نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی جیلی آزکارا؛ محافظه کاری به سبک جیلی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی جیلی آزکارا؛ محافظه کاری به سبک جیلی

آخرین خودرو/ کراس اوور آزکارا یکی از مدل های جدید وارداتی است که با فرداموتور به ایران می آید و ما در این مطلب بررسی طراحی جیلی آزکارا را انجام می دهیم.

اگر نگوییم معتبرترین، اما قطعا یکی از معتبرترین و البته مشهورترین برندهای خودروساز چینی جیلی می باشد. برندی که در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد و حدود ۱۱ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۷ به خودروسازی روی اورد، اکنون به یکی از غول های خودروسازی چین تبدیل شده است و به عنوان سهامدار اصلی برندهای مشهوری همچون ولوو، لوتوس و پروتون شناخته می شود و با در اختیار داشتن سهام ۷/۹درصدی دایملر-بنز، به یکی از شرکای تجاری اصلی این شرکت تبدیل شده است، به طوریکه محصولات جدید و الکتریکی اسمارت با همکاری جیلی توسعه پیدا می کنند.

اما همانند بسیاری دیگر از خودروسازان چینی، داستان جیلی در ایران نیز از اوایل دهه ۹۰ شمسی و با ورود محصولات نچندان مطرح سری امگراند مانند سدان امگراند ۷، هاچبک امگراند RV-7 و کراس اوور امگراند X7 که البته در آن بازه زمانی جزء محصولات با کیفیت مناسب چینی شناخته می شدند آغاز شد که البته به واسطه عملکرد ضعیف وارد کننده، مدل های جیلی در ایران نتوانستند جایگاه مناسبی را بدست بیاورند.

بعد ها نیز خودروسازانی مانند گروه بم نیز اقدام به عرضه مدل اقتصادی GC6 کردند که عرضه این مدل هم به واسطه طراحی کسل کننده و قدیمی با شکست مواجه شد. اما پس از آزاد شدن دوباره واردات خودرو، کیفیت و پشتوانه برند جیلی سبب شده تا مونتاژ کنندگان و البته واردکنندگان بخش خصوصی، به عرضه محصولات این برند روی خوش نشان دهند و پس از مونتاژ جیلی X3 پرو «BAC X3 PRO» توسط گروه بم، جیلی آزکارا نیز به عنوان یکی از محصولات جدید، مدرن و البته نسبتا لوکس این برند، توسط فردا موتور وارد بازار ایران شود که در ادامه این مطلب به نقد و بررسی ویژگی های ظاهری و طراحی داخلی این کراس اوور سایز متوسط می پردازیم.

طراحی جیلی آزکارا در بدنه ؛ تمرکز بر سادگی و پویایی
جیلی آزکارا اولین بار در سال ۲۰۱۶ و با نام اطلس معرفی شد که به عنوان یکی از نخستین محصولات این برند با استایلی مدرن که نمایانگر زبان طراحی جدید جیلی با جلو پنجره معروف «Expanding Cosmos» یا «گسترش کیهان» که ایده آن عینا برگرفته از جلو پنجره کانسپت ولوو «Universe» بود که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد، بود.

فارق از این جلوپنجره که بیانگر زبان طراحی جدید جیلی بود، همکاری این برند با طراحان بزرگی مانند استفان سیلاف «Stefan Sielaff» طراح اسبق مرسدس و فولکس واگن و پیتر هوربری «Peter Horbury» طراح اسبق ولوو باعث شد که فلسفه و شعار طراحی جیلی، تحت عنوان «Refined Design، Refined Cars» پایه گذاری شود.

بر همین اساس، نسخه فیس لیفت جیلی آزکارا که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، سعی بر ارائه استایلی مینیمال، اما پویا و البته ماندگار به لحاظ بصری داشت و پیکره کلی آن بر خلاف اغراق و به عبارتی زرق و برق های معمول محصولات چینی شکل گرفته است. در نمای جلو نخستین مشخصه ای که کاملا جلب توجه می کند، همان جلو پنجره ملقب به «Cosmos Expanding» است که علاوه بر اینکه نمایی از لوگو جیلی را نشان می دهد، این بار از نظر ابعادی نیز رشد پیدا کرده و چهره ای به مراتب پویا تر را برای آزکارا ایجاد کرده است.

در دو طرف جلو پنجره، فرم کشیده و باریک چراغ های جلو، هر چند خیلی اسپرت و البته مدرن نیست، اما با توجه به گرافیک جذاب LED ها و چراغ های روشنایی در روز,توانسته هارمونی مناسبی را با سایر اجزا جز و کل دماغه جیلی آزکارا ایجاد کند. طراحی مجموعه سپر و ورودی هوای آن نیز بر مبنای هماهنگی عناصر با یک دیگر شکل گرفته است و در این زمینه می توان گفت تیم طراحی بسیار پخته عمل کرده است، چراکه علاوه بر هماهنگی عناصر بصری با یک دیگر، نحوه اجرا و استفاده درست و بجا از قطعات دکوراتیو کرومی یا نقره ای در جلو پنجره، سپر و اسپویلر پایین سپر، سبب شده تا برخلاف اغراق های معمول در استفاده از این قطعات تزئینی، چهره ای لوکس تر از آزکارا و برند جیلی به تصویر کشیده شود.

برآمدگی های باله مانند یا خطوط روی کاپوت نیز در راستای همان روند کلی نمای جلو و استایل کلی بدنه، بر پایه سادگی شکل گرفته است و به خوبی توانسته چهره ای نافذ به این نما ببخشد. با این حال دو خط با برآمدگی و ضخامت کمتر که موازی با دو خط اصلی رو کاپوت ایجاد شده است، بی شباهت به محصولات اسپرت مرسدس بنز نیست.

با رسیدن به نمای جانبی، سادگی خطوط و سطوح تمیز به کار رفته به وضوح قابل مشاهده است. اما آنچه که در این نما بیشتر به چشم می خورد، حس نامحسوسی است که خطوط و البته خط سقف شناور و فرم فریم دور شیشه های جانبی «DLO» یا «Day Light «Opening از محصولات رنجروور، بخصوص رنجروور ایووک نسل یک می دهد. با این حال اجرا درست قطعات کرومی که در واقع بجای استفاده از کروم های براق، از قطعات مات استفاده شده است، چهره مجلل تری را به یک کراس اوور کامپکت بخشیده است.

یک خط شانه و یک خط شخصیتی که از چراغ های عقب شروع شده و با شیبی ملایم تا درب جلو امتداد یافته و سپس با یک زاویه منفی و با ایجاد یک سطح مقعر دوباره تا چراغ های عقب امتداد یافته است، اصلی ترین ویژگی نمای جانبی آزکارا به شمار می آید.

نکته ای که در طراحی جیلی آزکارا در این قسمت وجود دارد، یک خط تقریبا کمانی شکل است که از بالای چراغ های جلو شروع شده و تا انتهای گلگیر جلو امتداد یافته و با رسیدن به درب جلو کمی محو شده و در نهایت با ظرافت خاصی در خطوط شخصیتی «Character Line» پروفایل جانبی بدنه ادغام شده و امتداد یافته است. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که ما قبلاً در خودروهایی مانند جک S5 نیز شاهد استفاده از چنین خطوطی در گلگیر جلو بوده ایم، اما با این تفاوت که بر خلاف جک S5، این خط یا خطوط در جیلی آزکارا رها شده و به اصطلاح گنگ و بی هویت اجرا نشده است و کاملا میان خطوط و سطوح هارمونی و هماهنگی وجود دارد و همین امر چهره ای به مراتب پخته تری را در آزکارا ایجاد کرده است.

علاوه بر این مورد دیگری که در طراحی جیلی آزکارا در کنار وجود دارد، امتداد درست و اصولی خطوط و سطوح روی رکاب جانبی، در سپرهای جلو و عقب است که حالتی سراسری به این خطوط بخشیده است که دور تا دور بدنه گسترش یافته است. با رسیدن به نمای عقب، با چهره ای به مراتب پویا تر در مقایسه با دو نمای قبلی روبه رو می شویم که خطوط افقی تشکیل دهنده کلیت این نما می باشد. با این حال تیم طراحی با ایجاد کمان هایی در خط بالایی درب محفظه بار، چراغ ها و قسمت پایینی شیشه عقب، از سادگی بیش از حد این نما کاسته است.به علاوه اینکه در این قسمت نیز استفاده منطقی و درستی از قطعات دکوراتیو نقره ای شده است تا علاوه بر ایجاد حسی مدرن تر در این قسمت، هارمونی مناسبی نیز با عناصر سایر نماها ایجاد شود.

اما یک نکته منفی در طراحی جیلی آزکارا در عقب به چشم می خورد و دلیل آن هم استفاده از خطوط افقی در این قسمت و ارتفاع نسبتا زیاد پروفایل کلی این نما است که در کنار خط برش عمودی درب صندوق و فاصله زیاد لبه آن با سطح زمین که چیزی در حدود ۳۱ اینچ می باشد، باعث شده تا نمای بصری قسمت عقب آزکارا باریک تر از چیزی که هست به نظر بیاد. ضمن اینکه این نکته بصری، بر روی دهانه و عرض صندوق درب صندوق بار نیز اثر گذاشته و با عرض ۴۰ اینچی، برای قرار دادن اجسام عریض، ممکن است کاربران را با کمی مشکل مواجه کند.

طراحی جیلی آزکارا در کابین ؛ فضایی دلپذیر در قالب سبکی مینیمال
با ورود به فضای داخلی، اولین نکته ای که نگاه ها را به خود جلب می کند، فضای گرم و دلپذیری است که سبب می شود سرنشینان بتوانند با فضای داخلی و در استفاده از ادوات، ارتباط برقرار کنند. این موضوع به چند نکته مرتبط می شود؛ یکی ارگونومی خوب کنسول و سایر قسمت های داخلی است و دیگری، تلفیق مناسب سبک مینیمال ترند شده و فرم پردازی های به اصطلاح ارگانیک داشبورد است که در طولانی مدت کسل کننده نبوده و جذابیت خود را حفظ می کند. علاوه بر این ترکیب رنگ قهوه ای، نقره ای و مشکی در تریم داخلی و نیز کیفیت خوب چرم ناپا، حس خوبی از کیفیت را به سرنشینان منتقل می کند.

همانطور که اشاره کردیم، داشبورد از خطوط ارگانیک برخوردار شده است و همین امر سبب شده تا فضایی مدرن و البته متفاوتی در مقایسه با سایر خودروهای امروزی که از الگوی مینیمال در داخل کابین برخوردار شده اند تجربه کنیم. قرارگیری صفحه نمایش ۳/۱۲ اینچی مرکزی در داخل کنسول، بر خلاف آن چیزی است که ما در سایر محصولات عمدتا چینی بازار میبینیم که از نمایشگر های به اصطلاح تبلتی برخوردار شده اند.

همچنین زاویه دار شدن کنسول میانی، ضمن بهبود ارگونومی و محل قرارگیری دسته دنده الکتریکی و دکمه های کنترلی، یادآور فضای داخلی نسل دوم پورشه کابین نیز می باشد . طراحی پنل رودری ها نیز، هماهنگ و در امتداد خطوط داشبورد شکل گرفته است که بر جذابیت های فضای داخلی افزوده است.

از نظر فضای داخلی اما جیلی آزکارا با فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متر، حداقل بر روی کاغذ خودروی جادار و بزرگی به نظر نمی رسد، بخصوص در فضای ردیف عقب. با این حال به نظر می رسد که برای طراحان، ورود و خروج در قسمت عقب را الویت قرار داده اند و برای رسیدن به این هدف ستون B را کمی جلوتر قرار گرفته است تا ابعاد کلی درب عقب نیز بزرگ تر شده و در نتیجه ورود خروج برای سرنشینان عقب راحت تر شود.

ارزیابی کلی
اگر بخواهیم بطور کلی در رابطه با طراحی جیلی آزکارا نظر دهیم باید بگوییم که با وجود اینکه نزدیک به هشت سال از طراحی کلی و چهار سال از نخستین فیس لیفت این کراس اوور سایز متوسط می گذرد، اما به واسطه طراحی اروپایی گونه اش و نیز سبک مینیمال توامان با محافظه کاری که ارائه می دهد، اما هنوز جذاب و پویا بوده و در جلب نظر مخاطبان حرفهای زیادی برای گفتن، بخصوص در بازار تشنه ایران خواهد داشت.

یا این حال همین ظاهر محافظه کارانه در طراحی جیلی آزکارا، می تواند در نگاه اول یکی از نقاط ضعف آن قلمداد شود و به نظر می رسد، اگر عرضه کننده به سراغ نسخه ۲۰۲۲ جیلی آزکارا که دوباره یک فیس لیفت major را تجربه کرده است می رفت، نسبت به موفقیت آن شکی وجود نداشت، هر چند که نسخه جدید تر در مقایسه با مدل فعلی، از اصول زیبایی شناسی و تناسباتی ضعیف تری برخوردار باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir