نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نسل جدید آئودی A5 معرفی شد؛ رقیبی متفاوت برای «ب ام و سری ۳»

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/ آئودی از نسل سوم A5 پرده برداری کرد. این نسل از لحاظ طراحی بسیار جذاب‌تر شده و همچون قبل با اتاق‌ها و پیشرانه‌ های مختلفی راهی بازار می‌شود. با تصمیم ارباب حلقه‌ها، از این به بعد A5 جانشین A4 خواهد بود، چرا که با رونمایی نسل جدید A5، عرضه A4 متوقف خواهد شد.

تغییرات در شیوه نامگذاری محصولات آئودی
کمپانی آئودی استراتژی جدیدی را در نامگذاری محصولات خود در پیش گرفته است. بر اساس این استراتژی مدل‌های الکتریکی با اعداد زوج و مدل‌های درون سوز با اعداد فرد در نام خود به فروش خواهند رسید. به پیروی از این استراتژی عرضه مدل A4 با پیشرانه احتراق داخلی پس از ۳۰ سال متوقف شده و A5 جانشین آن می‌شود.

بهره مندی از پلتفرم جدید Premium Platform Combustion
آئودی A5 جدید اولین مدلی است که بر اساس پلتفرم موسوم به Premium Platform Combustion  تولید می‌شود. این پلتفرم با انواع پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی و همچنین سامانه‌های انتقال قدرت به چرخ‌های محور جلو و یا هر چهار چرخ سازگاری دارد.

مشخصات فنی آئودی A5 جدید
نسخه پایه از A5 جدید نیروی خود را از یک موتور بنزینی ۲ لیتری چهار سیلندر دریافت می‌کند. این موتور توربوشارژ توانایی تولید ۲۶۸ اسب بخار قدرت را دارد و نیروی آن از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه به سمت هر چهار چرخ ارسال می‌شود. به گفته آئودی، استفاده از هندسه متغیر توربین برای توربوشارژر، باعث بهبود راندمان در موتور نسل جدید A5 شده است. در مقطع کنونی حرفی از میزان مصرف سوخت به میان نیامده و معلوم نیست که نسل سوم A5 تا چه حد از این نظر برتری دارد.

مشخصات فنی آئودی S5 جدید
نسخه اسپرت‌تر S5 به موتور ۳ لیتری V6 با سامانه هیبرید نرم تجهیز شده؛ این موتور ۳۶۲ اسب بخار قدرت دارد که در مقایسه با نسل پیشین ۱۳ واحد بیشتر است. نیروی این موتور به جای گیربکس ۸ سرعته تیپ ترونیک قبلی، از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک به سمت هر چهار چرخ ارسال می‌شود. برای اولین بار است که آئودی از این گیربکس در S5 بهره می‌گیرد. سیستم کواترو در این نسخه به فناوری گشتاور برداری مجهز است.

ارتقای سیستم تعلیق و فرمان
آئودی تاکید دارد در هر دو مدل A5 و S5 سیستم تعلیق و فرمان ارتقا پیدا کرده و امکان سفارش کمک فنرهای قابل تنظیم فراهم شده است. در ایالات متحده هر دو مدل فقط با اتاق سدان به فروش خواهند رسید. اما در سایر بازارها، A5 و S5 در اتاق استیشن یا به قول ارباب حلقه‌ها آوانت نیز عرضه خواهند شد. فعلاً مشخص نیست که آیا نسخه کوپه و کانورتیبل این نسل از A5 توسعه خواهد یافت یا خیر.

طراحی ظاهری
در نمای بیرونی تغییرات نسل جدید آئودی A5 گسترده است. چراغ‌های روشنایی در روز ال ای دی قابل شخصی‌سازی بوده و راننده می‌تواند از بین ۸ گرافیک موجود حالت دلخواه خود را انتخاب کند. بد نیست اشاره کنیم که طبق قوانین آمریکا فقط زمانی که خودرو ثابت است، امکان تغییر گرافیک چراغ‌ها وجود دارد. این چراغ‌ها با چراغ‌های اصلی درون یک قاب واحد جا خوش کرده‌اند و خوشبختانه خبری از چراغ‌های دو تکه نیست. سپر جلو در این نسل ساختار خشن‌تری داشته و در دو طرف دارای ورودی‌های هوای بزرگی است.

چراغ‌های عقب در A5 جدید از نسل دوم OLED بوده و به هم پیوسته هستند. همانند چراغ‌های جلو، گرافیک این چراغ‌ها نیز قابل شخصی سازی است. برای تشخیص نسخه اسپرت S5 از A5 معمولی کافی است به اگزوزها دقت کنیم. در سدان و استیشن S5 از چهار خروجی اگزوز با چینش دوقلو در طرفین سپر استفاده شده است. در A5 دو خروجی اگزوز مستطیلی شکل گازهای حاصل از احتراق را به بیرون انتقال می‌دهند.

طراحی داخلی
کابین آئودی A5 بر اساس چهار محور خلق شده که عبارتند از طراحی انسان محور، سکوی دیجیتال، تمرکز بر مواد با کیفیت و شفافیت تصویری. داشبورد این نسل تغییرات زیادی داشته و در پشت فرمان میزبان یک پنل عریض است. این پنل یک نمایشگر ۱۱.۹ اینچی و یک نمایشگر ۱۴.۵ اینچی لمسی را در خود جای داده؛ در صورت سفارش مشتری، یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی دیگر در مقابل سرنشین کناری نصب می‌شود. با کمک این نمایشگر سرنشین کناری می‌تواند به مسیریابی پرداخته و یا با تماشای ویدیو‌ در طول سفرها خود را سرگرم کند. برای اینکه محتوای این نمایشگر برای راننده ایجاد مزاحمت ننماید، از لایه‌ای مخصوص روی آن استفاده شده تا از یک زاویه معین به بعد، هیچ چیز قابل مشاهده نباشد. به غیر از این نمایشگرها، یک سیستم هداپ دیسپلی نیز اطلاعات ضروری را در برابر مسیر دید راننده منعکس می‌کند. این سیستم قابل شخصی‌سازی بوده و به راننده اجازه می‌دهد برخی از قابلیت‌های خودرو و سیستم اطلاع رسانی سرگرمی را کنترل نماید. به طور کلی سبک طراحی داخلی جدید آئودی که با Q6 E-Tron آغاز شده، به تدریج به سایر محصولات کمپانی گسترش می‌یابد.

امکان سفارش با سیستم صوتی پیشرفته بنگ اند اولافسن
یکی از گزینه‌های جذاب در لیست آپشن‌های نسل جدید آئودی A5 سیستم صوتی پیشرفته از برند دانمارکی بنگ اند اولافسن (Bang & Olufsen) است. سیستمی که این شرکت تدارک دیده دو ناحیه‌ای بوده و شامل بلندگوهای اختصاصی در پشت سری‌ها می‌شود. دو ناحیه‌ای بودن سیستم صوتی باعث می‌شود که مثلاً سرنشین کناری به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهد و راننده با اسپیکرهای سمت خود اقدام به برقراری تماس تلفنی کند.

زمان عرضه و قیمت آئودی A5
بر اساس برنامه‌ریزی‌ها خانواده آئودی A5 از بهار یا تابستان سال آینده وارد بازار آمریکا خواهد شد. قیمت ارزان‌ترین نسخه از این خودرو در سرزمین مادری معادل ۴۹,۴۰۰ دلار تعیین شده؛ این رقم با نرخ روز ارز معادل حدوداً ۹.۲ میلیارد تومان می‌شود. این خودرو پس از ورود به بازار باید به مصاف ب ام و سری سه برود. باید منتظر ماند و دید که آیا نماینده جدید ارباب حلقه‌ها در کلاس خودروهای کامپکت خواهد توانست بر رقیب باواریایی خود غلبه کند یا خیر. مرسدس بنز C کلاس، کادیلاک CT4، جنسیس G70، لکسس IS، ولوو S60، آکیورا اینتگرا، آلفارومئو جولیا و اینفینیتی Q50 دیگر رقبای حاضر در کلاس سدان‌های کامپکت لوکس هستند که A5 باید به مصاف آنها برود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره