نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه اشکودا سوپرب و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ دو سدان جذاب غیر چینی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه اشکودا سوپرب و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ دو سدان جذاب غیر چینی

آخرین خودرو/ اشکودا سوپرب و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان نسبتا لوکس هستند که به تازگی وارد بازار شده اند. در این مطلب ما این دو خودرو را مقایسه می کنیم.

سدان‌های خانوادگی همیشه در ایران پرطرفدار بوده‌اند و به ویژه محصولات اروپایی یا ژاپنی در این زمینه کاملاً مورد پسند خریداران ایرانی قرار گرفته‌اند. در دور جدید واردات، نسل جدید مزدا ۳ با تیپ پریمیوم ادیشن به کشورمان آمده و اشکودا سوپرب نیز از معدود سدان‌های ارزشمند اروپایی وارد شده به کشور در سال ۱۴۰۳ به حساب می‌آید. در اینجا به مقایسه اشکودا سوپرب و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن پرداخته‌ایم تا نقاط قوت و ضعف این دو سدان خانوادگی وارداتی برای مشتریان و خریداران احتمالی آنها بیشتر مشخص شود. 

درباره اشکودا سوپرب و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن 
اشکودا سوپرب یک سدان سایز متوسط ساخت جمهوری چک است که در اصل با تکنولوژی آلمانی شرکت فولکس‌ واگن ساخته می‌شود. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد و در سال ۲۰۱۵ نیز نسل سوم آن به نمایش درآمد. عرضه نسل سوم تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کرد و این در حالی بود که نسل چهارم این خودرو نیز از سال ۲۰۲۳ به خط تولید آمده بود. شرکت پارس ساتر هوشمند در حال حاضر نسخه فیس‌لیفت نسل سوم اشکودا سوپرب را به صورت وارداتی به بازار ایران آورده است که از سال ۱۴۰۳ به بعد شاهد تردد آن در جاده‌های کشور هستیم. 

مزدا ۳ نیز یک سدان کامپکت محسوب می‌شود که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ جایگزین مدل ۳۲۳ مزدا شد و تاکنون ۴ نسل از آن به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است. نسل چهارم این خودرو در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد، اما به دلیل ممنوعیت واردات، فرصت حضور در کشورمان به آن داده نشد تا آنکه بالاخره شرکت آفتاب خودرو در سال ۱۴۰۳ به طور رسمی خبر از آغاز عرضه این سدان محبوب ژاپنی در قالب نسل چهارم به بازار ایران داد.


ویدیوی معرفی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

ویدیوی معرفی اشکودا سوپرب

مقایسه طراحی بدنه 
انصافاً هر دو خودروی مورد نظر طراحی ظاهری جذاب و باوقار ارائه می‌دهند. در این میان به نظر می‌رسد اگر طرفدار خودروهای بزرگ‌تر با طراحی کمی مجلل و البته با ابهت‌تر هستید، سدان اروپایی اشکودا سوپرب می‌تواند از این جهت گزینه بهتری برای شما به حساب بیاید. این خودرو طراحی ظاهری کمی ساده‌ اما پخته‌تری ارائه می‌دهد و انحناهای به‌کار رفته در بدنه آن به همراه حجم‌پردازی مناسب باعث شده تا هیبت جذاب و عضلانی‌تر از خود به نمایش بگذارد که قطعاً مورد پسند طرفداران خودروهای اصیل اروپایی واقع می‌شود. 

اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن از انحناهای بدنه بیشتری سود می‌برد و فرم کلی طراحی آن اسپرت‌تر به چشم می‌آید. به ویژه در نمای روبرو، به واسطه چراغ‌های خشن کشیده و جلوپنجره بزرگ به همراه خطوط سیال بدنه و طرح جذاب چراغ‌های عقب، ظاهر بیرونی مزدا ۳ کاملاً جوان‌پسند و گیرا حس می‌شود.

بنابراین در مجموع هر دو خودرو شمایل زیبایی دارند که بسته به نوع سلیقه و سن و سال خریدار، هر کدام می‌تواند گزینه محبوب و جذاب از لحاظ طراحی ظاهری به حساب بیاید.

مقایسه مزدا ۳ و اشکودا سوپرب از لحاظ مشخصات فنی 
مشخصات فنی این دو خودرو تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارد، چرا که اشکودا سوپرب نیروی خود را از یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ به حجم ۱.۴ لیتر دریافت می‌کند که معادل ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این میزان نیرو توسط یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به محور جلو انتقال داده می‌شود و در مجموع به طور میانگین شتاب صفر تا صد حدود ۹.۸ ثانیه را برای این سدان اروپایی به وجود می‌آورد. اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن مدل ۲۰۲۴ با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به ایران آمده است که یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سنتی آن را همراهی می‌کند. پیشرانه مزدا ۳ حدود ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که در همکاری با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، شتابی نزدیک به ۸.۵ ثانیه را برای این سدان ژاپنی به وجود می‌آورد.

اختلاف وزن بین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و اشکودا سوپرب خیلی زیاد نیست؛ بنابراین تفاوت آمار شتاب صفر تا صد آنها می‌تواند به مباحثی همچون اختلاف ابعاد بدنه، تفاوت نوع گیربکس، لگ سیستم توربوشارژ و…مربوط باشد. از لحاظ مصرف سوخت، گفته شده که میانگین مصرف اشکودا حدود ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این رقم برای مزدا ۳ به ۶.۱ لیتر افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده اختلاف کم آنها در بحث مصرف سوخت است.

خودرومزدا ۳ پریمیوم ادیشناشکودا سوپرب
موتور۴سیلندر-بنزینی-۱۶سوپاپ–تنفس طبیعی۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۲ لیتر۱.۴ لیتر
توان خروجی۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک AT۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۸.۵ ثانیه۹.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۱۶ کیلومتربرساعت۱۹۸ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۳۴ کیلوگرم۱۴۴۰ کیلوگرم
حجم باک۵۱ لیتر۶۸ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۲۵ میلیمتر۲۸۵۹ میلیمتر
حجم صندوق۴۵۰ لیتر۶۲۵ لیتر

سیستم تعلیق عقب اشکودا سوپرب از نوع سیستم تعلیق مولتی‌ لینک مستقل است و نسبت به سیستم محور پیچشی نیمه مستقل در مزدا ۳ کمی برتری دارد و باعث هندلینگ و کیفیت سواری بهتر محصول اروپایی می‌شود؛ هرچند که مزدا ۳ نیز از لحاظ هندلینگ و پایداری در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی 
اما اشکودا سوپرب نسل سوم تقریباً همان سبک متعارف در خودروهای یک دهه گذشته را در نمای داخلی خود به‌کار گرفته است که گرچه زیبا و دلنشین به نظر می‌رسد، اما اثر چندانی از عناصر طراحی مدرن در آن دیده نمی‌شود. بنابراین اگر به طرح‌های متعارف و متقارن علاقه‌مند هستید، احتمالاً با فضای داخلی اشکودا سوپرب بیشتر ارتباط برقرار خواهید کرد.

کیفیت متریال به‌کاررفته در داشبورد و پنل درها در هر دو خودرو قابل قبول است و ترکیبی از مواد نرم، روکش چرمی و پلاستیک تقریباً باکیفیت در نقاط پر لمس داشبورد و تودری‌ها به‌کار رفته است که باعث رضایت نسبی کاربران خواهد شد. 

میزان فضای داخل کابین اشکودا سوپرب به دلیل ابعاد بزرگ‌تر این خودرو نسبت به مزدا ۳ جادارتر به نظر می‌رسد و به ویژه فضای پا و زانوها برای سرنشینان ردیف عقب در این ماشین اروپایی وسیع‌تر خواهد بود. در مورد صندوق عقب نیز اشکودا سوپرب با ظرفیت ۶۲۵ لیتر نسبت به مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با گنجایش ۴۵۰ لیتر، برتری محسوسی دارد.

مقایسه امکانات و تجهیزات 
خوشبختانه برخلاف بسیاری از خودروهای وارداتی، این دو سدان اروپایی و ژاپنی با تجهیزات نسبتاً کامل و کاربردی در رنج قیمتی خود به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند و از آپشن‌های مدرن نظیر رادار نقطه کور، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رانندگی خودکار بین خطوط و… سود می‌برند. بنابراین از لحاظ تجهیزات و امکانات، جزو بهترین خودروهای سدان وارداتی در شرایط فعلی به حساب می‌آیند و کمبود چندانی در فهرست تجهیزات آنها به صورت آزاردهنده به چشم نمی‌خورد. جزییات امکانات این دو خودرو در جدول زیر به آگاهی شما رسیده است.

خودرو مزدا۳ پریمیوم ۲۰۲۴اشکودا سوپرب
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۷ عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلوندارددارد
شارژر وایرلسنداردندارد
دنده پشت فرمانداردندارد
اتوپارکندارددارد
آینه‌های تاشو برقیندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانوراماندارددارد (نیمه پانوراما)

نتیجه‌گیری: اشکودا سوپرب ارزنده‌تر است یا مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؟ 
با توجه به مباحث مطرح شده در مطلب مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و اشکودا سوپرب می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگر به دنبال یک سدان مجلل‌تر اروپایی با کابین بزرگ‌تر، فضای داخلی جادارتر، صندوق عقب وسیع‌تر، امکانات متنوع از جمله سیستم پارک خودکار، هندلینگ و کیفیت سواری لذت‌بخش‌تر به علاوه کیفیت ساخت و مونتاژ بالا هستید، اشکودا سوپرب می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

در سوی دیگر، مزدا ۳ پریمیوم ادیشن طراحی ظاهری اسپرت و جوان‌پسندتری ارائه می‌دهد و از موتور تنفس طبیعی به همراه گیربکس اتوماتیک معمولی سود می‌برد که اصولاً استهلاک فنی و حساسیت به کیفیت بنزین کمتری از خود بروز می‌دهند. در نتیجه احتمالاً دردسرها و هزینه‌های نگهداری از مزدا ۳ پریمیوم ادیشن نسبت به حریف اروپایی مجهز به موتور توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه پایین‌تر خواهد بود. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir