ساخت پیشرانه V16 با ۱۶ موتور اره برقی برای خودروی لادا!
آخرین خودرو/ تیم «گاراژ ۵۴» که با اجرای کارهای بسیار عجیب و غریب روی خودروهای عمدتاً روسی به شهرت بالایی رسیده، بار دیگر با خلق یک پروژه متفاوت توجه نشریات و رسانهها را به خود جلب کرده است. در این پروژه با ترکیب ۱۶ موتور اره برقی، یک پیشرانه V16 خلق شده؛ این پیشرانه اکنون در سینه یک دستگاه خودروی لادا قرار دارد و نیروی آن را تأمین میکند.
افزایش طول بدنه
موتورهای به کار رفته در این پیشرانه V16 به اره برقی Hüter BS-62 تعلق دارند. حجم هر یک از این موتورها برابر با ۵۸ سی سی بوده و طول مجموع آنها به ۱۳۲ سانتیمتر میرسد. بد نیست بدانید موتور استاندارد لادا تنها ۴۷ سانتیمتر طول دارد. این افزایش قابل توجه پیشرانه باعث شده مهندسان گاراژ ۵۴ را مجبور کرده تغییراتی گسترده در بخش جلویی خودرو و در محفظه موتور ایجاد کنند.
نتیجه اینکه لادای مورد بحث اکنون بدنه و محفظه موتور خیلی طولانیتری دارد؛ همچنین گلگیرهای جلو از نو ساخته شده و خیلی طویلتر از قبل هستند. برای هماهنگی با فرم بدنه و موتور جدید، اجزا و قسمتهای دیگری مثل سیستم ترمز و ستون فرمان نیز به طور کامل باز طراحی شدهاند. جالب اینکه گاراژ ۵۴ پروژه خود را بدون کاپوت معرفی کرده، زیرا از دید اعضای این تیم، پیشرانه جدید باید در معرض دید باشد تا خلاقیت آنها را به خوبی نمایان سازد.
مشخصات موتور لادا V16
گاراژ ۵۴ پس از نصب پیشرانه جدید روی خودروی لادا، عملکرد آن را در کارگاه خود ارزیابی کرده است. پس از ارزیابیهای اولیه موفقیتآمیز، این خودرو در مسیرهای عمومی آزمایش شده که به گفته گاراژ ۵۴ آن هم با موفقیت همراه بوده است.
پیشرانه V16 لادا حجمی برابر با ۹۲۸ سی سی دارد. ۱۶ موتور به کار رفته در این پیشرانه با همکاری هم میتوانند ۷۴ اسب بخار قدرت تولید کنند. در تستهای برگزار شده لادای V16 توانسته در زمان ۲۶ ثانیه سرعت خود را به ۶۰ کیلومتر بر ساعت برساند! برای مقایسه ابرخودروی کونیگزگ جسکو ابسلوت در مدت زمانی مشابه میتواند به سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت دست یافته و دوباره به طور کامل متوقف شود!