معرفی کانسپت جدید «دی اس»؛ ادای احترام به نمادی از تاریخ خودروسازی فرانسه
آخرین خودرو/ سیتروئن SM که یکی از نمادینترین اتومبیلهای تاریخ به شمار میرود، به طور رسمی بازگشته تا یادهای دوران پرشکوه صنعت خودروی فرانسه را زنده کند. البته این بازگشت نه با برند سیتروئن، بلکه با نشان دی اس (DS) رقم خورده است. این مدل مفهومی که «SM Tribute» نام دارد، به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس برند دی اس به عنوان یک برند مستقل معرفی شده است.
دی اس SM Tribute و ترکیبی از طراحی گذشتهنگر و آیندهنگر
دی اس خودروی مفهومی SM را با ظاهری آیندهنگر و با الهام از طراحی کلاسیک این خودرو در دهه ۱۹۷۰ خلق کرده است. این مفهومی نشان میدهد که اگر SM از سال ۱۹۷۵ تا امروز بروز رسانی دریافت میکرد و کماکان پس از ۵ دهه تولید میشد، چه شکلی به خود میگرفت. به جای جلو پنجره سنتی، این مدل دارای صفحهای سهبعدی به عنوان پنل نورانی است که جایگزین پنل شیشهای نسخه اصلی شده؛ همچنین چراغهای گردان نسخه کلاسیک SM اکنون جای خود را به نوارهای باریک LED دادهاند.
کانسپت دی اس SM Tribute در مقایسه با نسخه اصلی ۲.۷ سانتیمتر بلندتر و ۱۴ سانتیمتر عریضتر بوده و فاصله کف تا زمین آن نیز به منظور بهبود آیرودینامیک، حدود ۳.۵ سانتیمتر کاهش یافته است. برخلاف رینگهای کوچک ۱۵ اینچی SM کلاسیک، این خودرو روی رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی با پوشش آیرودینامیکی سوار شده؛ برش موجود روی گلگیر عقب نیز به SM اصلی اشاره دارد.
نوآوریهای داخلی و فناوری پیشرفته
در فضای داخلی، تنها بخشهایی مانند انحنای داشبورد و صندلیها شباهتهایی به سیتروئن SM قدیمی دارند. بیشتر قسمتهای داخلی در دی اس SM Tribute مجهز به نمایشگرها هستند و هیچ دکمه فیزیکی دیده نمیشود. حتی فرمان مستطیلی شکل این خودرو نیز دارای یک نمایشگر جداگانه بوده و روی کنسول مرکزی چند کلید لمسی خازنی استفاده شده است.
کمپانی دی اس هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرانه این خودرو ارائه نداده است، با وجود این پیشبینی میشود یک پیشرانه تمام الکتریکی وظیفه تأمین نیرو را بر عهده داشته باشد. شاید بدانید نسخه اصلی SM که در سال ۱۹۷۲ به عنوان خودروی سال نشریه موتور ترند انتخاب شد، به موتور V6 ساخت مازراتی مجهز بود، زیرا مالکیت این برند ایتالیایی در حد فاصل سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ در اختیار سیتروئن قرار داشت. جالب اینکه در حال حاضر، هر دو برند دی اس و مازراتی زیرمجموعه گروه استلانتیس هستند.
آینده برند دی اس و اهمیت سرمایهگذاری استلانتیس
گروه استلانتیس همچنان به برنامه خود برای سرمایهگذاری در تمام برندهای زیرمجموعهاش، از جمله دی اس، تا ۱۰ سال آینده پایبند است. این برند فرانسوی میخواهد دو خودروی الکتریکی جدید بر روی پلتفرم STLA Medium معرفی کند. یکی از این خودروها نسخه تولیدی از مفهومی Aero Sport Lounge است که احتمالاً با نام DS8 Crossback عرضه خواهد شد.
طبق شنیدهها، دی اس هیچ برنامهای برای تولید انبوه کانسپت SM Tribute ندارد. این برند برای بقا در عرصه خودروسازی نیاز به تولید خودروهای جدید و سودآور دارد؛ به ویژه پس از اظهارنظر اخیر مدیرعامل استلانتیس یعنی آقای کارلوس تاوارس که گفته بود: «اگر برندی سودآور نباشد، آن را تعطیل میکنیم. ما توانایی نگهداری برندهای غیر سودآور را نداریم.»