نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی مانیان ترا؛ با ابهت اما کمی قدیمی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی مانیان ترا؛ با ابهت اما کمی قدیمی

آخرین خودرو/ ترا جدیدترین شاسی بلند آفرودی بازار است که توسط مانیان خودرو به تولید می رسد. در این مطلب نقد و بررسی طراحی مانیان ترا را انجام می دهیم.

بازار خودرو ایران، برای چند دهه خاطرات خوبی از محصولات نیسان، بخصوص شاسی بلند ها و پیکاپ های دو دیفرانسیل و شاسی مستقل از جمله مدل هایی مانند پانرول، رونیز و سرانزا و پیکاپ داشته است. با این حال و بنا به دلایلی مانند افزایش قیمت ها و قیمت گذاری های غلط، تحریم ها، عرضه کم و ممنوعیت واردات و نیز سایر مشکلات و کج سلیقگی هایی که بازار خودرو کشور را همواره متلاطم می کرد، تمامی اس یو وی ها و کراس اوور های عرضه شده از این برند خوشنام ژاپنی مانند مورانو، قشقایی و X-Trail نتوانستند موفقیت های پیشینیان خود را تکرار کنند و به عبارتی محکوم به شکست شدند.

اما مانیان خودرو که از زیر مجموعه ها و بازوی تولیدی پرشیا خودرو به شمار می آید، قصد دارد که شانس مجددی به نیسان و شاسی بلند های دو دیفرانسیل آن بدهد و برای این منظور به سراغ یکی از مدل های افرودی و شاسی مستقل این برند، که توسط جوینت ونچر«Joint Venture» نیسان و دانگ فنگ و با نام های نیسان ترا «Terra» در بازار چین و نیسان پالادین «Paladin» در بازار جهانی عرضه می شود رفته و قرار است این مدل را در نسخه ریبج شده و به صورت مونتاژی، بزودی در بازار کشور عرضه کند که در این مطلب به نقد و بررسی استایل بیرونی و فضای داخلی مانیان ترا می پردازیم تا ببینیم که جدیدترین محصول دو دیفرانسیل کشور، جدا از مباحث فنی، از نظر سبک طراحی نیز موفق ظاهر می شود یا خیر.

ویدیوی معرفی

طراحی مانیان ترا در بدنه ؛ ساده، عضلانی و تا حدی اسپرت
مانیان ترا یا نیسان ترا، محصولی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و بازار هدف آن نیز کشورهای آسیای شرقی از جمله چین و تایلند بود. این مدل بر اساس پلت فرم F-Alpha نیسان که پیش از این نیز در محصولاتی مانند پیکاپ ناوارا استفاده شده، طراحی و توسعه یافته است. بر همین اساس، می توان گفت در اولین برخورد با مانیان ترا، به سرعت چهره و استایل نیسان ناوارا, بخصوص در نمای جلو در ذهن تداعی می شود. مانیان ترا در نمای کلی خود، استایلی عضلانی که از سبکی به اصطلاح خشن و در عین حال اسپرت پیروی می کند را به نمایش می گذارد. اما اگر بر روی جزئیات و عناصر بصری آن دقت کنیم، خواهیم دید که با استایل و طراحی مدرنی روبه رو نیستیم، هر چند که این جزئیات بصری ساده، DNA نیسان را به خوبی به نمایش گذاشته و رویکرد طراحی نیسان تحت عنوان «No-Compromise» را برجسته تر کرده است.

در نمای جلو، اولین نکته ای که جلب توجه می کند، جلو پنجره نسبتا بزرگ «V-Motion» معروف نیسان است که به نمایش درآمده است و در ترکیب با چراغ های هندسی جلو که فرم بومرنگ شکل نوارهای LED دی لایت در آن خودنمایی می کنند، بر جذابیت این نما افزوده است. فرم ورودی های هوا و خطوط روی سپر نیز، هر چند ساده، اما پخته و در هماهنگی با سایر اجزا نمای جلو اجرا شده است و با پرهیز از هرگونه شلوغی و اغراق در این قسمت، چهره ای تنومند به ترا بخشیده است. ضمن اینکه خطوط روی گلگیرها و قوس چرخ ها در نمای جانبی، با ظرافت خاصی در خطوط زیرین سپر جلو ادغام شده و علاوه بر اینکه از سادگی این قسمت کاسته است، بر جسورانه تر شدن این نما کمک کرده است.

خطوط روی کاپوت و فرم های محدب و و مقعر ایجاد شده بر روی ان، به خوبی حجاری شده و چهره کلی این نما را پویا تر کرده است. با رسیدن به نمای جانبی، رویه مشابه با نمای جلو را در طراحی این قسمت شاهد هستیم، یعنی استایل نچندان مدرن، اما پویا و عضلانی. با این حال مانیان ترا هم مانند بسیاری از شاسی بلندهای دو دیفرانسیل شاسی مستقل، از نظر تناسبات نمای جانبی که عمدتا به واسطه طویل بودن و ارتفاع زیاد در این نما می باشد، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و به اصطلاح می توان به آن لقب بی قواره و یا به عبارت بهتر بد قواره داد. به علاوه اینکه همانطور که اشاره شد ما در مانیان ترا، به هیچ وجه نباید انتظار دیدن عناصر مدرن را داشته باشیم و همین سادگی بیش از حد و تا حدی قدیمی بودن فرم پردازی جزئیات، بر آشکارتر شدن ایرادات تناسباتی آن تاثیر گذار بوده. هر چند که اگر مانیان ترا را در کنار محصولی مانند دایون Y7 قرار دهید، نتنها به تناسبات, بلکه به قدیمی بودن استایل آن نیز نقدی نخواهید داشت!

با این حال، استفاده از سطوح محدب و پویا در کنار گلگیرهای عضلانی ظاهر مانیان ترا را به مراتب پویا تر و جسورانه تر کرده است. فرم پله ای «DLO» یا فریم دور شیشه ها نیز علاوه بر اینکه نیم نگاهی به مدل رونیز داشته است، از سادگی نمای جانبی کاسته است. همچنین استفاده از ورودی هوای مصنوعی در یک چهارم پنل جلویی بدنه، تلاشی خنثی جهت مدرن تر کردن نمای جانبی مانیان ترا بوده است.

اما نمای پشتی مانیان ترا قسمتی است که می توان بیشترین نقد را به آن وارد کرد. نخست اینکه ما در این قسمت نیز با نمایی ساده و البته قدیمی، حتی در مقایسه با دو نمای قبلی روبه رو می شویم. فرم پردازی چراغ ها، محفظه پلاک و قطعه کرومی بالای آن که نوشته «M-TERRA» بر روی آن حک شده است، بسیار مبتدی و بی روح اجرا شده اند و تنها ویژگی آن ها، هارمونی مناسبی است که با عناصر نمای جلو ایجاد کرده اند.

نکته ای دیگری که تا حدی تعجب برانگیز است، حذف لوگو مانیان خودرو یا قرار ندادن آن در بالای قسمت کرومی در محفظه بار در نمونه های به نمایش در آمده است که سبب خالی ماندن قسمت زیادی از سطح درب صندوق شده است و این موضوع از این نظر عجیب است که ما در نمونه های عرضه شده در بازار جهانی، لوگوی نیسان را که در این قسمت قرار گرفته است می بینیم.

با گذر از نیمه بالایی نمای عقب، به مجموعه سپر و دیفیوزر عقب می رسیم که قدیمی بودن و سادگی طراحی عناصر آن به اوج رسیده است. بطوری که به نظر می رسد تیم طراحی با رسیدن به این قسمت از خلاقیت تهی شده اند! تنها ویژگی جذاب و شاید مثبت نمای عقب مانیان ترا را می توان اسپویلر سقفی اسپرت آن دانست که البته قرار نگرفتن چراغ ترمز سوم بر روی اسپویلر و گذاشتن آن در داخل اتاق و پشت شیشه عقب از دیگر نکات عجیب و شاید متفاوتی است که می توان اشاره کرد، با این حال نمی توان از آن به عنوان نکته منفی نیز یاد کرد.

طراحی مانیان ترا در کابین ؛ مدرن تر از نمای بیرونی
با ورود به داخل کابین مانیان ترا، اولین نکته ای که جلب توجه می کند، ظرافت بیشتر و مدرن تر بودن فضای کلی و طراحی داشبورد در مقایسه با نمای بیرونی است که به واسطه استفاده از فرم های ارگانیک و تریم نسبتا جذاب ایجاد شده است. ترکیب این فرم پردازی و تریم که در نسخه های به نمایش درآمده تلفیقی از رنگ های کرم، قهوه ای و مشکی است، حس ناملموسی از بازی شن ها در هوا و در مسیرهای کویری را به سرنشینان منتقل می کند.

تکسچر و بافت روی قسمت های چوبی داشبورد و نیز گرافیک دوخت چرم روی رودری ها و زیر آرنجی کنسول میانی نیز بر اساس همین الگو شکل گرفته اند که از جزئیات جذاب داخل کابین می باشد. از دیگر ویژگی های جذاب و مدرن کابین، نحوه قرارگیری صفحه نمایش مرکزی و کلید های دوار و لمسی روی آن است که ضمن پیروی از ترند روز طراحی داخلی، کمی متفاوت از سبک و سیاق مینیمال و البته تا حدی تکراری امروزی است. هر چند ذکر این نکته نیز لازم است که طبق گفته مانیان خودرو، نسخه نهایی مانیان ترا به صفحه نمایشگر ۱۰ اینچی عمودی مجهز خواهد شد که هر چند بر جنبه های لوکس داخل کابین اضافه می شود، اما می توان گفت که قطعا پویایی این نسخه را ندارد.

نکته دیگری که در داخل کابین مانیان ترا جلب توجه می کند، امتداد درست و اصولی قطعات تزئینی داشبورد بر روی رودری ها و پنل داخلی درب ها می باشد که سبب شده تا جزئیات به درستی در جای خود قرار بگیرند. برخلاف برخی از محصولات جدید چینی که داشبورد ساز خود را و رودری ها و اجزای آن، ساز دیگری را به صدا درمی آورند.

از نظر فضای داخلی نیز با توجه به فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی متری، مانیان ترا قطعا می تواند خودرویی با فضای داخلی کارآمد و کاربردی باشد. اما مانیان ترا تنها در تیپ پنج نفره عرضه خواهد شد و خبری از نسخه هفت نفره نخواهد بود!

کلام آخر
به طور کلی اگر بخواهیم استایل ظاهری و داخلی مانیان ترا را در چند کلمه خلاصه کنیم، باید آن را یک شاسی بلند افرودی با سبک طراحی بسیار ساده، اما عضلانی، پویا و هماهنگ در دو بخش توصیف کرد که البته برای یک محصول در سال ۲۰۲۴، نمی توان به سبک طراحی کلی و جزئی آن لقب مدرن و امروزی داد.

اما ذکر این نکته هم لازم است که به تازگی طراحی مانیان ترا فیس لیفت کوچکی را تجربه کرده که جراحی زیبایی و بهینه سازی های صورت گرفته بر روی بدنه ان، چهره ای به مراتب پویا تر و با ابهت تر از مانیان ترا ساخته است که قطعا یک گام مثبت و رو به جلو برای آن قلمداد می شود و انتظار می رفت که مونتاژ کننده آن، یعنی مانیان خودرو، پس از سالیان طولانی که از غیبت شاسی بلند های دو دیفرانسیل نیسان می گذرد، به سراغ نسخه جدید تر مانیان ترا برای مونتاژ و عرضه به بازار ایران می رفت تا با توجه به قیمت احتمالی بین ۳تا ۴ میلیاردی آن، حداقل محصول زیباتر و مدرن تری را در خیابان های چینی زده ایران می‌دیدیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir