی فلسفی و ادبی به شعر فروغ فرخزاد» با حضور پژوهشگران ادبیات و فلسفه در خانه کتاب یارا برگزار می‌شود.

ریحانه واعظ شهرستانی، پژوهشگر ادبیات دراین‌باره گفت: به مناسبت سالروز درگذشت فروغ فرخزاد (۲۴ بهمن) تصمیم گرفته شد تا در خانه کتاب یارا، وابسته به موسسه فرهنگی هنری پیدایش (رویش دیگر) نشستی در همین زمینه و با نگاهی فلسفی و ادبی به اشعار فروغ برگزار شود.

او افزود: دکتر محمدرضا واعظ شهرستانی در کتاب خود با نام «جز طنین یک ترانه نیستم» نشان دادند که زیست‌جهان و سیر محتوایی اشعار فروغ فرخزاد نشان‌دهنده خودسازی او بر اساس اختیار و آزادی اراده است. درواقع دکتر واعظ در کتاب «جز طنین یک ترانه نیستم» سیر تکاملی احوال اگزیستانسیالیستی فروغ را نشان دادند که او به‌هیچ‌وجه به ماهیتی از پیش تعیین‌شده بر مبنای عادت‌ها و غرایز خود، بسنده نکرد و به‌نوعی نقد فلسفی یا اگزیستانسیالیستی بر شعرهای فروغ فرخزاد داشته‌اند. به همین دلیل در نشست تخصصی خانه کتاب یارا، دکتر واعظ اشعار فروغ را به لحاظ مباحث فلسفی بررسی خواهند کرد.

شاعر کتاب‌های «شاخه‌های عریان» و «پنجره از شب بیرون زده است» بیان کرد: با توجه به اینکه من نیز نقد ساختارگرایانه بر اشعار فروغ فرخزاد داشتم، ازاین‌رو تصمیم گرفته شد تا نشستی با عنوان نقد ادبی و فلسفی بر شعر فروغ فرخزاد داشته باشیم که بخش فلسفی آن توسط دکتر محمدرضا واعظ ارائه خواهد شد.

این پژوهشگر ادبیات با بیان اینکه نشست موردنظر، برای علاقه‌مندان به شعر معاصر و به‌ویژه شعر فروغ فرخزاد بسیار مؤثر است، گفت: در این نشست اشعار خاصی از فروغ موردنظر ما نیست و بر آثار او از عصیان و اسیر و دیوار تا تولدی دیگر و نهایتاً ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد مروری خواهیم داشت و آن‌ها را از دیدگاه فلسفی و ادبی موردبررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «نگاهی فلسفی و ادبی به شعر فروغ فرخزاد» با حضور ریحانه واعظ شهرستانی، شاعر دو کتاب «شاخه‌های عریان» و «پنجره از شب بیرون زده است» و پژوهشگر ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد؛ همچنین محمدرضا واعظ، پژوهشگر فلسفه دانشگاه بُن آلمان و نویسنده کتاب «تأملی فلسفی به شعر و زیست‌جهان فروغ» در روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، ساعت ۱۸ در خانه کتاب یارا، واقع در اصفهان، خیابان توحید میانی، چهارراه پلیس، ابتدای شریعتی شرقی، جنب بن‌بست شماره ۷ (بن‌بست شیخ) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام به‌منظور حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۲۲ با شماره تلفن ۰۳۱۳۶۲۶۸۸۵۷ تماس بگیرند و یا به صفحات خانه کتاب یارا و موسسه فرهنگی هنری پیدایش (رویش دیگر) در رسانه‌های اجتماعی مراجعه کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar