نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه سرعت سریع ترین هواپیماها و جت های جهان

منبع
عصر ايران
بروزرسانی

عصر ایران/ جت های نظامی به دلیل سرعت و قدرت مانور فوق العاده خود در حین پرواز مشهور هستند. این هواپیماها برای ماموریت های جنگی طراحی شده اند. چه یک تمرین نظامی یا یک پرواز جنگی پر مخاطره، هواپیماهای نظامی آن را پوشش خواهند داد.

سرعت هواپیما به طور کلی با عدد ماخ اندازه گیری می شود. این سرعت نسبت به سرعت صوت (1 ماخ) است. بیشتر هواپیماهای مسافربری تجاری با سرعت کروز بین 0.78 تا 0.85 ماخ پرواز می کنند. با این وجود، آنها می توانند سرعت خود را تا 0.95 ماخ نیز برسانند. این همچنان از سرعت صوت کمتر است. در مقابل، بیشتر هواپیماهای نظامی با سرعتی بین 1.5 تا 2.2 ماخ پرواز می کنند.

پرواز با سرعتی بیشتر از سرعت صوت به معنای شکستن دیوار صوتی و در نتیجه یک غرش صوتی است.

ویدیو زیر مقایسه ای را از غرش سریع ترین جت های جهان تا سرعت یک گلوله، هجوم نامرئی صدا و هواپیماهای مسافربری تجاری ارائه می کند. این ویدیو مدت زمانی که آن ها نیاز دارند تا مسافت 15 کیلومتر را طی کنند، نشان می دهد. این سرعت های باورنکردنی با کمک فناوری و طبیعت حاصل شده اند.

به ترتیب از ردیف اول تا پایین:

نورث امریکن اکس-15: یک موشک-هواپیمای ابرصوت پژوهشی ساخته شده توسط ناسا و نیروی هوایی آمریکا

بل اکس -2: یک هواپیمای تحقیقاتی آمریکا بود که برای بررسی جنبه‌های پرواز با سرعت ۲ تا ۳ ماخ ساخته شده بود. بل اکس-2 اولین هواپیمایی بود که با سرعت بیش از ۳ ماخ پرواز کرد.

میکویان-گورویچ میگ-25: هواپیمای رهگیر و شناسایی مافوق صوت و یکی از سریع‌ترین هواپیماهای نظامی دنیا و سریع‌ترین هواپیمای جنگنده ساخته شده در تاریخ است که توسط شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده‌است. اولین پیش‌نمونه میگ-25 در سال ۱۹۶۴ پرواز کرد. میگ-25 هواپیمایی بسیار سریع با توانایی پرواز در ارتفاع بالاست اما مانورپذیری چندانی ندارد.

لاکهید اس‌آر-71 بلک‌برد: نوعی هواپیمای شناسایی دوربرد زِبَرصوت بود که نخستین فروند آن در سال ۱۹۶۴ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. در مجموع ۳۲ فروند از این هواپیما ساخته شد که ۱۲ فروند آن بر اثر سوانح مختلف از بین رفتند اما هیچ‌یک مورد اصابت آتش دشمن قرار نگرفتند. اس‌آر-71 بلک‌برد سریع‌ترین هواپیمای سرنشین‌دار تاریخ می باشد که از روی باند به پرواز در می آید.

گلوله کالیبر 5.56x45mm  ناتو

سوخو سو-57: یک جنگنده برتری هوایی چندمنظوره نسل پنجم ساخت روسیه است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون درحال ساخت و توسعه است. این جنگنده به گونه‌ای طراحی شده تا توانایی پرواز ابرپیمایشی، ابرچابکی و پنهان‌کاری داشته باشد و با برخورداری از اویونیک پیشرفته بتواند از راه جنگ الکترونیک در زمین و دریا بر جنگنده‌های نسل چهارم چیره شود.

صوت در هوا

هواپیمای مسافربری(بوئینگ)

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره