نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

تست تصادف کیا سورنتو 2025؛ نمایشی قابل قبول از کراس اوور محبوب کره ای

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/ موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا که به اختصار با عنوان IIHS شناخته می‌شود، یکی از معتبرترین مراجع ارزیابی ایمنی خودروهای جدید به حساب می‌آید. این موسسه اخیراً نتایج تست تصادف مربوط به شماری از مدل‌ها را منتشر کرده که در بین آنها نام کیا سورنتو ۲۰۲۵ نیز به چشم می‌خورد. این کراس اوور کره‌ای موفق شده از IIHS امتیاز Top Safety Pick را کسب کند.

به گزارش آخرین خودرو، موسسه IIHS سیستم امتیازدهی اختصاصی خود را دارد و برخلاف انکپ برای ارزیابی ایمنی خودروها از تعداد ستاره استفاده نمی‌کند. این موسسه به خودرویی که بالاترین استانداردهای ایمنی را داشته باشد، نشانTop Safety Pick+ را اعطا می‌کند. به مدل‌هایی هم که عملکرد آنها یک رده پایین‌تر باشد، نشان Top Safety Pick اهدا می‌شود.

نکته حائز اهمیت اینکه IIHS همواره به سختگیری معروف بوده و برای به چالش کشیدن خودروسازان، تست‌های خود را به طور مداوم بروزآوری می‌کند. برای مثال تست برخورد از جلو با همپوشانی نیمی از کاپوت جلو در ماه جولای بروز آوری شد و حالا خودروسازان برای کسب بالاترین امتیاز مجبور هستند محصولات خود را همگام با جدیدترین تغییرات تولید کنند.

عملکرد کیا سورنتو ۲۰۲۵ در تست تصادف IIHS
کیا برای کسب امتیاز بهتر در تست‌های بروزآوری شده، در محل سگک کمربند سرنشینان عقب تجدید نظر کرده و با افزایش ارتفاع آن را از نزدیکی لگن به محلی همتراز با شکم برده است. علی‌رغم تلاش کیا، این جابجایی مفید نبوده، چرا که آدمک‌های مخصوص تست از ناحیه سر و گردن دچار صدمه شده‌اند. در واقع همین موضوع باعث شده کیا سورنتو در کسب بالاترین امتیاز ممکن ناکام باقی بماند.

البته نتایج تست‌های IIHS حاکی از آن هستند که عملکرد کیا سورنتو ۲۰۲۵ در دیگر بخش‌ها خوب بوده و این کراس اوور در سایر سناریوها می‌تواند به خوبی از سرنشینان خود محافظت کند. 

مرور بر عملکرد سایر مدل‌ها
آکورا ZDX، هوندا پرولوگ و نیسان آلتیما دیگر خودروهایی هستند که توسط IIHS ارزیابی شده‌اند. آلتیما اگرچه در تست برخورد از جلو نمایش مناسبی داشته، اما در تست برخورد از کنار و عملکرد سامانه‌های پیشگیری از برخورد موفق به کسب امتیازهای خوبی نشده است. هر دو مدل ZDX و پرولوگ هم در تست برخورد از جلو امتیاز «خوب» را دریافت کرده‌اند، ولی در تست پیشگیری از برخورد با عابر پیاده امتیاز «قابل قبول» به آنها داده شده؛ در بخش عملکرد چراغ‌های جلو هم پرولوگ امتیاز «قابل قبول» را کسب کرده است. به دلیل استفاده از چراغ‌های جدید در ZDX، این خودرو موفق شده امتیاز «خوب» را از IIHS دریافت کند. با توجه به امتیازهای از دست رفته، این سه مدل‌ نیز نتوانسته‌اند بالاترین امتیاز ممکن، یعنی Top Safety Pick+ را به خود اختصاص دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir