نماد آخرین خبر

CR-V ده‌نفره، راهکار جالب هوندا برای فرار از مالیات اضافی!

منبع
پدال
بروزرسانی
CR-V ده‌نفره، راهکار جالب هوندا برای فرار از مالیات اضافی!

پدال/ هوندا در اقدامی عجیب و برای متحمل نشدن مالیات اضافی خودروی CR-V ده‌نفره را تولید کرده است.
 
دومین نسل هوندا CR-V حتی بر اساس استانداردهای چند سال قبل نیز شاسی‌بلند بزرگی نبوده است و آمریکایی‌ها با دیدن این خودرو حدس می‌زدند در بهترین حالت با خودرویی پنج‌نفره روبرو هستند اما شاخه فیلیپین هوندا پتانسیل‌های زیادی را در این خودرو تشخیص داد و نسخه ده‌نفره آن را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ تولید کرد. البته هدف از تولید این خودرو دور زدن قوانین و جلوگیری از وضع مالیات بیشتر بود.

غربی‌ها اطلاعات زیادی درباره هوندا CR-V ده‌نفره نداشته‌اند. این خودرو در کلاس AUV تولید شد که مخفف عبارت وسیله نقلیه کاربردی آسیا بوده است. در واقع این کلاس خودرویی متمایز در کشور فیلیپین از خودروهای مینی ون و چندمنظوره تشکیل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تویوتا تامارا و میتسوبیشی ادونچر اشاره کرد. برگ برنده چنین خودروهایی ظرفیت حمل بالا در مسیرهای متنوع بوده است؛ اما دلیل اصلی حضور هوندا در کلاس AUV به مالیات‌های کم چنین خودروهایی مربوط می‌شود. نکته جالب اینکه حضور CR-V در این کلاس خودرویی باعث حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلاری قیمت خودرو شد که تفاوت زیادی را نسبت به مدل عادی ایجاد می‌کرد. مشتریان به خوبی از این موضوع استقبال کردند و رسانه‌ها در آن زمان گزارش دادند نسخه ده‌نفره این خودرو توانست از نظر فروش بسیار موفق‌تر از مدل‌های استاندارد ظاهر شود. ظاهراً ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۳ حدود ده هزار دستگاه CR-V را به فروش رسانده بودند که فقط حدود ۱۰۰ دستگاه از نوع استاندارد و بقیه از نوع ده‌نفره بوده‌اند.

اما هوندا چگونه توانسته بود ظرفیت ده نفر را برای خودرویی کوتاه‌تر و کم‌عرض تر از کیا تلوراید ایجاد کند؟ ظاهراً فضای پا بخش راحت کار بوده زیرا خودروهای AUV می‌بایست ۶۰ سانتی‌متر فضای پا برای هر سرنشین در نظر بگیرد و هوندا نیز خیلی در این بخش به مشکل نخورده است. البته پهنای خودرو مشکل‌ساز بوده زیرا صندلی‌های میانی ۱۴۰ سانتی‌متر عرض داشته‌اند و بر اساس قوانین هر سرنشین باید ۳۵ سانتی‌متر فضا داشته باشد. اگر ۱۴۰ سانتی‌متر را به ۴ تقسیم کنید دقیقاً ۳۵ سانتی‌متر فضا به دست می‌آورید!

در کل سه نفر در بخش جلو، چهار نفر در صندلی‌های میانی و سه نفر هم در صندلی‌های عقب هوندا CR-V ده‌نفره می‌توانند بنشینند. هوندا همچنین مجبور بوده برای حضور در این کلاس خودرویی تکیه بیشتری بر تأمین‌کنندگان محلی داشته باشد. ظاهراً کیفیت کلی این خودرو پایین‌تر از مدل‌های استاندارد است و در صندلی‌های عقب خبری از کمربندهای ایمنی نیست هرچند بر اساس گزارش رسانه‌ها امکان جدا کردن این صندلی‌ها وجود دارد. CR-V ده‌نفره از همان پیشرانه ۱۴۸ اسب بخاری نسل دوم این خودرو استفاده کرده و نیروی تولیدی نیز منحصراً راهی چرخ‌های جلو شده است.

نقطه قوت اصلی این خودرو را می‌توان قیمت پایین‌تر دانست و بسیاری از خریداران نیز در آن زمان اظهار داشته‌اند صندلی‌های جلو را با نمونه‌های بهتر تعویض کرده اند. ظاهراً نبوغ هوندا در تبدیل کوچک‌ترین شاسی‌بلند خود به خودرویی ده‌نفره روی خودروسازان دیگر نیز تأثیر گذاشته است. البته دولت فیلیپین در سال ۲۰۰۴ قوانین را تغییر داد و مالیات خودروهای کلاس AUV نیز مشابه سایر خودروهای سواری شد. این موضوع تأثیر مشهودی روی فروش خودروهای حاضر در کلاس یاد شده گذاشت و البته روی تأمین‌کنندگان محلی نیز اثرات بدی داشت زیرا خودروهای کلاس AUV باید در فیلیپین تولید می‌شدند. به همین خاطر در نسل سوم هوندا CR-V خبری از نسخه ده‌نفره نبوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره