نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی بایک X7؛ زیبایی برخواسته از فرهنگ شرقی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی بایک X7؛ زیبایی برخواسته از فرهنگ شرقی

آخرین خودرو/ کراس اوور X7 جدید ترین مونتاژی بازار است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی بایک X7 را بصورت کامل برای شما انجام داده ایم.
 
گروه خودروسازی بایک «BAIC» یا «Beijing Automotive Industry Co»، از خودروسازان مطرح و بزرگ چینی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز کرده و با سرمایه گذاری مشترک گروه دایملر بنز و هیوندای، در سالیان اخیر توانسته به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه طراحی و ساخت خودرو دست یابد.
 
یکی از زیر مجموعه های این گروه، بیجینگ نام دارد و در زمینه تولید خودروهای سواری فعالیت می کند که شامل خودروهایی در سگمنت های مختلف شاسی بلند آفرودی «SUV»، کراس اوور «CUV» و سدان می باشد که از نظر دیزاین و سبک طراحی پیشرفت های قابل توجهی را نیز تجربه کرده اند.

یکی از این محصولات که به تازگی و طی یک مراسمی توسط دیار خودرو از زیرمجموعه های گروه ماموت, از آن رونمایی شد، بایک X7 یا همان «بیجینگ» X7 می باشد که قرار است پس از عرضه بیجینگ X55، دومین کراس اوور با طراحی مدرن از برند بایک باشد که وارد بازار ایران می شود. هر چند که باید به این نکته اشاره کنیم که این محصول سال گذشته نیز در نمایشگاه خودروی تهران با نام مکث تیارا پرایم رونمایی شد، اما با تغییر برنامه های گروه ماموت، عرضه این خودرو به گروه دیار خودرو محول شده است .

به هر حال بایک X7 خودرویی است که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در سال ۲۰۲۳ و با گذشت تنها سه سال، فیس لیفت عمیقی را بخصوص در نمای جلو و عقب تجربه کرد تا با زبان طراحی جدید این برند هماهنگ تر شده و استایلی مدرن تر را از خود به نمایش بگذارد و خوشبختانه محصولی که قرار است در بازار ایران عرضه شود نیز از همین نسخه فیس لیفت بوده که در ادامه به بررسی و نقد طراحی این کراس اوور جدید بازار خواهیم پرداخت.

طراحی بایک X7 در بدنه ؛ شیک، پویا و مدرن
زبان طراحی محصولات بیجینگ یا بایک، بر اساس مفاهیمی مانند «شکوه»، «رویا» و « زیبایی پایتخت» یا «Glory» ، «Dream» و «Capital Beauty» شکل گرفته است که به نوعی بیانگر ویژگی های فرهنگ چینی و مخصوصا شهر پکن، پایتخت چین می باشد. چرا که دفتر مرکزی کمپانی بایک نیز در این شهر قرار دارد، بنابراین عناصر طراحی محصولات ان نیز برگرفته از ویژگی های سنتی و مدرن این شهر می باشد.

در نمای جلو بایک X7، با چهره ای ظریف و در عین حال پویا و مدرن روبه رو هستیم که تمامی عناصر توانسته حالت بصری خاصی را به نمایش بگذارد. هر چند که اگر آن را با برادر کوچکتر خود یعنی بیجینگ X55 مقایسه کنیم، آن را کمی پخته تر می یابیم.

با این حال یکی از عناصری که در نمای جلو X7 جلب توجه می کند، جلو پنجره بدون فریم با حالتی مشبک و سه بعدی است که بایک از آن با عنوان «ستاره های الماسی» یا «Crystal Diamond Interstellar Grille» یاد می کند که با الگو گرفتن از جریان نور و سایه، حالتی آوانگارد و البته ظریف به این قسمت داده است. با این حال بر خلاف ۵۵X که مجموعه جلو پنجره و چراغ ها در یک قالب و بر روی سپر قرار گرفته بود، در X7 جلو پنجره و عناصر مشبک آن با احاطه حجم گسترده ای از سپر، چهره بصری به اصطلاح تمیز تری را ایجاد کرده که البته بی شباهت به محصولات چانگان نیست.

در اطراف جلو پنجره عریض، دو نوار عمودی باریک که نقش ورودی های هوای سپر را نیز ایفا می کند وجود دارد که حالتی به مانند بال های یک پرنده را در ترکیب با گرافیک جلو پنجره ایجاد کرده است. در پایین ترین قسمت این ورودی هوای سپر, دو چراغ LED که نقش چراغ های روشنایی در روز «DRL» نیز دارند قرار گرفته است که از طریق یک نوار کرومی نازک، به ورودی هوای عریض مرکز سپر متصل شده اند. هر چند که محل قرار گیری این چراغ ها کمی بیش از حد پایین در نظر گرفته شده است.

چراغ های LED اصلی هم سطح بدنه اما بسیار عریض هستند و از طریق یک نوار باریک به یک دیگر متصل شده اند که با گرافیک خاص خود در هنگام روشن شدن، حس الماسی شکل را در محیط ایجاد کرده که به نوعی تکمیل کننده عناصر مشبک جلو پنجره نیز می باشد. علاوه بر این حجم دهی جذاب ایجاد شده بر روی کاپوت و نیز برش های دقیق در محل اتصال بین سپر و گلگیر، تکمیل کننده نمای جلو بایک X7 می باشند.

در نمای جانبی، استفاده از بچه گلگیرها یا قطعات مشکی دور گلگیرها، کمی از ظرافت استایل بدنه کاسته است. با این حال همچنان ترکیب خطوط و سطوح نرم، پویایی و آوانگارد بودن این نما را حفظ کرده است.

در نمای جانبی X7، سه خط، تشکیل دهنده خطوط شخصیتی بدنه می باشند. یک خط که از چراغ های جلو شروع شده و در طول بدنه امتداد یافته و بر روی در عقب به صورت نامحسوسی محو شده و خاتمه می یابد و یک خط که از چراغ عقب شروع شده و با کمانی ملایم بر روی در عقب امتداد پیدا کرده است که سبب عضلانی تر شدن گلگیر عقب نیز شده است.

علاوه بر این، یک خط در رکاب درها وجود دارد که بر روی در جلو و با زاویه ای مثبت به سمت بالا، بر روی گلگیر جلو امتداد یافته که ضمن ایجاد یک فرورفتگی بر روی رکاب، یک تضاد بصری جذابی نیز با خطوط روی گلگیر عقب ایجاد کرده است.هرچند بازهم اشاره می کنیم که قطعات پلاستیکی مشکی که در پایین رکاب درها اجرا شده است در نهایت سادگی بوده و حتی با وجود یک نوار کرومی بر روی ان از ظرافت بالایی برخوردار نمی باشد.

فارغ از اینکه آیا فرم شیشه های جانبی جذاب است یا نه، اما نسبت سطح شیشه به پروفایل بدنه، توانسته تناسبات قابل قبولی را ایجاد کند. همچنین قطعات کرومی بر روی شیشه های جانبی که تا لچکی شیشه های عقب و ستون D امتداد یافته، از نظر بصری حسی از سبک بودن را به بیننده منتقل می کند و بدنه را طویل تر از آنچه که هست نشان می دهد.

طراحی رینگ های ۱۹ اینچی با رنگ های مشکی و روشن، تصویری سه بعدی از یک بال پرنده را به نمایش می گذارد که ترکیبی  فناوری و مدرنیته را در این نما برجسته تر می کند. ضمن اینکه همانند بیجینگ X55، استفاده از دستگیره های در مخفی یا به اصطلاح «Pop Out» علاوه بر مدرن تر کردن این نما، بر بهبود شرایط آیرودینامیکی بدنه تاثیرگذار می باشد.

در نمای پشتی، دو نکته مثبت و منفی جلب توجه می کند، یک نکته مثبت اینکه هارمونی مناسبی میان این نما و سایر نماها، بخصوص نمای جلو وجود دارد و نکته منفی اینکه طراحی برخی عناصر ظاهری مانند سپر و دیفیوزر می توانست کمی پخته تر و جذاب تر اجرا شود. طراحی چراغ های به هم پیوسته به همراه گرافیک جذاب که از آن به عنوان ماتریس دیجیتالی که به مانند بال پرنده، به زیبایی به لوگو تایپ «BEIJiNG» ختم می شود، ضمن ایجاد تقارن با چراغ های جلو، به مفهوم کلی طراحی بدنه پایبند بوده است.

خطوط و سطوح روی در صندوق نیز کاملا هماهنگ با سایر خطوط بدنه بوده و شخصیت مدرن ان را برجسته تر کرده است. با این حال همانطور که اشاره شد، طراحی سپر عقب و مجموعه اجزا آن مانند خروجی اگزوز دوبل در دو طرف و چراغ های شبرنگ ذوزنقه‌ای شکل، با اینکه بر پویایی و قدرت بیجینگ X7 تاکید داشته، اما به نظر می رسد کمی مبتدی و خام طراحی شده اند.

طراحی بایک X7 در کابین ؛ طراحی مرسوم از یک داشبورد مدرن
با ورود به داخل کابین، با داشبوردی مدرن، اما با طرحی مرسوم که امروزه در بسیاری از محصولات روز دنیا، بخصوص چینی ها شاهدش هستیم روبه رو می شویم. هر چند که اگر کابین X7 را با بیجینگ X55 مقایسه کنیم، می توان گفت که کابین X7 به لحاظ بصری از استایلی به مراتب لوکس تری برخوردار است.

استفاده از دو نمایشگر بزرگ به هم پیوسته، دقیقا مطابق با ترندی است که این روزها در طراحی کابین بسیاری از خودروها شاهدش هستیم. اما استفاده از یک نمایشگر سوم بر روی پنل کنسول برای کنترل سیستم تهویه، راهکاری بوده است که تیم طراحی برای مدرن تر کردن فضای کابین استفاده کرده اند.

اما شاید یکی از ویژگی های جذاب داشبورد بایک X7، دریچه های سیستم تهویه است که در سراسر داشبورد امتداد یافته و در ترکیب با تریم داشبورد و نیز نورپردازی و بافت ها یا الگوهای بصری روی پنل داشبورد، حسی از معماری قدیمی چینی را منتقل می کند.

ضمن اینکه صندلی های دو ردیف از ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و تجربه ای مجلل را تا حد مناسبی در این کلاس به سرنشینان منتقل می کند.علاوه بر این، طراحی غربیلک فرمان و پنل دسته دنده، از هارمونی مناسبی با کلیت طراحی کابین برخوردار است، هر چند از طراحی خاص و متفاوتی برخوردار نمی باشند.

ارزیابی کلی
کلام آخر اینکه بایک X7 «بیجینگX7»، همانند برادر کوچکتر خود یعنی بیجینگ X55، از ظاهری پویا، مدرن به همراه تناسباتی جذاب برخوردار است و قطعا به عنوان یک محصول چینی،  استایلی همه پسند را به نمایش می گذارد. با این حال یکی از ویژگی های مثبت در طراحی بایک X7 این است که با وجود پیروی از ترفندهای روز طراحی، اما به غیر ازیکی دو مورد در جزئیات مانند جلو پنجره، ما شباهت زیادی را با استایل محصولات اروپایی و کره ای نمی بینیم و این خود بیانگر این است که زبان طراحی بایک در محصولات شهری، دارای ویژگی های است که می تواند ان را نسبت به برخی محصولات دیگر چینی ها مانند برند چری متمایز تر کند. با این حال برای اینکه این روند بتواند ادامه دار شود، کمپانی بایک باید محصولات متنوع تری را با استفاده از این سبک معرفی کند و صرفا محدود به دو یا سه محصول نباشد.

اما بازهم تاکید می شود که با توجه به سبک طراحی این محصول و نیز قیمت تعیین شده آن در بازار ایران، اگر از شرایط عرضه خوبی برخوردار باشد، قطعا می تواند به یکی از جذاب ترین محصولات چینی بازار ایران تبدیل شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره