نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای؛ نبرد دو پیکاپ دو دیفرانسیل بازار

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای؛ نبرد دو پیکاپ دو دیفرانسیل بازار

آخرین خودرو/ تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای دو پیکاپ دو دیفرانسیل بازار خودرو کشور هستند که ما در این مطلب به سراغ مقایسه میان این دو رفته ایم.

وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل در بازارهای مختلف طرفداران فراوانی دارند و به ویژه علاقه‌مندان به طبیعت و ورزش آفرود از این گونه خودروها استقبال زیادی به عمل می‌آورند، ضمن آنکه برای موارد خدماتی و امدادرسانی نیز بسیار پرکاربرد هستند. از همین رو، در حال حاضر چندین مدل مونتاژی یا وارداتی از این گونه خودروها به بازار ایران راه پیدا کرده که تیگارد ال ۷ پلاس و مکث کلوت دنده‌ای دو مورد از این پیکاپ‌ها در بازار فعلی ایران به شمار می‌روند. در ادامه به مقایسه تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای می‌پردازیم تا مزایا و معایب این دو پیکاپ چینی موجود در بازار ایران بیشتر برای علاقه‌مندان و خریداران آن‌ها مشخص شود.
 
درباره تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای
تیگارد ال ۷ پلاس یک وانت پیکاپ سایز متوسط دو دیفرانسیل آفرودی است که توسط شرکت چینی کیتون عرضه می‌شود و در اصل متعلق به کمپانی زد ایکس بوده و از جانب این شرکت با نام ترالورد در بازار به فروش می‌رسد. این خودرو نخستین بار طی سال ۲۰۱۶ معرفی شد و نسخه فیس‌لیفت آن نیز محصول سال ۲۰۲۱ است. شرکت تیگارد موتور هم عرضه آن را در ایران از سال ۱۴۰۳ کلید زده است. 

اما مکث کلوت دنده‌ای در اصل از تولیدات کمپانی دایون بوده و با نام وی ۵ در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد. گروه ماموت با تأسیس شرکت مکث موتور اقدام به عرضه خودروهای مونتاژی چینی از جمله دایون V5 کرده و این پیکاپ دودیفرانسیل را با نام مکث کلوت از سال ۱۴۰۰ به بازار ایران فرستاده است.


ویدیوی معرفی پیکاپ تیگارد L7 پلاس

مقایسه طراحی بدنه
از لحاظ نوع طراحی بدنه باید گفت که تیگارد L7 پلاس هیبت جذاب‌تری ارائه می‌دهد و شباهت آن به وانت پیکاپ‌های بزرگ آمریکایی احتمالاً می‌تواند درصد بیشتری از مشتریان را به سوی این خودرو جلب کند. البته مکث موتور کلوت نیز جذابیت قابل قبولی ارائه می‌دهد و طراحی آن نسبتاً هماهنگ و دلنشین به نظر می‌رسد.

با این حال، همان‌طور که اشاره کردیم، هیبت و نوع طراحی دماغه تیگارد ال ۷ پلاس که شباهت زیادی به پیکاپ‌های بزرگ آمریکایی دارد، باعث می‌شود که احتمالاً درصد بیشتری از مشتریان طراحی آن را نسبت به مکث کلوت ترجیح دهند.

طراحی نمای بغل و قسمت پشت نیز به همان سبک همیشگی در هر دو وانت پیکاپ صورت گرفته و به استثنای برخی جزئیات در قسمت عقب یا طرح فریم پنجره‌ها، کلیت کار در این دو نما با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد.

مقایسه مشخصات فنی تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای
هر دو خودرو از موتور چهار سیلندر بنزینی با حجم ۲.۴ لیتر استفاده می‌کنند، با این تفاوت که تیگارد L7 پلاس دارای سیستم مکش تنفس طبیعی بوده و حداکثر قدرت موتور آن به ۱۵۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این پیشرانه با یک گیربکس ۵ دنده دستی همراه شده و قدرت موتور را به واسطه سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به سوی چرخ‌ها انتقال می‌دهد. سیستم تعلیق جلو مستقل جناغی دوبل و تعلیق عقب نیز از نوع فنر شمش است.

تیگارد ال ۷ پلاس معادل ۱۷۸۰ کیلوگرم وزن دارد و از یک باک سوخت ۸۰ لیتری تغذیه می‌شود. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این وانت پیکاپ چینی نیز حدود ۱۰.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. 

اما مکث موتور کلوت قدرت فنی بیشتری به چرخ‌های خود انتقال می‌دهد؛ چرا که پیشرانه توربو شارژ این خودرو حدود ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. این خودرو ۱۹۲۰ کیلوگرم وزن دارد، قابلیت حمل بار ۱۰۰۰ کیلوگرمی ارائه می‌دهد و به طور متوسط حدود ۱۰.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. 

خودروتیگارد L7 پلاسمکث کلوت دنده‌ای
موتورتنفس طبیعی – ۴ سیلندرتوربوشارژ – ۴ سیلندر
حجم موتور۲.۴ لیتر۲.۴ لیتر
توان موتور۱۵۰ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر۲۱۵ اسب بخار-۳۲۰ نیوتن متر
گیربکس۵ دنده دستی۶ دنده دستی
شتاب ۰-۱۰۰ – ثانیه– ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۱۰.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۱۰.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۷۹۰ کیلوگرم۱۹۲۰ کیلوگرم

هر دو خودرو به دلیل برخورداری از زوایای نسبتاً مناسب ورود و خروج از ناهمواری‌ها و همچنین ارتفاع مناسب از سطح زمین به همراه سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل عقب، عملکرد مطلوبی در بحث آفرود و طبیعت‌گردی ارائه می‌دهند. اما مکث موتور کلوت به واسطه پیشرانه پرقدرت و به‌ویژه گشتاور بیشتر، می‌تواند عملکرد بهتری در عبور از مسیرهای سخت و شیبدار ارائه دهد. از سوی دیگر، موتور تیگارد L7 پلاس به دلیل تنفس طبیعی بودن، از لحاظ استهلاک و میزان حساسیت به کیفیت بنزین، دردسرهای نگهداری کمتری برای مالک خودرو به دنبال می‌آورد.

مقایسه طراحی داخلی
نوع طراحی داخلی این دو خودرو چندان مدرن نیست، اما در این میان به نظر می‌رسد که طراحی داشبورد تیگارد ال ۷ پلاس کمی جذاب‌تر باشد و به‌ویژه نمایشگر لمسی حالت عمودی آن فرم مدرن‌تری به کابین خودرو بخشیده است. با این حال، طراحی داشبورد و فضای داخلی مکث موتور کلوت دنده‌ای نیز تقریباً قابل قبول است و برای یک خودرو آفرودی می‌تواند زیبا و مناسب به نظر برسد. 

کیفیت متریال به کار رفته در کابین این دو خودرو خیلی سطح بالا نیست، ولی حس می‌شود که فضای داخلی تیگارد کیفیت مونتاژ و متریال بهتری نسبت به حریف ارائه می‌دهد.

هر دو خودرو دارای کابین نسبتاً جادار و بزرگ هستند و ۵ نفر سرنشین بزرگسال می‌توانند به راحتی از اتاق این وانت پیکاپ‌های آفرودی استفاده کنند. فضای بار نسبتاً بزرگ با قابلیت حمل بار بالا نیز از ویژگی‌های این دو وانت پیکاپ چینی بازار ایران به شمار می‌رود.

مقایسه امکانات و تجهیزات تیگارد L7 پلاس و مکث کلوت دنده‌ای
امکانات موجود در فهرست آپشن‌های تیگارد ال ۷ پلاس و مکث موتور کلوت خیلی سطح بالا نیست و نباید به دنبال تجهیزات مدرن در آن‌ها بود. با این حال، احتمالاً طبیعت‌گردان و افراد علاقه‌مند به خودروهای آفرودی از سطح امکانات معمولی موجود در این خودرو رضایت کافی خواهند داشت.

امکانات موجود در تیگارد L7 پلاس به شرح زیر است: 

دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – تهویه الکتریکی دستی – نمایشگر لمسی – کامپیوتر سفری – تنظیم الکتریکی انتقال قدرت به چرخ‌ها – رینگ آلومینیومی – سنسور نور – قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب – تریم داخلی پارچه‌ای – سنسور پارک و دوربین دنده عقب. 

تجهیزات مکث کلوت دنده‌ای هم شامل این موارد می‌شود: 

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی – نمایشگر ۹ اینچی لمسی مالتی‌مدیا – دوربین دید عقب – ورود و استارت بدون کلید – تهویه مطبوع اتوماتیک – قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب – صندلی راننده ۶ حالته برقی – آینه‌های جانبی تاشو برقی. 

بنابراین، به نظر می‌رسد که مکث کلوت دنده‌ای در مواردی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده، ورود و استارت بدون کلید و… نسبت به حریف برتری دارد.

خودرو تیگارد ال ۷ پلاسمکث کلوت دنده ای
کروز کنترلندارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششنداردندارد
کنترل شروع حرکت در سربالایینداردندارد
سنسور پارک عقبداردندارد
حسگر باراننداردندارد
سنسور فشار باد تایرهانداردندارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتداردندارد
اتولایتنداردندارد
فرمان برقینداردندارد
دکمه‌های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیسه هوادارد (۲عدد)دارد(۲عدد)
تهویه اتوماتیکندارددارد
استارت دکمه ایندارددارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلوندارددارد(فقط صندلی راننده)
گرمکن صندلی جلونداردندارد
آینه تاشو برقینداردندارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
سانروفنداردندارد

نتیجه‌گیری: تیگارد L7 پلاس ارزنده‌تر است یا مکث موتور کلوت دنده‌ای؟
با توجه به مباحث مطرح شده در مورد مقایسه تیگارد ال ۷ پلاس با کلوت دنده‌ای، باید گفت که به نظر می‌رسد محصول مکث موتور به دلیل قدرت و گشتاور بالای موتور، امکانات بهتر، قابلیت مناسب آفرود و کابین جادار، گزینه بهتری نسبت به حریف باشد.

اما تیگارد ال ۷ پلاس نیز به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی، استهلاک فنی کمتری از خود بروز می‌دهد و از قابلیت آفرود مناسب، بعلاوه طراحی ظاهری کمی جذاب‌تر و کابین بزرگ هم برخوردار است. بنابراین در بلند مدت احتمالا موتور تیگارد ال۷ پلاس سازگاری بیشتری با چالش های سخت خواهد داشت، چراکه فاقد توربوشارژر است و مواردی مثل خرابی توربو، روغن ریزی توربو و فشار مضاعف روی پیستون و شاتون را تجربه نمی‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir