نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

حضور پررنگ خودروسازان چینی در این دوره از فستیوال سرعت گودوود

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
حضور پررنگ خودروسازان چینی در این دوره از فستیوال سرعت گودوود

آخرین خودرو/ در دورانی که نمایشگاه‌های خودرویی با افول روبرو شده و در حال از دست دادن بازدیدکنندگان و همچنین شرکت کنندگان هستند، فستیوال سرعت گودوود با استقبال خوبی روبرو شده و هر ساله میزبان شماری از محصولات جدید خودروسازان مختلف دنیاست. یکی از دلایل این امر تعامل بهتر بازدیدکنندگان با شرکت‌ها و همچنین امکان مشاهده عملکرد خودروها در شرایط واقعی می‌باشد.

در گذشته نه چندان دور این فستیوال جذاب به جولانگاه برندهای لوکس و رده بالا تبدیل شده بود. اما در سال‌های اخیر پای برندهای معمولی و تولید انبوه نیز به آن باز شده است. امسال حضور شرکت‌های چینی هم خیلی قابل توجه بوده و برخی از آنها تصمیم گرفتند محصولات جدید خود را در این همایش خودرویی در معرض دید عموم قرار دهند. از جمله این شرکت‌ها باید به ام جی، چری، هونگچی و بی وای دی اشاره کنیم.

حضور ام جی با دو محصول جذاب
ام جی با نسل جدید کراس اوور HS و همچنین کانسپت سایبر جی تی اس در این دوره از فستیوال سرعت گودوود حضور پیدا کرده است. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، نسل دوم ام جی HS با پیشرانه درون سوز و هیبریدی شارژی تولید می‌شود. مدل بنزینی که از روزهای آتی در انگلستان به فروش خواهد رسید، به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو مجهز است. این موتور توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. بسته به تیپ، نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی یا نمونه ۷ سرعت دو کلاچه خودکار به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود. با اتکا به این قوای محرکه، HS بنزینیِ دستی صفر تا صد را در زمان ۹.۴ ثانیه طی می‌کند. این رقم برای نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک ۹.۶ ثانیه عنوان شده؛ حداکثر سرعت هم به ترتیب با ۱۹۰ و ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برابر است. بر اساس استاندارد WLTP نسخه دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این رقم برای نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک ۷.۶ لیتر است.

فروش ام جی HS با پیشرانه هیبریدی شارژی، از اواخر ماه سپتامبر آغاز می‌شود. در رابطه با مشخصات فنی این مدل حرفی به میان نیامده، اما انتظار می‌رود باتری به کار رفته در آن ظرفیتی برابر با ۲۴.۷ کیلووات ساعت داشته باشد. برد حرکتی این نسخه در حالت تمام الکتریکی ۱۲۱ کیلومتر پیش‌بینی شده است.

بر اساس گمانه زنی‌ها، پیشرانه نسخه هیبریدی شارژی ام جی HS شامل موتور ۱.۵ لیتری توربو و یک موتور برقی با توانایی تولید ۲۰۵ اسب بخار قدرت خواهد بود. البته موتور درون‌سوز این نسخه متفاوت از مدل بنزینی بوده و ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد.

سایبر جی تی اس اگرچه به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی شده، اما در واقع نسخه مسقف از مدل پر سر و صدای سایبرستر به شمار می‌رود. برخلاف سایبرستر که ظرفیت حمل ۲ سرنشین را دارد، سایبر جی تی اس اتومبیل ۴ نفر است. در این کانسپت سقف قوس‌دار به شکل هنرمندانه‌ای به صندوق عقب ختم می‌شود.

چری و نمایش جیکو J7 یا همان لوکانو ۷
چری با کراس اوور جیکو J7 در این دوره از فستیوال سرعت گودوود حاضر شده؛ این خودرو در واقع همان چری تانسو ۰۶ است که با نام و نشانی متفاوت در برخی بازارها به فروش می‌رسد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، چری می‌خواهد از سپتامبر امسال این کراس اوور را با پیشرانه‌های درون سوز و هیبریدی شارژی در انگلستان عرضه کند. نکته تامل برانگیز اینکه پیش بینی شده مدل پایه J7 با قیمتی در حدود ۳۵ هزار پوند (معادل حدوداً ۲.۶ میلیارد تومان) به فروش برسد، رقمی که کمی بالا به نظر می‌رسد!

شاید بدانید جیکو J7 قرار است در ایران با نام لوکانو ۷ وارد بازار شود. این کراس اوور طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۵۳۸، ۱۸۹۸ و ۱۶۸۰ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن ۲۶۷۲ میلیمتر است.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که گروه خودروسازی چری برای بیست و یکمین سال متوالی عنوان بزرگترین صادر کننده خودروهای سواری چین را در اختیار دارد. در سال ۲۰۲۳ این شرکت موفق شد ۹۳۷,۱۴۸ دستگاه از تولیدات خود را به بازارهای خارجی صادر کند. این رقم در مقایسه با رکورد صادرات در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۱۰۱.۱ درصد رشد دارد.

بی وای دای و نمایش محصولات پر سر و صدای برند یانگ وانگ
بی وای دی از سال گذشته عرضه محصولات خود را در انگلستان آغاز کرده است. این خودروساز پیشروی چینی، چند مدل مختلف را در برابر دیدگان عموم قرار داده که معمولی‌ترین آنها را باید کراس اوور Seal U دانست! این کراس اوور که فروش آن از پاییز در انگلستان آغاز خواهد شد، نسخه بین المللی از سانگ پلاس DM-i به حساب می‌آید.

علاوه بر برند اصلی، بی وای دی محصولات دو برند دنزا و یانگ وانگ را نیز به فستیوال سرعت گودوود آورده؛ مینی ون الکتریکی D9 نماینده برند دنزاست که احتمالاً در آینده شاهد عرضه آن در اروپا خواهیم بود. این مینی ون در سرزمین مادری در ۳ تیپ عرضه می‌شود. هر سه تیپ به باتری ۱۰۳.۴ کیلووات ساعتی مجهز هستند و می‌توانند چیزی در حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند، البته بر اساس استاندارد چینی CLTC. این مینی ون با دو پیشرانه ۳۰۸ و ۳۶۹ اسب بخاری موجود است.

بی وای دی محصولات پر سر و صدای برند یانگ وانگ را نیز در فستیوال سرعت گودوود به نمایش گذاشته است. این برند نوپا با شاسی بلند U8 و ابرخودروی U9 توجهات زیادی را به خود جلب کرده؛ U8 که شاسی بلندی لوکس است، نیروی خود را از یک پیشرانه الکتریکی مجهز به ژنراتور دریافت می‌کند. این پیشرانه توانای تولید ۱۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

ابر خودروی یانگ وانگ U9 هم که از اوایل امسال فروش آن آغاز شده، از پیشرانه الکتریکی با ۱۲۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۶۸۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. این ابرخودرو شتابی برابر با ۲.۳۶ ثانیه دارد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

هونگچی و معرفی دو مدل جدید
برند لوکس هونگچی با شاسی بلند EHS7 و سدان EH7 در این دوره از فستیوال سرعت گودوود شرکت کرده؛ برای جلب توجه حداکثری، این برند به یکی از اسپانسرهای رسمی همایش امسال تبدیل شده است. شاسی بلند EHS7 که چندی قبل در نمایشگاه خودروی پکن پرده‌برداری شد، ۴۹۲۵ میلیمتر طول و ۱۹۵۰ میلیمتر عرض دارد. این شاسی بلند لوکس برقی در دو تیپ و با پیشرانه‌های ۳۳۹ و ۶۱۰ اسب بخاری به فروش خواهد رسید.

سدان الکتریکی هونگچی EH7 در تیپ‌های مختلفی تولید می‌شود. تریم پرچمدار این سدان ۴۹۸۰ میلیمتری ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۶ نیوتن متر گشتاور دارد. صفر تا صد این نسخه ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. بسته به تیپ این خودرو به باتری‌های ۷۵، ۸۵ و ۱۱۱ کیلووات ساعتی تجهیز می‌شود. بیشترین برد حرکتی در خانواده این سدان ۸۲۰ کیلومتر است.

دورخیز چینی‌ها برای تصاحب بازار خودروی اروپا
شرکت‌های چینی به تدریج و یکی پس از دیگری در حال ورود به بازار اروپا هستند. با توجه به قیمت بسیار پایین‌تر، خودروهای چینی برقی زنگ خطر را برای خودروهای ساخت اروپا به صدا درآورده و برای آنها دردسرساز شده‌اند. برای مقابله با هجوم شرکت‌های چینی، اتحادیه اروپا اخیراً میزان تعرفه را برای خودروهای تولیدی در خاک چین افزایش داده است. طبق تحقیقات صورت گرفته، خودروسازان چینی برخلاف مقررات موجود از انواع معافیت‌ها، تسهیلات و مشوق‌های دولتی استفاده می‌کنند، امری که باعث می‌شود مدل‌های ساخت چین با قیمتی به مراتب کمتر به خاک اروپا برسند. در هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان چینی می‌توانند اعتماد مشتریان اروپایی را جلب کنند یا خیر.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir