مقایسه سوزوکی فرانکس و کی ام سی X5؛ کراساوور هیبرید وارداتی و کراساوور مونتاژی
آخرین خودرو/ سوزوکی فرانکس و کی ام سی X5، دو کراس اوور بازار ایران هستند که یکی از آنها وارداتی و دیگری مونتاژی است. در این مطلب آنها را مقایسه می کنیم.
کراساوورهای وارداتی بهتدریج در حال تنگ کردن جای محصولات مونتاژی هستند که طی شش-هفت سال گذشته با خیال راحت و به دور از رقابت با محصولات وارداتی توانسته بودند فروش بسیار بالایی را در ایران به ثبت برسانند. در این میان، سوزوکی فرانکس بهعنوان یک کراساور کوچک جدید ژاپنی توسط شرکت راسا موتور در کشور حاضر شده است که اگرچه از لحاظ سگمنت و ابعاد، رقیب کی ام سی ایکس ۵ نمیشود، اما به دلیل نزدیک بودن محدوده قیمتی رسمی این دو، میتوان آنها را حریفان نزدیکی برای یکدیگر دانست؛ چراکه قطعاً احتمال دارد مشتری بخواهد با بودجه یکسان به سراغ یک چینی پر آپشن و با توان فنی بالاتر برود یا یک خودروی معمولیتر اما ژاپنی را با همین میزان پول انتخاب کند.
از همین رو، در ادامه به مقایسه سوزوکی فرانکس و کی ام سی X5 میپردازیم تا نکات مثبت و منفی این دو کراساور شرقی برای خریداران احتمالی و سایر مخاطبان بیشتر مشخص شود.
درباره سوزوکی فرانکس و کیامسی X5
سوزوکی فرانکس یک کراساوور کوچک از تولیدات مشترک کمپانی سوزوکی و تویوتا به حساب میآید که نخستین بار در سال ۲۰۲۳ پا به میدان گذاشت. این خودرو در اصل یک هاچبک نسبتاً مرتفع است که حالا با یک سری تزیینات و ترفندهای ظاهری به سبک یک کراساوور درآمده است. شرکت راسا موتور در سال ۱۴۰۳ ورود این خودرو به کشور را کلید زد و حالا شاهد حضور آن در بازار ایران هستیم.
اما کی ام سی X5 که در واقع میتوان آن را نسخه دگرگونشده جک اس ۵ دانست، در بازار چین با نام سهول ایکس ۶ شناخته میشود. البته در برخی بازارها نیز آن را با نام جک js5 میشناسند. کیامسی ایکس ۵ یک کراساوور جمعوجور است که مدل قبلی آن یعنی جک اس ۵ در ایران بسیار پرطرفدار ظاهر شد و حالا شرکت کرمان موتور آن را از سال ۱۴۰۲ در خطوط تولید و مونتاژ خود حاضر کرده تا به نوعی جا پای جک اس ۵ بگذارد و موفقیت آن را تکرار کند.
ویدیوی تست و بررسی KMC X5
ویدیوی معرفی سوزوکی فرانکس
مقایسه طراحی بدنه
طراحی بدنه سوزوکی فرانکس حالت تقریباً فضایی و عضلانی به خود گرفته است، بهطوریکه در مقایسه با رقبای همرده تا حدودی بزرگ و خوشهیبتتر به نظر میرسد. استایل خاص این خودرو البته در کمال هماهنگی بین المانها انجام شده و سبک خاص چراغهای کشیده آن میتواند حالتی قاطع و تا حدودی خشن برای این ماشین جدید ژاپنی به وجود بیاورد.
اما KMC X5 استایل آشناتری دارد، بهویژه وقتی از نمای بغل به آن نگاه میکنید، این طراحی بیشتر هم برای شما آشنا خواهد بود؛ چراکه در اصل کی ام سی ایکس ۵ مدل کاملاً فیسلیفتشده جک اس ۵ بوده و حالا با یک چهره فانتزی و کاملاً نوآورانه به بازار ایران پا گذاشته است. نمای چهره بهویژه خطوط چراغهای دیلایت، فرم خشن و البته کاملاً اسپرت و جوانپسند به این بدنه قدیمی بخشیده است. طرح قسمت پشت خودرو نیز اگرچه هماهنگی زیادی با نمای جلو ندارد، اما زیبا و قابلقبول به نظر میرسد، بهویژه حالت ظریف چراغهای بههمپیوسته عقب موجب شده تا نمای پشت این خودرو تا حدودی باوقارتر از قسمت جلو احساس شود.
بهطورکلی میتوان گفت هر دو خودرو طراحی جذابی ارائه میدهند، اما به دلیل آنکه بدنه KMC X5 نسبتاً قدیمی بوده و به تعداد بالا طی دهه گذشته در ایران به واسطه جک اس ۵ عرضه شده است، حالا شاید طرفداران کمتری پیدا کند و مشتریان فرم جدید سوزوکی فرانکس را به آن ترجیح دهند. البته شاید اینطور نباشد و کی ام سی X5 بتواند همچنان از بسیاری از متقاضیان دلربایی کند.
مقایسه مشخصات فنی سوزوکی فرانکس و کی ام سی ایکس ۵
از لحاظ ویژگیهای فنی باید به دو مقوله استهلاک و چابکی بهصورت جداگانه پرداخت، چراکه اگر به دنبال یک موتور کمدردسرتر هستید، سوزوکی فرانکس میتواند گزینه بهتری باشد. این ماشین ژاپنی با یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری به همراه یک موتور برقی کوچک در قالب سامانه هیبریدی خفیف به بازار ایران آمده است. حداکثر قدرت این پیشرانه معادل ۱۰۳ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور است که از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT راهی چرخهای جلو میشود.
اما کی ام سی X5 طبق روال اکثر کراساوورهای چینی مونتاژی مجهز به موتور توربو شارژ ۱.۵ لیتری است. این پیشرانه چهار سیلندر میتواند ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که به واسطه گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخهای جلو میرسد. بنابراین، تا اینجا انتظار دارید که KMC X5 از لحاظ شتاب و چابکی نسبت به حریف بسیار بهتر ظاهر شود. این نکته تا حدودی درست است اما نه بهطور کامل، چونکه سوزوکی فرانکس تنها حدود ۱۰۶۰ کیلوگرم وزن دارد، اما وزن محصول کرمان موتور به ۱۴۷۰ کیلوگرم میرسد. بنابراین اگر شتاب صفر تا صد سوزوکی فرانکس را حدود ۱۱.۵ ثانیه بدانیم، میتوان انتظار داشت که شتاب کی ام سی ایکس ۵ نیز بهطور تقریبی چیزی نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه باشد.
در مورد مصرف سوخت نیز شرایط به نفع سوزوکی فرانکس است، چراکه این کراساور کوچک حدود ۵.۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر بهطور متوسط نیاز دارد، اما این رقم برای ایکس ۵ به حدود ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی و آنهم طی شرایط استاندارد میرسد.
خودرو | سوزوکی فرانکس | کی ام سی X5 |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱۴۶۲ سی سی | ۱۴۹۹ سی سی |
توان خروجی | ۱۰۳ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر | ۱۷۲ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶سرعته اتوماتیک | ۶ دنده دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۱.۵ ثانیه | – ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۶۵ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۰۶۰ کیلوگرم | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۳۷ لیتر | ۵۵ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۵۰-۱۷۶۵-۳۹۹۵ میلیمتر | ۱۶۹۸-۱۸۵۰-۴۵۰۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۲۰ میلیمتر | ۲۶۶۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۳۰۸ لیتر | ۴۸۵ لیتر |
نکته دیگر که در مورد مشخصات فنی دو خودرو باید به آن اشاره کنیم این است که سیستم تعلیق عقب مالتیلینک برای KMC X5 انتخاب شده که تاثیر مثبتی روی ارتقای هندلینگ و کاهش بادیرول یا تکانهای جانبی این خودرو خواهد داشت، اما سیستم تعلیق عقب سوزوکی فرانکس از نوع میل پیچشی یا توییست بیم است که به اندازه مالتیلینک در ارتقای پایداری خودرو موثر عمل نمیکند.
مقایسه کابین و طراحی داخلی سوزوکی فرانکس و کی ام سی X5
با توجه به اینکه در اینجا با یک خودروی چینی نسبتاً جدید و البته یک ماشین ژاپنی اقتصادی طرف هستیم، بنابراین انتظار میرود کابین کیامسی ایکس ۵ بسیار زیباتر و لوکستر از سوزوکی فرانکس طراحی شده باشد. نمایشگر بزرگ در بالای داشبورد، طرح جذاب و خاص غربیلک فرمان، تزیینات کرومی، کلید گردان تعویض دنده، چینش زیبای کلیدهای اطراف آن و کیفیت مناسب متریال داشبورد و پنل درها باعث شده تا کابین کیامسی X5 نسبت به حریف ژاپنی جذابیت بهمراتب بیشتری برای بسیاری از مشتریان داشته باشد.
البته طراحی داخلی سوزوکی فرانکس نیز تا حدودی مدرن به نظر میرسد و المانهای جذابی در آن وجود دارد. با این حال، این سبک طراحی داخل کمی شلوغ حس میشود و البته همچنان رنگ و بوی کلاسیک بودن یا قدمت بالا در آن وجود دارد. طرح قدیمی دسته دنده، دریچههای تهویه میانی و اهرم ترمز دستی در این میان چندان جذاب و نوین نیست که باعث میشود امتیاز طراحی داخلی سوزوکی فرانکس نسبت به حریف کاهش پیدا کند. از لحاظ میزان فضای داخل کابین نیز قاعدتاً برتری با کی ام سی ایکس ۵ است؛ چراکه ابعاد بزرگتر اتاق آن باعث میشود از این نظر نیز خودروی بهتری برای خانوادههای پرجمعیت به حساب بیاید.
در مورد گنجایش صندوق عقب نیز همین روال برقرار است، بهطوریکه ظرفیت صندوق کیامسی ایکس ۵ معادل ۴۸۵ لیتر است که در برابر ۳۰۸ لیتر فضای صندوق سوزوکی فرانکس بسیار بزرگتر و جادارتر خواهد بود.
مقایسه آپشنها و امکانات KMC X5 و SUZUKI FRONX
مهمترین انتقادی که به سطح تجهیزات این دو خودرو وارد است، نبود رادارهای هشداردهنده و سیستمهای کمک رانندگی بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار است که باعث میشود نسبت به رقبای جدید در ردههای پایینتری قرار بگیرند. اما در مقایسه با یکدیگر، میتوان گفت که سطح امکانات آنها به هم نزدیک بوده و برتری یکی بر دیگری خیلی محسوس نیست.
با این وجود، کی ام سی X5 دارای تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانورامای برقی و نمایشگر صفحه آمپر تمام دیجیتال است که در سوزوکی فرانکس حضور ندارند. در عوض، کراساور کوچک ژاپنی نیز به سیستم تهویه اتوماتیک، شیفتر دنده پشت فرمان، شارژر بیسیم تلفن همراه و هداپ دیسپلی مجهز است که در فهرست امکانات محصول کرمان موتور دیده نمیشود.
خودرو | سوزوکی فرانکس | کی ام سی X5 |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | ندارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۴ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد |
نتیجهگیری: کیامسی X5 ارزندهتر است یا سوزوکی فرانکس؟
جدای از قیمتهای فضایی که این روزها در بازار آزاد برای کراساوور کوچک سوزوکی فرانکس آگهی میشود، باید گفت که این خودرو بهطور رسمی در رنج قیمتی کی ام سی X5 قرار میگیرد و به نوعی حریف خودروهای چینی بزرگتر از خودش تلقی میشود. در این میان، اگر بخواهیم به مشتری توصیه کنیم که کدام خودرو را بخرد، باید گفت اگر به دنبال طراحی داخلی زیبا و مدرنتر، کابین بزرگتر، صندوق عقب جادارتر، برخی امکانات رفاهی متنوعتر، خدمات پس از فروش گستردهتر و سهولت بیشتر در یافتن قطعات یدکی و لوازم بدنه هستید، کیامسی ایکس ۵ میتواند گزینه بهتری باشد.
اما سوزوکی فرانکس دارای موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی است که اصولاً دوام بالاتر و استهلاک بسیار کمتری نسبت به موتورهای توربوشارژ و گیربکسهای دوکلاچه دارد. برخورداری از بعضی امکانات و طراحی ظاهری متفاوت بهعلاوه اصالت ژاپنی میتواند از جمله دیگر دلایلی باشد که مشتریان را به سمت خرید سوزوکی فرانکس سوق میدهد.