نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت ترایومف Scrambler 400 X مدل ۲۰۲۴

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت ترایومف Scrambler 400 X مدل ۲۰۲۴

آخرین خودرو/ جدیدترین زوج مدل‌هایی که از خط تولید ترایومف خارج شده‌اند، به طور بالقوه پرطرفدارترین موتورسیکلت‌هایی هستند که این برند تا به امروز ساخته است. ما در مورد اسپید ۴۰۰ و اسکرمبلر ۴۰۰ X، دوقلوهای ترایومف صحبت می‌کنیم که اخیراً وارد بازار شده‌اند. در این مطلب مدل اسکرمبلر ۴۰۰ را بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم ببینیم که آیا این مدل فقط یک موتورسیکلت ساده سطح پایین است یا واقعا ارزش این همه تبلیغ را دارد؟

بررسی استایل و طراحی
مانند اکثر موتورسیکلت‌های ترایومف، Scrambler 400 X نیز سبک رترو امضای این برند را با خود به همراه دارد و مطابق با نام آن، این موتور شبیه برادران بزرگترش یعنی مدل‌های Scrambler 900 و ۱۲۰۰ به نظر می‌رسد.

مدل ۴۰۰ ایکس خروجی اگزوز با موقعیت بالا ندارد، اما صفحه فولادی روی لوله و حتی طراحی صندلی نیز شبیه به Scrambler 900 است. رنگ‌آمیزی باک نیز به نحوی است که ما را کاملا به یاد طرح‌های سنتی ترایومف می‌اندازد.

در کل ظاهر این موتورسیکلت در کلاس خودش عالی به نظر می‌رسد. البته یک جفت‌چرخ پره‌ای با لاستیک‌های آجدار از تبدیل شدن ۴۰۰ ایکس به یک موتورسیکلت اسکرمبلر واقعی تا حدودی ممانعت می‌کند.

محصول Scrambler 400 X ممکن است یک موتورسیکلت سطح پایین باشد، اما موقعیت صندلی آن شاید برای همه افراد مناسب نباشد. ارتفاع صندلی ۸۳۵ میلی‌متر ذکر شده است که برای راکبان تازه‌کار که قدبلند هم نیستند، سوار شدن بر آن چالش برانگیز خواهد بود. البته نه اینکه کار بیش از حد سختی باشد؛ زیرا این موتور با وزن ۱۷۹ کیلوگرم بسیار سبک است و می‌توان با تکیه بر یک پا روی زین نشست و موتور را نگه داشت.

از نظر راحتی، وضعیت زین نسبتا خوب است. صندلی دارای بالشتک مناسبی بوده که حتی برای یک روز کامل سواری، باعث کوفتگی و درد بدن نمی‌شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، در مورد صندلی عقب است که حالا وضعیت بهتری نسبت به اسکرمبلر ۹۰۰ دارد. در اینجا، پشتی‌های عقب واقعاً کارآمد هستند و این صندلی دونفره نسبت به برادر بزرگترش کاملا راحت و آرامش‌ بخش‌تر است.

مشخصات فنی
موتورسیکلت ترایومف اسکرمبلر ۴۰۰ ایکس توسط یک پیشرانه تک سیلندر ۳۹۸ سی سی آب‌خنک به قدرت ۳۹.۵ اسب بخار و ۳۷.۵ نیوتن متر تغذیه می‌شود. برخی به دلیل اینکه فقط یک سیلندر دارد، نسبت به کارآمدی این انجین مردد هستند.

در جواب این افراد باید گفت که اول از همه اینکه اکثر موتورسیکلت‌های این بخش و در این محدوده قیمتی تک سیلندر هستند. دوم اینکه، انجین اسکرمبلر ۴۰۰ ایکس خیلی بهتر از چیزی است که برخی از شما فکر می‌کنید. عملکرد این موتور روان است و انجین به نرمی کار می‌کند؛ البته باید روغن آن حتما سر موعد عوض شود.

قدرت مناسب پیشرانه برای رساندن سرعت به سطوح بالا کافی به نظر می‌رسد، اگرچه به اندازه انجین‌های مشابه سریع عمل نمی‌کند که البته اشکالی هم ندارد؛ زیرا این موتورسیکلت برای فوق‌العاده سریع بودن ساخته نشده است. همچنین توانایی حرکت راحت با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای کسانی که مایل هستند این کار را در مسافت‌های طولانی انجام دهند، یک نکته مثبت بوده و راکب احساس نمی‌کند که در این حین پیشرانه را خیلی تحت فشار قرار می‌دهد.

موتورسیکلت Scrambler 400 X، حدود ۲.۵ تا  ۳لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد و مطمئناً با یک رانندگی آرام‌تر، آن ارقام کمتر هم خواهند شد.

سواری و هندلینگ
هیچ شکی در مورد قابلیت‌های بالای آفرود این محصول ترایومف وجود ندارد و در جاده‌های خاکی و روستایی مشکل چندانی برای استفاده از اسکرمبلر ۴۰۰ ایکس حس نمی‌شود. در جاده معمولی هم به راحتی و با پایداری مناسب حرکت می‌کند. موقعیت سواری کاملا راحت است و ارتفاع بالای موتور واقعا به راکب حس اعتماد به نفس می‌دهد. نیازی به نگرانی در مورد اکثر ناهمواری‌های جاده نیست و احتمال ساییدن کف به موانع بسیار کم است.

همچنین پیچ‌ها و مسیرهای منحنی را به خوبی طی می‌کند که بخشی از آن  به لطف لاستیک‌های Metzeler Karoo Street است که چسبندگی بالایی در پیچ‌ها ایجاد می‌کنند. البته از حیث شتابگیری، سریع‌ترین موتورسیکلت در کلاس خودش نیست اما مطمئناً موتورسیکلتی بسیار سرگرم‌کننده برای گشت‌وگذار محسوب می‌شود.

تجهیزات و امکانات
ترایومف اسکرمبلر ۴۰۰ ایکس دارای ABS قابل تعویض و کنترل کشش در  بخش عقب است، بنابراین راکبان باتجربه می‌توانند در خاک هم کمی سرگرم شوند. در اینجا یک کلاستر دیجیتال زیبا با نشانگر مصرف سوخت و نشانگر دنده وجود دارد. سرعت‌سنج آنالوگ که با این پنل جفت شده است نیز  زیبا و جذاب به نظر می‌رسد.

موتورسیکلت Scrambler 400 X همچنین به طور استاندارد با لوازم جانبی از جمله محافظ چراغ جلو و حفاظ دست عرضه می‌شود. ضمنا با یک محافظ سقوط، چند چراغ کمکی و احتمالاً چند کیف زین، تجهیزات این موتورسیکلت تکمیل‌تر می‌شود.

سخن پایانی
موتورسیکلت ترایومف Scrambler 400 X قدرتمندترین یا بهترین موتورسیکلت در کلاس خودش نیست، اما یکی از هیجان‌انگیزترین مدل هایی است که Triumph تا به حال ساخته است. با وجود تمام خوبی‌های این موتورسیکلت، Triumph کار سختی در پیش دارد. Scrambler 400 X یک گزینه عالی در رده خودش است، اما با وجود گزینه‌های دیگری مانند CFMoto 450MT و Royal Enfield Himalayan 450 در بازار، ممکن است جلب توجه خریداران بالقوه چندان آسان نباشد.

در مجموع باید گفت که این مدل یک اسکرمبلر واقعی است. استفاده از آن آسان‌ بوده و بسیار کمتر از یک موتورسیکلت ماجراجویی تمام‌ عیار ترسناک به نظر می‌رسد. اسکرمبلر ۴۰۰ ایکس یک آفرودر سرسخت نیست و در اصل یک موتورسیکلت روزمره است که در رنج قیمتی کمتر از ۶ هزار دلار، کاربردهای زیادی ارائه‌ می‌دهد.

مشخصات ترایومف Scrambler 400 X ۲۰۲۴
قیمت: ۵۸۰۰ دلار
موتور: ۳۹۸ سی سی تک سیلندر آب خنک
گیربکس: ۶ سرعته دستی
قدرت: ۳۹.۵ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۷.۵ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
وزن خالص: ۱۷۹ کیلوگرم
ارتفاع صندلی: ۸۳۵ میلی‌متر (۳۲.۸ اینچ)
ظرفیت باک: ۱۳ لیتر

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir