نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت دوکاتی DesertX Rally مدل ۲۰۲۴

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت دوکاتی DesertX Rally مدل ۲۰۲۴

آخرین خودرو/ موتور ادونچر دوکاتی که از قبل به عنوان مدلی سرسخت و مقاوم شناخته شده بود، حالا با نسخه DesertX Rally، حتی بیش از پیش برای مسیرهای خارج از جاده بهینه شده است.

با توجه به شهرت دوکاتی در مسابقات و تولید موتورسیکلت‌ های اسپرت جاده‌ای، ورود آن به دنیای ماجراجویی برای برخی تعجب‌آور بود. اما موفقیت سری DesertX باعث شد که دوکاتی نسخه‌ی حتی سرسخت‌تری از آن را با نام Rally عرضه کند؛ نسخه‌ای با سیستم تعلیق بهتر، بدنه‌ی مقاوم‌تر و تمرکز بیشتر بر مسیرهای ناهموار. این مدل شاید برای رانندگان معمولی کمی زیاد باشد، اما اگر ماجراجویی‌های شما واقعاً به مسیرهای ناهموار کشیده می‌شود، یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

بررسی کلی
مدل DesertX یکی از موفق‌ترین موتورسیکلت‌های دوکاتی در سال‌های اخیر بوده است. این مدل ابتدا به عنوان یک موتور مفهومی، الهام گرفته از موتورسیکلت الفانت شرکت Cagiva در مسابقات پاریس-داکار دهه 1980، معرفی شد. استقبال عمومی به حدی بود که دوکاتی تصمیم به تولید آن در سال 2022 گرفت. حالا این موفقیت باعث شده است که دوکاتی نسخه Rally آن را با قابلیت‌های بیشتر در مسیرهای خاکی عرضه کند.

در قلب آن همچنان موتور V-twin 937 سی‌سی آب‌ خنک Testastretta دوکاتی قرار دارد که تغییری نکرده است، اما سیستم تعلیق جدید با دامنه حرکت بیشتر، چرخ‌های بهینه‌شده برای خاک و طراحی ظاهری که آن را به یکی از بهترین موتورسیکلت‌های ماجراجویی خارج از جاده تبدیل می‌کند، به آن اضافه شده است. اگر این ویژگی‌ها برای شما مهم است، ناامید نخواهید شد؛ در غیر این صورت، مدل استاندارد و ارزان‌تر مناسب‌تر است.

بررسی موقعیت سواری
تغییرات کمی نسبت به مدل استاندارد DesertX دیده می‌شود، به جز در دو مورد مهم: افزایش ۲۰ میلی‌متری دامنه حرکت سیستم تعلیق در جلو و عقب و صندلی یک‌تکه مخصوص خارج از جاده، که ارتفاع صندلی را به ۹۱۰ میلی‌متر می‌رساند؛ این ارتفاع حتی برای آزمایش‌کننده‌ای با قد بلند (۱۹۰ سانتی‌متر) هم چالش‌برانگیز بود.

صندلی برای رانندگی خارج از جاده طراحی شده است و به همین دلیل سفت‌تر و کمتر راحت است؛ برای کسانی که علاقه‌مند به رانندگی در حال ایستاده روی پدال‌ها هستند، مناسب است، اما برای سفرهای طولانی نشسته، مناسب نخواهد بود. در بقیه موارد، ارتفاع فرمان و موقعیت کلی رانندگی جادار و راحت است و حتی صفحه نمایش کوچک و غیرقابل تنظیم هم مناسب است.

بررسی کاربردی بودن
این موضوع بستگی به تعریف شما از “کاربردی” بودن دارد. مدل پایه DesertX قبلاً ثابت کرده است که یک موتور عالی و همه‌کاره است، با کنترل شگفت‌انگیز، عملکرد مناسب، راحتی نسبتاً خوب برای سرنشین و ترکیبی از قابلیت استفاده شهری و توانایی در مسیرهای خاکی. با این حال، نسخه Rally به خاطر توانایی بیشتر در مسیرهای خاکی، کمی از راحتی و کنترل‌ پذیری خود را از دست داده است. اگر قصد دارید واقعاً از آن در خارج از جاده استفاده کنید و نه فقط در مسیرهای سبک و ساده، این مدل گزینه‌ای بسیار مناسب است. اما اگر به آن سطح از قابلیت نیاز ندارید، بهتر است با نسخه استاندارد پیش بروید.

عملکرد فنی پیشرانه و ترمز
تغییرات نسخه رالی نسبت به DesertX استاندارد بیشتر در بخش سیستم تعلیق و صندلی متمرکز است، در حالی که پیشرانه تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. همچنان از همان موتور V-twin 937 سی‌سی آب‌ خنک استفاده می‌کند که در مدل‌های Supersport، Multistrada V2 و Monster جدید دوکاتی نیز به کار رفته است. این موتور با دنده‌های اول و دوم پایین‌تر و تنظیمات مخصوص خارج از جاده بهینه‌سازی شده است.

حداکثر قدرت آن ۱۱۰ اسب بخار در 9250 دور در دقیقه است و در دورهای پایین‌تر نیز گشتاور قابل توجهی ارائه می‌دهد. تنظیم الکترونیکی آن شامل شش حالت رانندگی است که دو حالت آن مخصوص خارج از جاده است. نتیجه، عملکرد مناسب در جاده و کنترل بهتر از حد انتظار در مسیرهای ناهموار است. ترمزها نیز از کیفیت بالای برند Brembo برخوردارند و به لطف کالیپرهای شعاعی و دیسک‌های دوگانه ۳۲۰ میلی‌متری، کیفیتی بسیار خوب دارند.

نوع سواری و کنترل
در جاده، مدل استاندارد DesertX چیزی کم نداشت و ترکیب کیفیت سواری عالی و توانایی مناسب در مسیرهای خاکی، بیش از حد انتظار بود. نسخه رالی این سطح را در مسیرهای خارج از جاده ارتقاء داده است. با چرخ‌های سیمی سبک‌تر و مقاوم‌تر و سیستم تعلیق پیشرفته‌تر KYB با دامنه حرکت بیشتر در جلو و عقب، این نسخه ارتفاع بیشتری از زمین دارد و کنترل‌پذیری بالاتری ارائه می‌دهد. گرچه ارتفاع آن زیاد است و ممکن است در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، اما هدایت آن کنترل‌شده، شهودی و پایدار است و چسبندگی تایرهای Pirelli Scorpion Rally STR بسیار بهتر از چیزی است که ظاهر آن نشان می‌دهد.

دوام فنی و قابلیت اطمینان
اگرچه نسخه رالی مدل جدیدی از موتوری است که تنها دو سال از عمر آن می‌گذرد، اما همانند مدل استاندارد دلایل زیادی برای اعتماد به دوام آن وجود دارد. دوران “دوکاتی‌های شکننده” مدت‌هاست که به پایان رسیده و فاصله سرویس‌های آن اکنون بهتر از رقبا است. دوم، موتور V-twin 937 سی‌سی Testastretta کاملاً امتحان خود را پس داده و در دیگر مدل‌های دوکاتی نیز پیوسته بهبود یافته است. به طور کلی، DesertX Rally یک موتورسیکلت ممتاز با قطعات باکیفیت مانند سیستم تعلیق KYB، ترمزهای Brembo، رینگ‌های Excel و حتی دَمپر فرمان Öhlins است.

امکانات و تجهیزات
مدل استاندارد DesertX در این زمینه هم درخشان بود و نسخه رالی حداقل به همان اندازه خوب است، اگر نه بهتر. صفحه نمایش ۵.۰ اینچی TFT، سیستم‌های الکترونیک پیشرفته، تعویض دنده سریع، چراغ‌های LED و سایر تجهیزات استاندارد مدل پایه در اینجا نیز دیده می‌شود، همراه با چرخ‌های Excel سبک‌تر و قوی‌تر، سیستم تعلیق ارتقاءیافته و قطعات مخصوص خارج از جاده. البته نباید انتظار امکاناتی مانند کروز کنترل راداری، گرم‌کن دسته‌ها، صفحه نمایش‌های قابل تنظیم و سایر امکانات لوکس مدل Multistrada را داشته باشید.

جمع‌بندی
در حالی که بسیاری از موتورسیکلت‌های ماجراجویی تظاهر به توانایی خارج از جاده دارند، تعداد کمی واقعاً این توانایی را ارایه می‌دهند. نسخه رالی از DesertX این موضوع را تغییر داده است. با ارتقاءهایی که به پکیج عالی DesertX اضافه شده، نتیجه یکی از بهترین موتورسیکلت‌های ماجراجویی خارج از جاده است و با مدل‌هایی همچون KTM 890 Adventure R، Triumph Tiger 900 Rally و Husqvarna Norden 901 رقابت می‌کند و حتی در برخی موارد از آن‌ها پیشی می‌گیرد.

این موتور با جذابیت خاص دوکاتی، شخصیت موتور V-twin و حال و هوای دهه ۸۰ مدل Cagiva Explorer ارائه می‌شود که رقبا قادر به رقابت با آن نیستند. اگر به دنبال یک موتور ماجراجویی هستید و توانایی خارج از جاده برایتان ضروری است، DesertX Rally تمام انتظارات شما را برآورده می‌کند و شاید حتی بیشتر از آن. اگر نه، می‌توانید با صرفه‌جویی شش هزار دلار، مدل استاندارد را انتخاب کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir