معرفی نسل جدید هوندا پاسپورت؛ آفرودی ترین شاسی بلند تاریخ کمپانی ژاپنی
آخرین خودرو/ هوندا از نسل جدید شاسی بلند پاسپورت رونمایی کرد. به گفته هوندا، این نسل آفرودی ترین شاسی بلند تاریخ کمپانی است و مشتریان میتوانند روی تواناییهای آن در خارج از جاده حساب ویژهای باز کنند. این نسل از پاسپورت با بروز رسانی های متعدد در طراحی، پیشرانه و امکانات روانه بازار شده و به عنوان مدل ۲۰۲۶ به فروش خواهد رسید.
مروری بر نسلهای مختلف هوندا پاسپورت
شاید بدانید نسل اول پاسپورت بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ روی خط تولید قرار داشت. این نسل به صورت مشترک با ایسوزو تروپر ساخته شده بود. طراحی ساده اما عملکرد آفرودی خوب، این نسل را به یکی از گزینههای محبوب بازار تبدیل کرد.
نسل دوم پاسپورت در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. این نسل از طراحی بروزتری برخوردار بود و از امکانات بیشتری سود میبرد. مثل نسل اول این نسل نیز همچنان با همکاری ایسوزو تولید میشد.
نسل سوم پاسپورت پس از غیبتی طولانی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. با تصمیم هوندا این نسل بر اساس پلتفرمی مشترک با پایلوت توسعه پیدا کرد و در آن بیشتر راحتی، استفاده شهری و تکنولوژیهای مدرن در اولویت قرار گرفت تا توانمندیهای آفرود. حالا تنها پس از ۵ سال نوبت به معرفی نسل چهارم این شاسی بلند ژاپنی رسیده است.
مشخصات فنی هوندا پاسپورت ۲۰۲۶
هوندا پاسپورت ۲۰۲۶ نیروی خود را از همان موتور ۳.۵ لیتری V6 دریافت میکند. این موتور ۲۸۵ اسب بخار قدرت دارد که در مقایسه با نسل فعلی ۵ اسب بخار بیشتر است؛ گشتاور آن نیز به ۳۵۵ نیوتن متر میرسد. در این نسل گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک جدید که به صورت ویژه برای پاسپورت تنظیم شده، جایگزین نسخه ۹ سرعته قبلی شده است. همچنین سیستم تمام چرخ محرک i-VTM4 هوندا به طور استاندارد در این مدل وجود دارد.
بهبودهای ساختاری و قابلیتهای آفرودی
هوندا برای تقویت این شاسیبلند، از بازوهای تعلیق فولادی و مفاصل آهنی محکمتری استفاده کرده؛ همچنین، سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب بروز رسانی شده است. پاسپورت جدید از دیسکهای ترمز ۱۳.۸ اینچی در جلو بهره میبرد و یک چرخ زاپاس با اندازه استاندارد به همراه دارد. قابلیت بکسل تا بیش از ۲.۲ تن نیز یکی دیگر از ویژگیهای این مدل است.
نسخههای مختلف پاسپورت
هوندا پاسپورت ۲۰۲۶ در سه نسخه RTL، TrailSport و TrailSport Elite عرضه میشود که هر کدام دارای جزئیات ظاهری منحصر به فردی هستند. ویژگیهای ظاهری مدل RTL شامل جلو پنجره مشکی، قطعات تزئینی مشکی، تریم مات مشکی برای رکابها، و سینیهای محافظ نقرهای در جلو و عقب میشود. این مدل همچنین با رینگهای ۱۸ اینچی خاکستری براق و لاستیکهای چهار فصل ۳۱ اینچی به دست مشتریان میرسد.
در مقابل، نسخههای TrailSport و TrailSport Elite از هوندا پاسپورت ۲۰۲۶ دارای چراغهای روشنایی در روز زرد رنگ، سینیهای نقرهای متالیک، جلو پنجره و تزئینات مشکی براق و قلابهای بکسل نارنجی هستند. این دو نسخه نیز با رینگهای ۱۸ اینچی و لاستیکهای آفرودی General Grabber عرضه میشوند. بد نیست بدانید این لاستیکها با همکاری General Tire به طور اختصاصی برای پاسپورت طراحی شدهاند.
هوندا مجموعه گستردهای از لوازم جانبی از جمله رینگها، محافظهای مخصوص برخورد سنگ، سینیهای ضد خش و مواردی از این دست را برای پاسپورت ۲۰۲۶ عرضه خواهد کرد تا این شاسیبلند به بهترین انتخاب برای علاقهمندان به آفرود تبدیل شود. هوندا پاسپورت ۲۰۲۶ در هشت رنگ مختلف عرضه میشود که دو رنگ نارنجی و سبز به شکل انحصاری برای نسخه TrailSport در نظر گرفته شدهاند.
طراحی مقاومتر و ابعاد بزرگتر
هوندا پاسپورت ۲۰۲۶ برای آفرود باز طراحی شده و فاصله محوری بلندتر (۷۱ میلیمتر)، عرض بیشتر در جلو (۳۳ میلیمتر) و عقب (۳۸ میلیمتر) و زاویه ورود بهتری دارد. نسخه TrailSport دارای صفحههای فولادی محافظ زیر بدنه است. بخش سقف مشکی مات در قسمت عقب نهتنها جلوهای زیبا به خودرو بخشیده، بلکه به کاربران اجازه میدهد تا تجهیزات بزرگ را بدون نگرانی از خراش دادن بدنه، به آن تکیه دهند.
فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی پیشرفته
فاصله محوری بیشتر در پاسپورت جدید فضای پای گستردهتری را برای سرنشینان عقب فراهم میکند. این نسل از شاسی بلند آفرودی هوندا به نمایشگر ۱۰.۲ اینچی در پشت فرمان و نمایشگر ۱۲.۴ اینچی برای سیستم سرگرمی مجهز شده است. این سیستم از قابلیتهای گوگل، اندروید اوتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند. ناگفته نماند در کابین پاسپورت ۱۰ جالیوانی و ۶ محل مخصوص برای قرار دادن بطریهای آب بزرگ تعبیه شده است.
ظرفیت حمل بار پاسپورت جدید نیز افزایش یافته و به ۲۳۶۴ لیتر در پشت صندلیهای ردیف اول و ۱۲۴۵ لیتر در پشت ردیف رشد کرده است. این مدل همچنین با میز پیک نیک چهار نفره که به صورت یک قفسه هوشمند در محفظه بار ذخیره میشود، عرضه میشود.
مدل RTL با تریم چرمی و درب برقی فروخته میشود، در حالی که نسخه TrailSport دارای چرم مصنوعی، دوخت نارنجی و سانروف پانوراما میباشد. نسخه TrailSport Elite نیز با صندلیهای چرمی منفذدار، صندلیهای جلوی مجهز به تهویه، کنترلهای مجزا برای تهویه عقب، سایهبانهای درب عقب و سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو عرضه میشود.
قیمت هوندا پاسپورت جدید
قیمت نسل جدید پاسپورت هنوز مشخص نیست، اما هوندا اعلام کرده که از حدود ۴۰ هزار دلار شروع خواهد شد. بد نیست بدانید قیمت پاسپورت مدل ۲۰۲۵ نزدیک به ۴۴ هزار دلار میباشد.