نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

برندگان و بازند‌گان لاتاری خودرو

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
برندگان و بازند‌گان لاتاری خودرو

دنیای اقتصاد/ اسامی منتخبان عادی قرعه‌کشی ایران در شرایطی روز گذشته اعلام شد که ۹۸درصد از متقاضیانی که نسبت به بلوکه کردن ۲۳۰میلیون تومانی اقدام کرده بودند، از لاتاری ایران‌خودرو دست خالی بازگشتند. روز گذشته تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با مراجعه به سایت اعلام نتایج قرعه‌کشی، برای سومین بار از سال ۱۴۰۱ شانس خود را برای دریافت محصولات ایران‌خودرو امتحان کردند. هر چند این بار قرعه‌کشی خودرو خارج از سامانه یکپارچه برگزار شد، بااین‌حال باز هم تعداد زیادی از متقاضیان از دسترسی به خودروی کارخانه‌ای محروم ماندند. روز گذشته اسامی منتخب افراد عادی شرکت‌کننده در لاتاری ایران‌خودرو اعلام شد. از ۱۱۵هزار خودرویی که ایران‌خودرو عرضه کرده ۳۰درصد به متقاضیان عادی اختصاص یافته است.
 
ایران‌خودرو اعلام کرده بود که سه‌میلیون و ۵۳هزار و ۱۲۹ نفر متقاضی سفارش‌گذاری کردند که از این تعداد یک‌میلیون و ۶۶۱هزار و ۴۴۴ ثبت تقاضا ویژه متقاضیان عادی است. بدین ترتیب با اعلام ۳۵هزار متقاضی خوش‌شانس، مابقی ثبت‌نام‌کنندگان دستشان از لاتاری برگزار‌شده، خالی بود. به طور حتم افرادی که در قرعه‌کشی برگزیده نشدند این سوال را از خود خواهند کرد که چرا برخی باید به خودرو با قیمت کارخانه دسترسی داشته باشند و عده‌ای دیگر مجبور به خرید از بازار با قیمت‌های کاذب باشند؛ سوالی که سال‌هاست سیاستگذاران خودرو پاسخی برای آن نداشته‌اند و حالا همین امر به گفته برخی از جامعه‌شناسان باعث بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت و همچنین سرخوردگی اجتماعی شده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، تعداد تقاضا و عرضه خودرو در این دوره از فروش می‌تواند هشداری نسبت به سیاست‌های اتخاذ‌‌شده از سوی دولت باشد و اینکه ادامه روش فعلی جز سرخوردگی اجتماعی نتیجه دیگری در بر ندارد.

ایران‌خودرو اعلام کرده نتایج قرعه‌کشی مادران و فرسوده‌ها نیز به‌زودی اعلام می‌شود. مادران از عرضه ۱۱۵هزار دستگاهی خودرو سهمی ۵۰درصدی و دارندگان خودروهای فرسوده نیز سهمی ۳۰درصدی دارند.در این طرح فروش، ایران‌خودرو به منظور تسهیل خرید مصرف‌کنندگان واقعی، بخشی از ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۳ محصولات ری‌را، خانواده پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و خانواده هایما و دو خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT را به صورت طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و طبق اولویت‌بندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، برای مشتریان عادی، مادران و دارندگان خودروهای فرسوده عرضه کرد. بر اساس آن، مشتریان عادی پس از وکالتی کردن حساب خود نزد یکی از بانک‌های عامل به ‌نام ایران‌خودرو و مسدود کردن ۲۳۰میلیون تومان در این حساب در موعد مقرر، این امکان را پیدا کردند که در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۲۹ مرداد، از طریق سایت فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

موعد تحویل محصولات عرضه‌شده، شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده، ۹۰روز پس از واریز وجه انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو و در روش پیش‌فروش، متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویتِ کسب‌شده‌ متقاضی در اولویت‌بندی، از چهار تا شش ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است. همان‌طور که عنوان شد در طرح فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو که ظرفیت ١١۵هزار دستگاهی در نظر گرفته شده بود، سه‌میلیون و ۵۳هزار و ۱۲۹ نفر ثبت سفارش داشته‌اند که برای فروش فوق‌العاده، دومیلیون و ۲۴۵هزار و ۷۶۴ نفر و پیش‌فروش ۸۰۷هزار و ۳۶۵ نفر روش فروش خود را انتخاب کرده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir