نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

خودروی وارداتی و الکتریکی «فولکس واگن ID4» را بهتر بشناسید

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
خودروی وارداتی و الکتریکی «فولکس واگن ID4» را بهتر بشناسید

آخرین خودرو/ فولکس واگن ID.4 یکی از خودروهای تمام برقی و جدید وارداتی است که در دور جدید واردات به ایران آمده و در سامانه خودروهای برقی عرضه می شود.

ویدئوی معرفی فولکس واگن ID.4

درباره فولکس واگن ID.4
فولکس واگن یکی از خودروسازان آلمانی است که محصولاتش قبل از تحریم ها در ایران به فروش می رفت و حتی با اینکه عرضه آن ها به گستردگی محصولات مرسدس بنز و بی ام و نبود اما کیفیت خوب خودرو های نشان فولکس واگن باعث شد تا در ایران، استقبال خوبی از این خودرو ها شود. اما هم آغاز تحریم ها و هم ممنوعیت واردات خودرو های خارجی باعث شد تا شاهد محصولات بیشتری از این نشان در داخل بازار ایران نباشیم.

فولکس واگن ID.4 اولین محصول گروه فولکس واگن است که بعد از پایان ممنوعیت خودرو های خارجی به بازار ایران راه پیدا کرده است. این خودرو در واقع یک کراس اوور کامپکت تمام برقی است که بر اساس پلتفرم MEB گروه فولکس واگن طراحی شده و برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ وارد بازار های جهانی شده است. این خودرو در نسخه های مختلفی تولید می شود اما نسخه ای که به بازار ایران راه پیدا کرده در واقع فولکس واگن ID.4 CROZZ یا کراز نام دارد که برای بازار چین طراحی شده و بوسیله شریک تجاری گروه فولکس واگن یعنی گروه FAW در چین تولید می شود. در حال حاضر ماموت خودرو که تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو های خارجی، واردات محصولات فولکس واگن را بر عهده داشت، واردات فولکس واگن ID.4 را انجام می دهد. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه
شاید فولکس واگن آی دی ۴ در نگاه اول مانند ماشین های چینی طراحی پر زرق و برقی نداشته باشد اما در عین سادگی به راحتی می توان در سبک طراحی آن، ژن آلمانی آن را مشاهده کرد. به عبارتی دیگر در این خودرو شاهدی طراحی منطقی، هماهنگ و متوازن هستیم که می تواند از جذابیت های این خودرو به حساب آید. در نمای جلو فولکس واگن ID.4 سبک طراحی خودرو های فولکس واگن مشهود است. سبک طراحی چراغ ها و جلو پنجره آن به طوری است که می توان به راحتی با آن ارتباط برقرار کرد. از طرفی خطوط انحنا دار کارشده بر روی کاپوت طراحی این خودرو را جذاب و خوش تراش تر کرده است.

در نما های جانبی می توان خطوط انحنا دار بیشتری را مشاهده کرد که به هماهنگی و گیرایی طراحی این خودرو کمک شایانی کرده است. سبک طراحی رینگ های آلومینیومی فولکس واگن آی دی فور کاملا با ذات برقی این خودرو مطابقت دارد و تریم دو رنگ آنها می تواند توجه ها را به خود جلب کند. فولکس واگن ID.4 در نمای  عقب از چراغ های عقب به هم پیوسته بهره می برد که گرافیک بسیار جذابی داشته و در مرکز آن ها نشان گروه فولکس واگن دیده می شود. در بخش سپر عقب نیز شاهد طراحی به نسبت ساده و مینیمال هستیم که طراحی پویای فولکس واگن آی دی ۴ را تکمیل کرده است.

در مجموع فولکس واگن ID.4 طراحی بسیار زیبا و جذاب و منطقی دارد که می تواند هر کسی را با طراحی خودرو های برقی آشتی دهد.

مشخصات فنی فولکس واگن ID.4
این خودرو جذاب آلمانی به پیشرانه برقی ۱۲۵ کیلوواتی (معادل ۱۶۸ اسب بخار) مجهز است که این پیشرانه می تواند گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را به چرخ های عقب این خودرو منتقل کند. باتری های فولکس واگن ID.4 دارای ظرفیت ۵۵.۷ کیلووات ساعت است که مدت زمان شارژ آنها با شارژر های خانگی نزدیک به ۸.۵ ساعت است اما به وسیله شارژر هایی با فناوری شارژ سریع ظرفیت آنها در مدت زمان ۳۵ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد می رسد.

برندفولکس واگن
مدلID.4
کلاس بدنهکراس اوور
سال تولید۲۰۲۴
حجم موتوربرقی
ظرفیت باتری۵۵.۷ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر---
تعداد سوپاپ---
فناوری موتوربرقی
قدرت۱۶۸ اسب بخار
گشتاور۳۱۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۹.۱ ثانیه
حداکثر سرعت۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکستک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتدیفرانسیل عقب
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
طول۴۵۹۲ میلی متر
عرض۱۸۵۲ میلی متر
ارتفاع۱۶۲۹ میلی متر
فاصله محوری۲۷۶۵ میلی متر
وزن۱۹۴۵ کیلوگرم
حجم باک---
مصرف سوخت۱۴.۳ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی۴۴۲ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۲۳۵/۶۰R18
شرکت عرضه کنندهماموت خودرو
برند نشان مادرفولکس واگن
کشور سازندهآلمان - چین

بیشینه مسافت قابل پیمایش فولکس واگن آی دی ۴ تنها با یکبار شارژ بر اساس استاندارد CLTC چیزی در حدود ۴۴۲ کیلومتر است که عددی قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید. فولکس واگن آی دی فور می تواند در مدت زمان حدود ۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند و نهایت سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

طراحی داخل کابین و امکانات
شاید طراحی داخل کابین فولکس واگن ID.4 به اندازه طراحی بیرونی آن جذاب نباشد و با یک سبک طراحی ساده و مینیمال روبرو باشیم اما در همین سبک طراحی نیز می توان جزئیات قابل توجه و به نسبت جالبی را در این خودرو یافت. یکی از جزئیاتی که می توان به آن توجه کرد دسته دنده این خودرو است که به صورت اهرم پیچشی در کنار جلو آمپر طراحی شده است که همین عامل باعث شده است که تا این خودرو فضای کاربردی تری را در بخش کنسول وسط در اختیار سرنشینان قرار دهد.

نکته دیگر استفاده از کلید ها و دکمه ها لمسی در نقاط مختلف کابین مانند کلید های کنترلی روی فرمان و یا کلید های لمسی مربوط به تنظیمات سانروف و… است که مشابه این سبک طراحی را در خودروهایی نظیر آئودی Q4 ای ترون و Q5 ای ترون نیز مشاهده کرده بودیم. در کنار این موارد بهره مندی فولکس واگن آی دی فور از صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی مدیا به همراه پشت آمپر دیجیتالی در کنار سبک طراحی به نسبت ساده کابین، می تواند از جذابیت های این خودرو به حساب آید.

از دیگر جذابیت های فولکس واگن آی دی ۴ می توان به استفاده از متریال نرم در بخش های مختلف مانند رودری ها و داشبورد و همچنین کیفیت مناسب دیگر اجزای کابین اشاره کرد که می تواند احساس بسیار خوبی را به سرنشینان منتقل کند. فولکس واگن ID.4 می تواند به لحاظ آپشن های ایمنی و رفاهی امتیاز خوبی را از آن خود کند و از این لحاظ در جایگاه خوبی قرار می گیرد. امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، دستیار حرکت بین خطوط، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی، استارت دکمه ای، سیستم ورود و خروج بدون کلید، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، سیستم صوتی حرفه ای، دستیار صوتی، پشت آمپر دیجیتال، سقف پانوراما، سنسور نور، سنسور باران، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کروز کنترل تطبیقی، فناوری LED چراغ ها، سنسور پارک جلو و عقب و…، از جمله امکاناتی است که این خودرو در خود جای داده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیشش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهیسقف شیشه ای با پرده برقی - استارت دکمه ای - ترمز پارک و اتوهلد اتوماتیک - تهویه اتوماتیک دوکاناله - پاکسازی هوای کابین - شارژر همراه - فناوری LED چراغ ها - اتو پارک - سنسور نور - سنسور باران - نور بالای اتوماتیک - رادار تابلوخوان - کروز کنترل تطبیقی - صندلی برقی راننده - نمایشگر لمسی - دوربین دنده عقب - رانندگی خودکار بین خطوط - فرمان کمکی برقی - شیشه های دودی عقب - تریم داخلی چرم و پارچه - گرمکن صندلی های جلو - آینه حساس به نور

مزایا و معایب

مزایاکیفیت متریال و مونتاژ بالا - شتاب خوب - پایداری مناسب - کابین جادار - ایمنی مناسب
معایبپیمایش نه چندان بالا - عدم عرضه در نسخه های قوی تر و کامل تر - کمبود زیرساخت شارژ سریع خودروهای برقی در کشور

رقبای فولکس واگن ID.4
خوشبختانه با روند توسعه خودرو های برقی در داخل کشور روز به روز بر تعداد این قبیل خودرو ها افزوده می شود و به همین دلیل می توان رقبای قدری را برای فولکس واگن ID.4 در نظر گرفت. از مهم ترین رقبای این خودرو می توان به؛ نتا یو، آئودی Q4 e-tron، آئودی Q5 e-tron، هوندا ENS1 و… اشاره کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir