نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

افت ۱۶ درصدی فروش استلانتیس در آمریکا

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
افت ۱۶ درصدی فروش استلانتیس در آمریکا

آخرین خودرو/ گروه خودروسازی استلانتیس وارد بحران شده و محصولات برند های مختلف آن اکنون از فروش مناسبی برخوردار نیستند. طبق آمارِ نیمه اول سال جاری میلادی، فروش تولیدات این خودروساز بزرگ در ایالات متحده با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده است.

به گزارش آخرین خودرو، بررسی آمار برند های آمریکایی این شرکت تا پایان ژوئن نشان می‌دهد که فروش جیپ ۹ درصد، رم ۲۶ درصد، کرایسلر ۸ درصد و داج ۱۶ درصد کاهش یافته‌ است. نکته تأمل برانگیز اینکه با توجه به افت تقاضا، موجودی انبارها در حال افزایش بوده و در صورت ادامه این روند، جایی برای مدل‌های جدید نخواهد بود. به همین خاطر استلانتیس به دنبال راهکارهایی برای کاهش موجودی خودروهای فروش‌ نرفته خود است.

پیش‌ تر استلانتیس تصمیم گرفته بود تا میزان موجودی خودروها در آمریکا را تا سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۵ به ۳۳۰,۰۰۰ دستگاه کاهش دهد. اما اکنون این خودروساز چندملیتی برنامه دارد هدف مذکور را تا پایان سال جاری محقق کند. به گفته استلانتیس این کار با ارائه تخفیف‌های بیشتر بر روی مدل‌های ۲۰۲۴ و قدیمی‌تر انجام خواهد شد. با توجه به این گفته مشخص می‌شود که تعداد نامشخصی از خودروها دست کم دو سال است در نمایندگی‌ها باقی مانده‌اند.
 
استلانتیس برنامه‌ریزی کرده در نیمه دوم سال جاری، نسبت به نیمه اول سال گذشته ۲۰۰,۰۰۰ دستگاه خودروی کمتری راهی نمایندگی‌های خود در آمریکا کند. این عدد دو برابر بیشتر از تخمین‌های قبلی است. از دید استلانتیس که چهارمین خودروساز بزرگ دنیا به حساب می‌آید، عامل اصلی این وضعیت «وخامت شرایط جهانی صنعت خودرو» و افزایش رقابت از سوی چینی‌ها است.

خودروهای کم‌مشتری استلانتیس در آمریکا
بر اساس تحلیل موسسه CarEdge، آلفارومئو جولیا با موجودی تا ۶۱۷ روز، کم‌ مشتری‌ ترین خودرو در بازار آمریکاست. استلویو با ۴۵۶ روز و فیات ۵۰۰e با موجودی ۴۵۴ روزه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. همچنین جیپ رِنیگید با ۳۳۲ روز و گرند واگونیر L با موجودی تا ۳۲۷ روز به ترتیب در رتبه‌های هشتم و نهم قرار گرفته‌اند. داج هورنت نیز با موجودی ۳۲۳ روزه دهمین خودروی کم‌فروش ایالات متحده است.

استلانتیس پیش‌بینی خود از حاشیه سود عملیاتی تعدیل‌شده را از بالای ده درصد به ۵.۵ تا ۷ درصد کاهش داده است. حدود دو سوم این افت ناشی از «اقدامات اصلاحی در آمریکای شمالی» می‌باشد.

مدیرعامل استلانتیس، مقصر اصلی از دید نمایندگی‌های فروش
شرایط آنقدر بحرانی شده که شورای نمایندگان فروش استلانتیس در آمریکا با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به کارلوس تاوارس، مدیرعامل کمپانی، او را مسئول ایجاد یک «فاجعه قریب‌الوقوع» دانسته است. همچنین وی به دلیل «افت سریع» عملکرد برند های جیپ، رم، داج و کرایسلر مورد انتقاد قرار گرفته؛ با وجود این، سخنگوی استلانتیس اعلام کرده است که جستجوی جانشین برای مدیرعامل یک فرآیند عادی بوده و آقای تاوارس ممکن است پس از پایان قرارداد فعلی‌اش در ژانویه ۲۰۲۶ همچنان در شرکت بماند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره