اولین اطلاعات از مشخصات محصول مشترک چری و لندرور؛ فریلندر E0V
آخرین خودرو/ دو شرکت چری و جگوار-لندرور قصد دارند نام فریلندر را در قالب یک برند جدید احیا کنند. اولین محصول این برند یک شاسی بلند ۵ متری مجهز به سه ردیف صندلی است که فعلاً با کد داخلی E0V شناخته میشود. این خودرو هم با پیشرانه تمام الکتریکی و هم با پیشرانه هیبریدی دارای ژنراتور (EREV) به فروش خواهد رسید.
در ابتدا قرار بود مدل E0V تحت برند اکسید عرضه شود، اما با تصمیم دو شرکت چری و جگوار لندرور این خودرو با برند فریلندر تولید خواهد شد. شاید بدانید این دو خودروساز چینی و انگلستانی شرکت مشترکی به نام CJLR دارند. این شرکت مشترک در سال ۲۰۱۲ پایهگذاری شده و از سال ۲۰۱۴ محصولات جگوار لندرور برای بازار داخل چین را تولید میکند.
استفاده از پلتفرم چینی برای فریلندر
در ژوئن ۲۰۲۴ یین تونگیائن، رئیس هیئت مدیره چری اعلام کرد که محصولات آتی جگوار لندرور بر اساس پلتفرم چینی E0X تولید خواهد شد. مدتی بعد مدیران جگوار لندرور تأیید کردند که خودروهای جدید این گروه بر مبنای پلتفرم مذکور توسعه مییابد. طبق بیانیه رسمی، شرکت مشترک CJLR خودروهای برند فریلندر را روی پلتفرم ماژولی چری تولید خواهد کرد. این خودروها علاوه بر چین، به سایر کشورها نیز صادر خواهند شد.
گمانهزنی درباره مشخصات فنی فریلندر E0V
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، فریلندر E0V قرار بود تحت برند اکسید معرفی شود. به همین خاطر پیشتر اطلاعاتی از آن در برخی کنفرانسها و رویدادها منتشر شده است. اگر این خودرو با همان مشخصات قبلی تولید شود، باید سه ردیف صندلی با چینش ۲+۲+۲ و طولی در حدود ۵۱۰۰ میلیمتر داشته باشد. با چنین ابعادی E0V در دسته کراس اوورهای فول سایز جای میگیرد.
چری تاکنون چند خودرو را بر مبنای پلتفرم ماژولی E0X طراحی و تولید کرده است. برخی مدلهای ساختهشده بر اساس این پلتفرم قدرتی در حدود ۵۵۰ اسب بخار دارند. از آنجایی که فریلندر E0V یک شاسی بلند پرچمدار به حساب میآید، دور از نتظار نیست که قدرت پیشرانه آن در همین حدود و یا حتی فراتر باشد. پیشبینی میشود این خودرو از سیستم تعلیق بادی و فناوری خودران سطح L2 سود ببرد.
ناگفته نماند لندرور فریلندر یک کراس اوور کامپکت بود که در حد فاصل سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۵ روی خط تولید قرار داشت. این خودرو در دو نسل راهی بازار شد و توانست ۳۱۰ هزار مشتری را جذب کمپانی کند.