برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

نقدی بر طراحی لاماری ایما هیبرید؛ کپی برابر اصل نیست!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقدی بر طراحی لاماری ایما هیبرید؛ کپی برابر اصل نیست!

آخرین خودرو/ ایما هیبرید محصول وارداتی آرین موتور است که سبک طراحی ایما معمولی را دارد. ما در این مطلب طراحی لاماری ایما هیبرید را بررسی می کنیم.

در نمایشگاه خودروی ۲۰۲۰ گوانگجو بود که دانگ فنگ «Dongfeng» چین از کراس اووری خوش استایل و اسپرت و با نام T5 EVO که نسخه اسپرت و البته کاملا متفاوتی از T5 معمولی بود رونمایی کرد و توسط یکی از زیر مجموعه های خود، یعنی «Forthing» که از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده بود به بازار عرضه شد.

پس از آن و همزمان با عرضه فورتینگ T5 EVO در بازار چین، آرین موتور که برای مدتی به واردات محصولات بروز فرانسوی و ژاپنی مانند DS و میتسوبیشی می پرداخت اقدام به واردات و مونتاژ جدیدترین محصول دانگ فنگ، یعنی Forthing T5EVO و با نام لاماری ایما کرد و به تازگی نیز قرار است نسخه جدیدتر و بروزتر این مدل که از پیشرانه ای هیبرید برخوردار است به بازار عرضه شود و مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید، نقدی است بر طراحی ظاهری و کابین لاماری ایما هیبرید، جدیدترین محصول عرضه شده توسط آرین موتور.

طراحی ظاهری لاماری ایما هیبرید ؛ ترکیبی از ظرافت، پویایی و قدرت
لاماری ایما یا فورتینگ T5 EVO، از آن دسته خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران می باشد که از نظر طراحی ظاهری و استایل و در اولین برخورد با آن، کاملا جلب توجه می کند و سبک طراحی مدرن و پویای آن در نقاط مختلف بدنه کاملا جذاب، متناسب و هماهنگ می باشد. هرچند که نباید فراموش کنیم که طراحی این محصول، به سرپرستی هنینگ ناپفل «Henning Knoepfle» انجام شده است که سابقه همکاری با مرسدس بنز و ولوو را نیز در کارنامه خود دارد و همین تجربه کار با بزرگان خودروسازی، برگ برنده ای برای رسیدن به چنین استایلی در لاماری ایما بوده است.

با این حال و با تمام ویژگی های مثبتی که در لاماری ایما شاهدش بودیم، دانگ فنگ تصمیم به ایجاد تغییراتی در نمای ظاهری Forthing T5 EVO گرفت که نسخه هیبرید عرضه شده در بازار ایران نیز از همین استایل به روز شده برخوردار است که عمده تفاوت آن با نسخه قبلی لاماری ایما، در نمای جلو خودرو نمایان شده است. در نمای جلو لاماری ایما هیبرید، عمده تغییرات صورت گرفته، در فرم سپر و جلو پنجره عظیم الجثه آن صورت گرفته است که بر خلاف نسخه قبلی که از خطوط نرم با زوایای ملایم برخوردار بود، این بار شاهد استفاده از خطوط هندسی و با زوایای شارپ و تیز تر هستیم که نگاه تیم طراحی به لامبورگینی اوروس در این بروز رسانی کاملا مشهود است.

ضمن اینکه لوگوی لاماری و نیز لوگوی جدید Forthing که با الهام از استراتژی جدید فورتینگ که انطباق با تغییراتی است که نسل جدید را شکل می دهد، بی شباهت با لوگوی معروف لامبورگینی نیست و این ویژگی های بصری شباهت میان لاماری ایما و لامبورگینی اوروس را در نمای جلو افزایش می دهد .با این حال اگر دماغه خودرو را به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم کنیم خواهیم دید که قسمت بالایی دماغه لاماری ایما هیبرید که شامل چراغ های روشنایی در روز، کاپوت و خطوط روی آن می شود تغییری را تجربه نکرده است.

در این نما جلو پنجره شارپ و هندسی که دانگ فنگ از آن به عنوان شیر خروشان یا «Lion-Roaring Front Face» یاد می کند در کنار لبه های تیز ایجاد شده, چهره ای عضلانی و اسپرت تر به آن بخشیده است. ضمن اینکه اضافه شدن یک نوار کرومی عمودی قطره اشک مانند در کناره های سپر که از چراغ های باریک بالا تا پایین سپرها امتداد یافته بر پویایی این نما افزوده است. همچنین این تغییرات بصری به لحاظ عملکردی هم تاثیر مثبتی بر کاهش عبور جریان هوا در زیر خودرو و در نتیجه بهبود پایداری خودرو نیز داشته است. اما این تغییرات در نمای جلو و دماغه یک نکته منفی در پی داشته که با گذر از آن و با رسیدن به نمای جانبی نمایان می شود که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

با رسیدن به نمای جانبی، تغییرات به حداقل خود می رسد که البته در فیس لیفت یک خودرو امری کاملا طبیعی در صنعت خودروسازی به دلیل هزینه های زیاد قالب گیری و تولید می باشد.

استفاده از یک خط مواج که با زاویه ای ملایم از چراغ های جلو شروع و تا مرکز درب عقب امتداد یافته و سپس با یک خط ماهیچه ای که از مرکز درب عقب تا چراغ های عقب کشیده شده است، ادغام می شود, بر پویایی نمای جانبی افزوده است. علاوه بر آن خط کشیده شده بر روی رکاب در ها نیز با ایجاد یک حجم پردازی مثبت و منفی بر روی بدنه، یک رفلکت جذاب از نور ایجاد کرده است. هر چند که این سبک از طراحی بی شباهت به سبک طراحی محصولات مرسدس در یک دهه گذشته نمی باشد.

اما نکته منفی که پیش از این به آن اشاره کردیم اینجا خود را نمایان می سازد، یعنی تغییرات ایجاد شده در دماغه خودرو که سبب ایجاد خطوط شارپ با زوایای تیز در این نما شده است، با خطوط نرم و ملایم نمای جانبی هارمونی مناسبی را ایجاد نکرده است، در حالی که در نسخه قبلی لاماری ایما، تمامی خطوط و عناصر در یک راستا و از هماهنگی مناسبی برخوردار بودند.

ضمن اینکه به نظر می رسد خطوط و قطعات مشکی دکوراتیو قرار گرفته در زیر سپر جلو و عقب به خوبی بر روی رکاب امتداد نیافته و از یک ریتم بصری درست و به اصطلاح قابل هضم برخوردار نمی باشند و همین جزئیات ریز، به استایل هماهنگ و متناسب لاماری ایما, در نسخه هیبرید یا فیس لیفت ضربه وارد کرده است. طراحی رینگ ها نیز هرچند اسپرت و زیبا هستند، اما کمی غریب به نظر می رسد و نسبت به مدل قبلی از جذابیت کمتری برخوردار شده است.

با گذر از دو نمای قبلی، به نمای عقب می رسیم که همانند نمای جلو، عمده تغییرات صورت گرفته بر روی سپر بوده است. یعنی استفاده از یک دیفیوزر بزرگ با ساختاری هندسی و خشک، اما تا حدی خام همانند نمای جلو، و نیز استفاده از یک قطعه مشکی که در عرض سپر عقب امتداد یافته و محل قرارگیری پلاک را هم در بر گرفته است از جمله بروزرسانی های انجام شده در این نما است. و همان نکته ای که در نمای جانبی شاهدش بودیم، یعنی عدم هماهنگی میان عناصر جدید با قدیم مانند چراغ های یک تکه و سراسری عقب که از فرمی نرم به همراه انحنایی نرم در گوشه ها برخوردار شده است.

با این حال شاید تنها نکته مثبت تغییرات صورت گرفته در نمای عقب لاماری ایما هیبرید، قرارگیری یک ورودی هوای باریک در کنار های سپر و در زیر چراغ های عقب است که علاوه بر مدرن تر کردن این نما، بر ویژگی های اسپرت آن افزوده است. به علاوه اینکه یک هارمونی مناسب با ورودی های هوای سپر جلو ایجاد کرده است، ضمن اینکه همانند قسمت جلو، کنترل کننده جریان هوا را سرعت می بخشد و مقاومت هوا را کاهش می دهد و نیروی روبه پایین و چسبندگی آیرودینامیکی بیشتری را نیز ایجاد می کند.

ویدیوی تست و بررسی لاماری ایما HEV

طراحی لاماری ایما هیبرید در کابین ؛ اسپرت و ماجراجویانه
با باز شدن درها و ورود به داخل کابین، با نمای آشنا اما کمی اسپرت تر در مقایسه با لاماری ایما معمولی روبه رو می شویم که مهم ترین دلیل آن در استفاده از تریم دو رنگ مشکی و سبز فسفری می باشد که البته ای کاش آرین موتور امکان انتخاب از میان چند تریم را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. اما اگر کمی دقیق تر فضای داخلی، داشبورد و کنسول میانی را بررسی کنید، متوجه شباهت های آن با برخی محصولات مرسدس بنز همانند نمای جانبی خواهید شد. چرا که سرپرست طراحی لاماری ایما یا همان فورتینگ T5 EVO، همانطور که اشاره شد سابقه همکاری با مرسدس را در کارنامه دارد و این الگوبرداری امری کاملا طبیعی به نظر می رسد.

ضمن اینکه بر خلاف نمای بیرونی که الگوبرداری برخی عناصر ظاهری از محصولات اروپایی و به ویژه لامبورگینی اوروس به خوبی ساخته و پرداخته نشده است، اما در داخل کابین تمامی عناصر در هماهنگی کامل با یک دیگر طراحی شده است و به سختی می توان نسبت به گرافیک های آن ایرادی گرفت. هر چند که کیفیت متریال کابین با وجود قابل قبول بودن، اما همچنان می تواند بهتر شود. در ادامه تغییرات صورت گرفته در جهت اسپرت تر شدن فضای کابین، پشتی صندلی های ردیف جلو نیز حالتی مسابقه ای گرفته و از فرمی اسپرت تر و آرگونومیک تر برخوردار شده است.

همچنین لاماری ایما هیبرید در مقایسه با نسخه قبلی به آپشن های بیشتری مانند دوربین ۳۶۰ درجه، رادار بین خطوط، نورپردازی داخلی، صندوق درب برقی و… مجهز شده است که از این نظر نیز نسبت به نسخه معمولی برتری دارد.

سخن پایانی در مورد طراحی لاماری ایما هیبرید
بطور کلی لاماری ایما هیبرید یا Forthing T5 EVO، از نظر سبک طراحی و استایل ظاهری، خودروی است که ضمن برخورداری از ظاهری شیک و تا حدی خاص، مطابق با مد و ترند روز و البته سلایق نسل جوان که از سیاست های طراحی محصولات دانگ فنگ هم می باشد شکل گرفته است و به عبارتی روحیه ورزشی، پویایی و جسارت را چه در نمای خارجی و چه در نمای داخلی به بیننده منتقل کند.

با این حال در لاماری ایما هیبرید که در واقع نسخه فیس لیفت لاماری ایما هم می باشد، استفاده از جزئیات و عناصری که می توان گفت عینا از از لامبورگینی اوروس الگو گرفته شده است، سبب شده تا هماهنگی که میان اجزای مختلف بدنه لاماری ایما وجود داشت را دیگر شاهد نباشیم و نسخه هیبرید لاماری ایما، همانند یک خودروی تیون شده که صرفا به یک بادی کیت یا کیت بدنه جهت اسپرت تر شدن نمای ظاهری مجهز شده است به نظر برسد و این تلاش طراحان برای ایجاد شباهت بیشتر با لامبورگینی اوروس را با عبارت «کپی برابر اصل نیست!» توصیف کنیم.

هرچند که بازهم ذکر این نکته لازم است که به هیچ وجه نمی توان لاماری ایما هیبرید را خودروی زشت و ناموزون قلمداد کرد. چرا که هنوز و بخصوص در میان رقبای هموطن خود، حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir