نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سر وایول؛ خودروی انقلابی عجیب و غریب!

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
سر وایول؛ خودروی انقلابی عجیب و غریب!

عصر ایران/ سر وایول (The Sir Vival) یک خودروی مفهومی بود که توسط والتر سی. جروم از ووستر، ماساچوست در سال 1958 ساخته شد. به واسطه نگرانی هایی که وی در دهه 1950 درباره عدم توجه به ایمنی داشت، آنچه را که طراحی و ساخته بود، خودرویی انقلابی نامید.

در شرایطی که هیچگاه وارد خط تولید انبوه نشد، خودرو سر وایول دارای بسیاری از مفاهیم ایمنی خودرو نوآورانه بود که بعدها به صورت استاندارد درآمدند. از جمله این ویژگی ها می توان به کمربند ایمنی، رول کیج، درهای جانبی کشویی، سپرهای لاستیکی و چراغ های جانبی راهنما اشاره کرد.

اما متمایزترین ویژگی خودروی سر وایول ساختار دو قسمتی آن بود که پیشرانه و چرخ های جلو را با مفصلی گردان از کابین مسافران جدا می کرد. برجک راننده در بخش کابین اصلی قرار داشت که شامل یک صندلی افزایش ارتفاع یافته در یک محفظه شیشه ای استوانه ای می شد. این بخش دید تقریبا 360 درجه را در اختیار راننده قرار می داد.

تاریخچه

ساخت نمونه اولیه خودرو سر وایول برای والتر جروم حدود 10 سال طول کشید. وی دانش آموخته دانشکده مهندسی دانشگاه نورث ایسترن بود. این نمونه اولیه بر اساس خودروی هادسون مدل 1948 شکل گرفت که از فروشگاه خودروی بلینگهام خریداری شده بود. نتیجه نهایی اما شباهت بسیار کمی به خودروی اصلی هادسون داشت.

سرو وایول هرگز از مرحله نمونه اولیه فراتر نرفت. پس از مرگ جروم در اوایل دهه 1970، خانواده مور، مالک فروشگاه خودروی بلینگهام، مالکیت این خودرو را در اختیار گرفت. پس از تعطیل شدن کسب و کار بلینگهام، اد مور که مالکیت آن را در اختیار داشت، خودرو سر وایول را در سال 2022 به موزه لین موتور فروخت تا بازسازی شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره