نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه تارا V4 و فردا ۵۱۱؛ چینی یا ایرانی؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه تارا V4 و فردا ۵۱۱؛ چینی یا ایرانی؟

آخرین خودرو/ تارا V4 و فردا ۵۱۱ دو سدان پایه در بازار کشور هستند که به نوعی رقیب هم به حساب می آیند. اما کدام یک بهتر عمل می کند؟

بازار سدان‌های جمع‌وجور میان‌قیمت در کشورمان از سال‌های دور به محصولات ایران خودرو و سایپا تعلق داشته است و هر خودروی وارداتی هم که در ایران به فروش می‌رسید، به دلیل تعرفه‌های بالا به هیچ عنوان توان رقابت با خودروهای تولید داخل را نداشت.

اما طی سال‌های اخیر بعضی از محصولات مونتاژی چینی خود را به رده قیمتی تولیدات داخلی تا حدودی نزدیک‌تر کرده‌اند و حالا می‌توانند رقیب نسبتاً جدی برای بعضی از تولیدات گران‌قیمت داخلی باشند‌. اگر به دنبال خرید یک سدان جمع‌وجور با رده قیمتی متوسط باشید، احتمالاً دو گزینه تارا وی ۴ اتوماتیک و فردا ۵۱۱ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در این مطلب به مقایسه تارا V4 و فردا ۵۱۱ می‌پردازیم تا افرادی که قصد خرید یکی از این دو را دارند، نسبت به نکات مثبت و منفی آنها در مقایسه با یکدیگر آگاهی بیشتری پیدا کنند و در نهایت خرید بهتری انجام دهند.

درباره تارا V4 و اف ام سی ۵۱۱
تارا وی ۴ تیپ فول آپشن تارا اتوماتیک V2 محسوب می‌شود که ظاهر آن به ویژه چراغ‌های عقبش کمی نسبت به تیپ وی۲ تغییر کرده است و امکانات بیشتری در اختیار می‌گذارد. این خودرو از اوایل سال ۱۴۰۲ به سبد تولیدات ایران خودرو اضافه شده و در حال حاضر یکی از فول آپشن‌ترین و در اصل لوکس‌ترین ماشین‌های تولید داخل به حساب می‌آید. در سمت دیگر میدان یک ماشین چینی مونتاژ داخل به نام فردا ۵۱۱ حضور دارد. این خودرو در اصل از محصولات کمپانی معتبر چانگان بوده و با نام آلسوین در سبد این شرکت چینی دیده می‌شود.

نسل اول چانگان آلسوین متولد سال ۲۰۰۹ بود و سومین نسل آن در سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شد. فردا ۵۱۱ نسل سوم چانگان آلسوین است که از سال ۱۴۰۰ توسط شرکت فردا موتور به ایران آمد و بعد از وقفه‌ای که در تولید یا عرضه آن به وقوع پیوست، از سال ۱۴۰۳ با تیراژ بیشتر و فرآیند عرضه منظم‌تر به بازار کشور تزریق می‌شود.

مقایسه طراحی ظاهری تارا V4 با فردا ۵۱۱
سبک طراحی ظاهری این دو خودرو کاملاً با هم متفاوت است؛ رگ و ریشه یکی به سمت خودروهای فرانسوی به ویژه پژو ۳۰۱ تمایل دارد و دیگری سبک طراحی نسبتا شرقی مطابق با محصولات اقتصادی چینی را سرلوحه خود قرار داده و شمایل نسبتاً پیچیده و نه‌چندان جذاب را ارائه می‌دهد. تارا وی۴ اتوماتیک در اصل نسخه فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ است که استایل مردانه و خشن‌تر را به نمایش می‌گذارد.

درنتیجه اگر به سدان‌های اسپرت با طرح بدنه عضلانی و جوان‌پسندتر علاقه دارید، قطعا تارا وی ۴ را خواهید پسندید. به ویژه که فرم چراغ‌های عقب آن نیز تغییر کرده و دیگر خبری از آن طرح زشت مدل قبلی در تارا وی ۴ اتوماتیک دیده نمی‌شود. اما ظاهر اف ام سی ۵۱۱ با تلفیق خطوط نسبتا ملایم و زوایای نرم شکل گرفته و نسبت به تارا چندان تهاجمی دیده نمی‌شود. به طور کلی اگر به طراحی‌های ظریف و ملایم علاقه دارید، احتمالاً فردا ۵۱۱ می‌تواند گزینه مناسبی از نظر شما باشد.

مقایسه مشخصات فنی
مقایسه فردا ۵۱۱ با تارا اتوماتیک در بخش فنی نمی‌تواند خیلی هیجان‌انگیز و نشانگر برتری یکی بر دیگری باشد؛ چراکه موتورهای نسبتا کم‌حجم تنفس طبیعی روی بدنه هر دو خودرو جا خوش کرده و حداکثر توانی بین ۱۰۶ تا ۱۱۳ اسب بخار تولید می‌کند. بنابراین همین ابتدای کار باید تاکید کنیم که از هیچ یک از این دو سدان خانوادگی انتظار چابکی و سواری جوان‌پسند نباید داشته باشید.

موتور تارا از نوع چهار سیلندر ۱.۶ لیتری بوده و با نام TU5 پلاس شناخته می‌شود. این پیشرانه نسخه به‌روز شده موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و اصلاحاتی همچون اضافه شدن سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، اویل پمپ متغیر و برخی به‌روزرسانی‌های دیگر روی آن انجام گرفته است.

حداکثر قدرت موتور تیو ۵ پلاس حدود ۱۱۳ اسب بخار است و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور حاصل از آن به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی AT مجهز به مبدل گشتاور منتقل می‌شود. این نوع از ترکیب فنی موتور و گیربکس باعث شده تارا وی ۴ اتوماتیک با ۱۲۶۸ وزن، شتاب صفر تا صد نزدیک به ۱۴.۲ ثانیه داشته باشد.

این در حالی است که فردا ۵۱۱ با موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر، روزگار خود را سپری می‌کند. اما برخلاف انتظار، گیربکس آن از نوع ۵ سرعته دوکلاچه اتوماتیک تر بوده که در این کلاس خودرویی خیلی مرسوم نیست. این موتور و گیربکس به کمک یکدیگر می‌توانند وزن ۱۱۱۵ کیلوگرمی اف ام سی ۵۱۱ را ظرف مدت زمان حدود ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. بنابراین اختلاف شدیدی از لحاظ شتاب‌گیری و چابکی بین این دو خودرو دیده نمی‌شود.

اما معمولاً گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچه شروع به حرکت چندان سریع ندارند و البته استهلاک آنها در طول زمان بیشتر از گیربکس‌های اتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته محصولات ایران خودرو نیز به دلیل کوچک بودن صافی نیاز به سرویس هر ۲۰ هزار کیلومتر دارد که اگر انجام نشود، شاید خیلی زودتر از انتظار، گیربکس را راهی تعمیرگاه کند. اما به طور کلی این دست گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به مدل‌های دوکلاچه استهلاک کمتر و طول عمر بیشتری ارائه می‌دهند و این نکته می‌تواند امتیازی مثبت برای تارا اتوماتیک نسبت به فردا ۵۱۱ باشد.

اگر ماشین کم‌مصرف‌تر نیاز دارید، فردا ۵۱۱ به دلیل وزن پایین‌تر و حجم موتور کمتر، چیزی حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت تقریبی بنزین کمتری می‌سوزاند. این رقم در سطح جاده‌ها ممکن است مقرون به‌صرفه‌تر نیز باشد.

تفاوت خاصی در نوع سیستم تعلیق هر دو سدان مورد نظر دیده نمی‌شود؛ تعلیق جلو از نوع مستقل مک فرسون و عقب توییست بیم یکپارچه است که سواری نسبتاً مناسب با خشکی نه‌چندان آزاردهنده را ارائه می‌دهد و باعث می‌شود که هندلینگ هر دو خودرو در سرعت‌های متعارف، نسبتا اطمینان‌بخش به نظر برسد.

البته از لحاظ هندلینگ و پایداری، احتمالاً تارا اتوماتیک بهتر می‌توانند نیازهای جوانان به ویژه در سرعت‌های بالا را برآورده کرده و تعادل خود را به کمک سیستم کنترل پایداری هنگام دور زدن‌های سریع، بیشتر حفظ کند.

خودروفردا ۵۱۱تارا V4
موتورتنفس طبیعیتنفس طبیعی
حجم موتور۱۴۸۰ سی سی۱۵۹۸ سی سی
توان موتور۱۰۶ اسب بخار – ۱۴۵ نیوتن متر۱۱۳ اسب بخار-۱۴۴ نیوتن متر
گیربکس۵ W-DCT۶AT
شتاب ۰-۱۰۰۱۴ ثانیه۱۴.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۷.۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۱۱۵ کیلوگرم۱۲۶۸ کیلوگرم

مقایسه کابین و طراحی داخلی
از لحاظ نوع طراحی فضای داخلی، انصافاً فردا ۵۱۱ داشبورد جذاب، مدرن و اسپرت‌تری را به کاربران خود هدیه می‌دهد. اما داشبورد تارا وی ۴ نیز نسبت به مدل وی ۲ کمی بهبود پیدا کرده و به ویژه جابجایی دکمه‌های شیشه‌بالابر و اضافه شدن باکس موبایل در جلوی اهرم دنده، می‌تواند ارگونومی آن را بهبود ببخشد. اما در مجموع این سبک طراحی داشبورد در کابین تارا خیلی دلچسب به نظر نمی‌رسد و بیشتر برای خودروهای یک دهه پیش کاربرد دارد.

از لحاظ کیفیت متریال نیز گرچه هر دو خودرو امتیاز بالایی با توجه به رده اقتصادی‌شان به دست نمی‌آورند، اما باز هم به نظر می‌رسد که متریال ادوات داخل کابین فردا ۵۱۱ و همچنین دقت مونتاژ آنها نسبت محصول ایران خودرو در سطح کمی بالاتر قرار دارد و می‌تواند حس رضایت بیشتری در کاربران به وجود بیاورد.

در مورد میزان جادار بودن کابین‌ها باید گفت که تارا به مراتب فضای پای بیشتری در صندلی‌های جلو و عقب خود در دسترس قرار می‌دهدِ؛ چراکه فاصله بین محورهای آن حدود ۱۱.۵ سانت نسبت به اف ام سی ۵۱۱ بزرگتر است و از لحاظ عرضی نیز اتاق وسیع‌تری دارد.

بنابراین اگر خودرویی با کابین بزرگتر نیاز دارید، تارا بهتر می‌تواند با معیارهای شما همخوانی پیدا کند.

در مورد گنجایش صندوق عقب هم برتری فاحش با تارا است؛ چراکه حجم صندوق عقب تارا V4 حدود ۶۴۰ لیتر است اما صندوق عقب فردا ۵۱۱ معادل ۳۹۰ لیتر گنجایش دارد. بنابراین چه از لحاظ میزان فضای داخل اتاق و چه از نظر گنجایش صندوق عقب، تارا نسبت به محصول مونتاژی فردا موتور برتر ظاهر می‌شود.

مقایسه امکانات تارا V4 با فردا ۵۱۱
فردا ۵۱۱ امکانات حداقلی و البته قابل قبول شامل مواردی نظیر کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، کنترل کشش، دیلایت، سنسور نور، نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، سانروف، فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، تهویه دیجیتال و…را ارائه می‌دهد که نبود تجهیزاتی مثل کروز کنترل یا تهویه اتوماتیک در آن، چندان برای مشتریان قابل قبول نیست.

اما تارا اتوماتیک علاوه بر تجهیزات فوق از امکانات بیشتری مثل کیسه‌های هوای جانبی، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده ، گرمکن صندلی جلو، سنسور حرکتی درب صندوق و آینه‌های جانبی تاشونده برقی سود می‌برد. بنابراین امکانات تارا وی ۴ نسبت به فردا ۵۱۱ متنوع‌تر است و از این جهت امتیاز بالاتری دریافت می‌کند.

خودرو تارا V4فردا ۵۱۱
کروز کنترلداردندارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششداردندارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
حسگر بارانداردندارد
سنسور فشار باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه‌های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیسه هوادارد(۴عدد)دارد(۲عدد)
تهویه اتوماتیکنداردندارد
ورود و استارت بدون کلیدداردندارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلوداردندارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
آینه تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد

نتیجه‌گیری؛ تارا V4 اتوماتیک ارزنده‌تر است یا فردا ۵۱۱ ؟
مقایسه تارا v4 با فردا ۵۱۱ به پایان رسید و قطعاً الان باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که تارا وی ۴ اتوماتیک بخریم یا فردا ۵۱۱؟ با توجه به مباحثی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، باید گفت اگر به طراحی ظاهری جسورانه و قاطعانه‌تر، امکانات متنوع‌تر، کابین و صندوق عقب بزرگتر، بازار خرید و فروش پررونق، لوازم یدکی و بدنه در دسترس‌تر، خدمات پس از فروش وسیع‌تر و دردسر نگهداری کمتر اهمیت می‌دهید، تارا می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

ضمناً به یاد داشته باشید که قیمت کارخانه‌ای تارا وی ۴ نسبت به فردا ۵۱۱ به میزان قابل توجهی پایین‌تر است اما متاسفانه شرکت ایران خودرو با توجه به تقاضای بالا، فروش محصولات خود را نسبتاً محدود کرده و هر کسی نمی‌تواند به راحتی از این شرکت بدون قرعه کشی یا ثبت نام طولانی مدت، خودرو خریداری کند.

ویدیوی معرفی تارا V4

تست و بررسی فردا ۵۱۱

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir