نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

نسل جدید «ب ام و M5» دوست داشتنی با قدرت بیشتر معرفی شد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/ کمپانی آلمانی ب ام و از نسل هفتم M5 رونمایی کرد. این سوپر سدان هیجان انگیز با یک پیشرانه هیبریدی شارژی آمده تا استانداردهای جدیدی را در کلاس خود تعریف کند. در توصیف جذابیت‌های این نسل همین بس که اکنون با قدرتمندترین M5 تاریخ روبرو هستیم. البته این همه ماجرا نیست، چرا که M5 جدید عنوان سنگین‌ترین نسل را نیز در اختیار دارد!

مشخصات فنی ب ام و M5 مدل ۲۰۲۵
مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم. همانطور که پیش بینی می‌شد، نسل جدید ب ام‌ و M5 از پیشرانه مشترکی با شاسی بلند اسپرت XM برخوردار است. پیشرانه هیبریدی شارژی این خودرو شامل همان موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو و یک موتور برقی یکپارچه با گیربکس ۸ سرعته استپ ترونیک می‌شود. این دو موتور با همکاری هم ۷۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم موتور بنزینی ۵۷۷ اسب بخار قدرت دارد، قدرت تولیدی موتور الکتریکی هم به ۱۹۴ اسب بخار می‌رسد.  وظیفه تامین انرژی این موتور را یک باتری ۱۴.۸ کیلووات ساعتی بر عهده دارد.

با اتکا به این پیشرانه فوق العاده قدرتمند، نسل جدید ب ام و M5 صفر تا ۶۰ مایل یا ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳.۴ ثانیه طی می‌کند. نکته عجیب اینکه به خاطر افزایش وزن ناشی از هیبریدی شدن پیشرانه، این نسل ۰.۲ ثانیه کندتر از نسل قبلی است! حال آنکه از لحاظ حداکثر سرعت تغییری رخ نداده و M5 هفتم می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۵۵ مایل یا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این رقم به صورت الکترونیکی محدود شده و در صورت سفارش پکیج M Driver نهایت سرعت به ۱۹۰ مایل یا ۳۰۵.۷ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد که مشابه با نسل پیشین است.

همانند دیگر خودروهای هیبریدی شارژی، نسل جدید ب ام و M5 نیز امکان حرکت در حالت تمام الکتریکی را دارد. البته با توجه به ظرفیت پایین باتری نباید خیلی روی این ویژگی حساب باز کرد. طبق کاتالوگ، در این حالت M5 قادر است ۲۵ مایل یا ۴۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.

امکان رانندگی در حالت‌های مختلف
برای رانندگی با نسل جدید ب ام و M5 سه حالت تعریف شده؛ در حالت کامفورت یا راحت، موتور برقی و الکتریکی طوری با هم همکاری می‌کنند که ضمن کاهش مصرف سوخت، راننده تجربه یک سواری نرم را داشته باشد. با انتخاب این حالت، تا جای ممکن موتور بنزینی خاموش شده و موتور برقی نیروی لازم برای حرکت را تامین می‌کند؛ سیستم تعلیق هم در نرم‌ترین شکل خود قرار گرفته و دنده‌ها به آرامی تعویض می‌شوند. در دو حالت اسپرت و اسپرت پلاس، موتور بنزینی همیشه در مدار بوده و منتظر اشاره راننده به پدال گاز است تا آنچه را که در چنته دارد رو کند!

به منظور بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل‌های نسل جدید ب ام و M5، لازم است که راننده پکیج‌های داینامیک و داینامیک پلاس را از لیست آپشن‌ها انتخاب کند. این پکیج‌ها پیشرانه را در تهاجمی‌ترین حالت قرار داده و باعث بهبود عملکرد سیستم خنک کاری می‌شوند. طبیعتاً این دو ویژگی در پیست بسیار مفید واقع خواهند شد. علاوه بر این‌ها، پکیج داینامیک به راننده اجازه می‌دهد M5 خود را از یک خودروی چهار چرخ محرک، به یک خودروی دیفرانسیل عقب تبدیل کند. از دید ب ام و، این ویژگی تجربه‌ای فیلتر نشده و خالص را برای راننده به ارمغان می‌آورد.

نسل جدید M5 به قفل دیفرانسیل الکترونیکی محور عقب مجهز است، بنابراین بسته به شرایط نیرو می‌تواند فقط به چرخ راست یا چپ منتقل شود. اگرچه این مکانیسم تا حدودی مشابه به عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به نظر می‌رسد، اما باید گفت که به لطف قفل دیفرانسیل، تعادل و پایداری به جای ترمزگیری، با انتقال قدرت حفظ می‌شود. در شرایط واقعی، این ویژگی باعث عبور سریع‌تر خودرو از پیچ‌ شده و اعتماد به نفس راننده را افزایش می‌دهد. مکمل این ویژگی چرخ‌های عقب فرمان‌پذیر هستند که می‌توانند تا ۱.۵ درجه زاویه بگیرند.

ترمزهای قدرتمند برای خودرویی قدرتمند
بدیهی است که متوقف کردن خودرویی با چنین پیشرانه قدرتمندی، به سیستم ترمزی قوی نیاز دارد. این کار در نسل جدید ب ام و M5 به کالیپرهای ۶ پیستون در جلو و کالیپر تک پیستونه در عقب محول شده است. دیسک‌های ترمز هم در جلو و عقب به ترتیب ۱۶.۱ و ۱۵.۷ اینچی هستند. در صورت علاقه مشتریان می‌توانند ترمزهای کربن سرامیکی M را از لیست آپشن‌ها انتخاب کنند. اگر این آپشن سفارش داده شود، دیسک‌های جلو جای خود را به دیسک‌های بزرگتر ۱۶.۵ اینچی می‌دهند، وزن خودرو نیز حدوداً ۲۵ کیلوگرم کاهش می‌یابد. ناگفته نماند این نسل از M5 روی رینگ‌های جلوی ۲۰ و رینگ‌های عقب ۲۱ اینچی حرکت می‌کند.

تمرکز ویژه بر هندلینگ و لذت ناب رانندگی
ب ام و M5 همواره از لحاظ هندلینگ در کلاس خود سرآمد بوده است. نسل جدید این خودرو برای دستیابی به هندلینگی بهتر، از سیستم تعلیق پیشرفته‌ Adaptive M بهره می‌برد. این تعلیق مدرن به راننده اجازه می‌دهد نحوه رفتار و عملکرد کمک‌ها را تنظیم کند. در محور جلو، تعلیق این خودرو از نوع دوبل جناقی تقویت‌شده است. در محور عقب، تعلیق از نوع پنج اتصالی بوده و بازوها و اتصالات به کار رفته در آن ضمن افزایش استحکام، مجدداً طراحی شده‌اند تا بتوانند فشارها و شتاب جانبی بیشتری را تحمل کنند. علاوه بر این‌ها باید گفت قطعاتی که وظیفه اتصال اجزای مختلف به شاسی را بر عهده دارند، مقاوم سازی شده‌اند.

به منظور دستیابی به بیشترین لذت رانندگی، ب ام و امکان تنظیم و شخصی‌سازی عملکرد اجزا و سیستم‌های مختلف را برای رانندگان فراهم کرده است. خریداران M5 جدید قادر خواهند بود نحوه عملکرد سیستم تعلیق، سیستم ترمز، فرمان، گیربکس و سامانه اختصاصی انتقال نیرو به هر چهار چرخ را که ب ام و از آن با نام xDrive یاد می‌کند، تنظیم نمایند.

ویژگی‌های کابین ب ام و M5 مدل ۲۰۲۵
سوپرسدان جذاب باواریایی‌ها به فرمانی اسپرت تجهیز شده و از نسخه ۸.۵ از سیستم عامل اختصاصی ب ام و بهره‌ می‌برد. نمایشگرهای این خودرو که ۱۴.۹ و ۱۲.۳ اینچی هستند، دارای گرافیکی متفاوت از سری ۵ بوده و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را در رابطه با عملکرد خودرو در اختیار راننده می‌گذارند. نکته جالب اینکه امکان پخش ویدیو و یا همچنین انجام بازی‌های AirConsole در این نمایشگرها وجود دارد. مکمل عملکرد این نمایشگرها یک سیستم هداپ دیسپلی پیشرفته است که اطلاعات لازم را در امتداد نگاه راننده روی شیشه جلو منعکس می‌کند.

ویژگی‌های ظاهری ب ام و M5 مدل ۲۰۲۵
در نمای ظاهری، ب ام و M5 چهره کاملاً متمایزی دارد و اصلاً نمی‌شود آن را با سری ۵ استاندارد اشتباه گرفت! شاخص‌ترین وجه تمایز این خودرو ۴ خروجی اگزوز موجود در گوشه‌های سپر عقب است. البته با دقت در سپرهای جلو و عقب عضلانی و حجم‌پردازی‌شده می‌توان این مدل پرچمدار را از دیگر مدل‌ها تشخیص داد. به گفته ب ام و، M5 جدید در ۹ رنگ استاندارد عرضه خواهد شد، با این حال مشتریان می‌توانند از طریق برنامه Individual رنگ‌های بیشتر و متنوع‌تری را برای سدان قدرتمند خود سفارش دهند.

همان گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، تازه‌ترین نسل از M5 سنگین‌ترین عضو خاندان خود به شمار می‌رود. این نسل وزنی برابر با ۲۴۴۵ کیلوگرم دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید این رقم بیشتر از وزن یک دستگاه پیکاپ فورد F-150 دو کابین چهار چرخ محرک است!

قیمت و زمان عرضه
بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، M5 جدید قبل از پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد. قیمت این ابرسدان آلمانی از ۱۲۰,۶۷۵ دلار شروع می‌شود. با نرخ روز ارز این رقم معادل حدوداً ۷.۲ میلیارد تومان است. نکته تامل برانگیز اینکه در کشور ما با چنین بودجه‌ای می‌توان ب ام و ۵۲۸ کارکرده مدل ۲۰۱۴ یا بنز E کلاس مدل ۲۰۱۲ را خریداری کرد. مدل‌های مختلف تویوتا پرادوی سالخورده هم با قیمتی مشابه و حتی بالاتر به فروش می‌رسند!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir