نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

ضربان کند بازار خودرو

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ضربان کند بازار خودرو

دنیای اقتصاد/ بازار خودروی کشور طی بیش از یک ماه و نیم گذشته و پس از مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری، روند نسبتا باثبات به خود گرفت، هرچند البته در مقاطعی به دلایل مختلف افت‌و‌خیز نسبی قیمت رخ داد.

پس از التهاب نسبی بازار خودرو حدفاصل برگزاری دور اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم (هشتم تا پانزدهم تیر)، منحنی قیمت در این بازار روندی نزولی و نسبتا باثبات به خود گرفت.

در واقع با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران و با توجه به ذهنیت مثبت عموم نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور از این ناحیه، انتظارات تورمی کاهش یافت و به تبع آن، قیمت ارز هم روند نزولی به خود گرفت. با کاهشی شدن این دو فاکتور، بازار خودرو نیز ضمن بازگشت از قله قیمتی در فاصله برگزاری دور اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، به ثبات رسید.

در این فاصله، سخنگوی دولت سیزدهم با اعلام خبر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، عملا سیگنال کاهش قیمت را به بازار ارسال کرد. این سیگنال را هرچند بازار خودرو گرفت و افت قیمت را نیز از این ناحیه به خود دید، با‌این‌حال، روند کاهش قیمت چندان چشمگیر نبود.

بررسی بازار خودرو در بیش از یک ماه گذشته نشان می‌دهد اوج اثرگذاری مجموع اتفاقات رخ‌داده - انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور و ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده - در روزهای ابتدایی مرداد رخ داده است. اما بازار خودرو به فاصله کوتاهی از ثبت این دره قیمتی، بار دیگر وارد فاز افزایشی شد و در نیمه مرداد به اوج رسید. مسائلی مانند افزایش قیمت ارز (پس از آنکه اسرائیل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس را در ایران ترور کرد) سبب رشد منحنی قیمت خودرو در آن مقطع شد.

پس از آن و در نیمه دوم مرداد، بازار خودرو وارد فاز کاهشی شد و سرعت افت قیمت بعد از اعلام خبر فروش جدید خودرو - خارج از سامانه - بالا رفت. در واقع اعلام خبر طرح فروش بزرگ خودرو سبب کاهش تقاضا در بازار آزاد شد؛ ضمن اینکه اعمال شرط وکالتی کردن حساب با مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان نیز به نوعی مانع ورود این سیل نقدینگی به بازار خودرو شد.

بررسی منحنی قیمت بازار خودرو نشان می‌دهد روند کاهشی قیمت - روندی البته بسیار آهسته - تا اوایل همین هفته نیز جریان داشته، اما به دلیل افزایش قیمت ارز که خود ریشه در مسائل سیاسی - حمله حزب‌الله لبنان به اسرائیل در واکنش به ترور فرمانده ارشد آنها - داشت، قیمت خودرو اندکی بالا رفت.

با توجه به اینکه ایران وارد این ماجرا نشد - البته تا به امروز - بازار ارز اوج چندانی نگرفت و به مسیر ثبات نسبی بازگشت و از همین رو بازار خودرو هم آرامش نسبی خود را باز یافت. البته قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با ابتدای هفته جاری، اندکی رشد را تجربه کرده که چیزی بین پنج تا نهایتا ۱۰میلیون تومان است. این در شرایطی است که قیمت خودروهای مونتاژی رشدی نداشته و حتی در مواردی نزولی هم بوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره