تمام خودروهای جدیدی که سایپا در سال ۱۴۰۳ روانه بازار کرد
گجت نیوز/ سایپا قصد دارد طی امسال چند خودرو جدید را روانه بازار ایران کند. برای آشنایی با ویژگیها و مشخصات فنی این خودروهای جدید همراه ما باشید.
دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از محصولات جدید زیادی رونمایی کردند. اکنون که در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ قرار داریم، زمان آن رسیده تا نگاهی دقیقتر به محصولات جدید سایپا بیندازیم، خودروهایی که پیشبینی میشود دارای کیفیت مناسبی باشند.
مطابق با آخرین اخبار خودرو، سایپا در تلاش است تا در سال ۱۴۰۳ با معرفی خودروهای جدید، ضمن تنظیم بازار و جایگزینی خودروهای قدیمی، تنوع محصولات خود را افزایش دهد و پاسخگوی سلایق مختلف مشتریان باشد. انتظار میرود این خودروها در نمایشگاههای رسمی خودرو رونمایی شده و طی سه سال آینده به دست مشتریان برسند. در میان این خودروها، نامهایی مانند P90، پاژ، سایپا سیلک و ون هامون به چشم میخورد.
هدف اصلی این گزارش، ارائه یک لیست جامع و دقیق از جدیدترین خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۳ است. این لیست شامل خودروهایی میشود که هماکنون در مرحله تحویل به مشتریان هستند و همچنین خودروهایی که مراحل نهایی تولید را طی میکنند و یا قرار است نسخه ایرانیزه آنها توسط سایپا و پارس خودرو تولید شود.
با خودروهای جدید سایپا آشنا شوید
نتیجه همکاری سایپا و پارس خودرو، آغاز فروش خودروهای اطلس (در تیپهای G و S) و سهند بوده است. سایر خودروهای جدید سایپا که قرار است جایگزین محصولات قدیمی و پرطرفدار این شرکت شوند، همچنان در مراحل آزمایشی هستند و اطلاعات کاملی از مشخصات فنی آنها منتشر نشده است.
در ادامه، مشخصات فنی، پلتفرم و امکانات هر یک از خودروهای جدید سایپا را مورد بررسی قرار میدهیم. این بررسی به شما کمک خواهد کرد تا با محصولات جدید سایپا بیشتر آشنا شده و تصمیمگیری بهتری برای خرید خودرو داشته باشید.
سایپا اطلس؛ نسخهای تازه از کوییک
سایپا اطلس، به عنوان نسخه فیسلیفت شده کوییک، یکی از جدیدترین محصولات این شرکت در سال 1403 محسوب میشود. این خودرو که در تیپهای G و S عرضه میشود، با بهرهگیری از پلتفرم X200 که در خودروهای دیگری مانند ساینا و کوییک نیز مورد استفاده قرار گرفته، ساخته شده است.
اطلس از پیشرانه ۱.۵ لیتری M۱۵i بهره میبرد که قادر است ۹۱ اسب بخار قدرت را به همراه گشتاور ۱۳۷ نیوتن متری تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا یک گیربکس CVT اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر است. تیپ S بهعنوان نسخه پایه، امکانات ضروری را در اختیار شما قرار میدهد. اما اگر به دنبال امکانات رفاهی بیشتر هستید، تیپهای E و G با تجهیزات متنوعتر مانند سانروف، سیستمهای ایمنی پیشرفته و نمایشگر ۷ اینچی، انتخابهای مناسبی خواهند بود.
احتمالا سایپا این خودرو را همچنان با قیمتی بالاتر از کوییک به فروش خواهد رساند، ولی انتظار میرود که این محصول در محدوده قیمتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان باقی بماند. در طرح فروش سایپا برای سال ۱۴۰۳، امکان ثبتنام برای خرید خودروی اطلس فراهم شده است. بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، تحویل خودروهای ثبتنامی تا پایان سال جاری به مشتریان انجام خواهد شد.
سهند: جانشین ساینا
خودرو سهند یکی دیگر از محصولات جدید سایپا محسوب میشود که به عنوان جانشین ساینا و با بهرهگیری از همان پلتفرم X200، به بازار عرضه شده است. طراحی بدنه و کابین این خودرو، نوآوری چندانی را نشان نمیدهد و بیشتر شبیه به یک فیسلیفت از ساینا است. با اضافه شدن سانروف، تلاش شده تا ظاهری جدید به سهند بخشیده شود، اما تغییرات صورت گرفته، اساسی نیستند.
از نظر فنی نیز سهند چندان پیشرفت چشمگیری نداشته و همچنان به همان پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ با قدرت 90 اسب بخار مجهز است. این خودرو با گیربکس 5 سرعته و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، مصرف سوخت ترکیبی حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر را ارائه میدهد. سهند در دو تیپ پایه و فول عرضه میشود که تیپ فول به امکانات رفاهی بیشتری مانند کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی، خروجی ۱۲ ولت، چراغهای مهشکن، چراغهای اتولایت، تهویه نیمه اتوماتیک، تریم داخلی دو رنگ، آینههای جانبی برقی، سانروف، کمربند ایمنی پیشکشنده، سنسور فشار باد لاستیک و سیستم کنترل پایداری (ESP)، مجهز شده است.
شاهین: تیپهای جدید و ارتقاءیافته
سایپا با هدف ارتقای سطح کیفی و رفع نقاط ضعف، دو نسخه جدید از سدان محبوب شاهین را رونمایی کرده است. شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT و شاهین پلاس، به عنوان محصولات ۱۴۰۳ سایپا، با تغییراتی اساسی در بخش فنی و امکانات رفاهی، به جمع خودروهای این شرکت خواهند پیوست.
یکی از اصلیترین انتقاداتی که به نسخههای قبلی شاهین وارد میشد، استفاده از موتور توربوشارژ بود. این موتور، با وجود مزایای خود، مشکلاتی همچون ورود صدای اضافی به کابین، استهلاک بالای قطعات توربو و حساسیت به کیفیت سوخت را به همراه داشت. به همین دلیل، مهندسان سایپا در مدلهای جدید تصمیم گرفتند از موتورهای تنفس طبیعی بهره ببرند. این تغییر، اگرچه ممکن است به کاهش اندکی در شتاب و سرعت خودرو منجر شود، اما از میزان صدا و لرزش داخل کابین خواهد کاست.
شاهین اتوماتیک CVT از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵TC بهره میبرد که قادر است ۱۱۰ اسببخار قدرت را به همراه ۱۷۸ گشتاور به تولید برساند. این پیشرانه که نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ است، با گیربکس CVT هماهنگ شده است. از سوی دیگر، شاهین پلاس دارای پیشرانه جدید ۱.۶ لیتری ME۱۶ است که ۱۱۱ اسب بخار قدرت را به تولید میرساند. گیربکس این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است. انتظار میرود این تغییرات، موجب افزایش رضایت مشتریان و بهبود جایگاه شاهین در بازار خودروهای داخلی شود.
سایپا سیلک: همکاری دوباره با سیتروئن
سایپا سیلک، یکی از جدیدترین اعضای خانواده سایپا و محصولی بر پایه سیتروئن C3XR است که در سال 1403 به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو که حاصل همکاری مجدد سایپا با کمپانی فرانسوی سیتروئن بر اساس پروژه M44 است، به صورت CKD تولید شده و حدود 55 درصد از قطعات آن در داخل کشور ساخته میشود. پایه این خودرو، مدل پایه سیتروئن الیزه است که در بازار جهانی تحت برند دانگفنگ پژو-سیتروئن عرضه میشود.
سیلک به عنوان اولین کراساوور سایپا، میتواند رقیبی جدی برای ایرانخودرو ریرا محسوب شود. این خودرو از پیشرانه مشترک با سایپا P90 و شاهین پلاس استفاده میکند. پیشرانه 16ME به کار رفته در سیلک، توانی برابر با 115 اسب بخار و گشتاوری معادل 147 نیوتنمتر تولید میکند. با توجه به مشخصات فنی و طراحی ظاهری، سیلک میتواند انتخابی جذاب برای کسانی باشد که به دنبال یک کراساوور شهری با طراحی اروپایی و قیمت مناسب هستند.
P۹۰: نسخه بومیسازیشده تندر ۹۰
خودرو P90 جدیدترین محصول سایپا در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. این مدل که نسخه بومیسازیشده تندر ۹۰ به حساب میآید، بهصورت همزمان با راهاندازی خط تولید موتور ME16 در مگاموتور معرفی شد. P90، با بهرهگیری از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ME16 که توان ۱۱۵ اسببخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتنمتر را تولید میکند، یکی از گامهای بزرگ سایپا در جهت تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و طراحی داخلی پیشرفتهتر محسوب میشود.
در دوران حضور رنو در ایران، سایپا با استفاده از پلتفرم X90 موفق به تولید خودروهای محبوبی همچون تندر ۹۰، ساندرو، و ساندرو استپوی شد. اکنون P90، با تکیه بر همان پلتفرم، در نقش نسخهای داخلیسازیشده از این خودروها وارد خط تولید پارس خودرو شده است. طراحی داخلی این خودرو شباهتهایی با ساندرو دارد و بسیاری از قطعات آن، از جمله داشبورد و پنلهای درب، توسط تأمینکنندگان داخلی تولید میشوند. این وابستگی به قطعات داخلی، در کنار بهینهسازی طراحی، تولید P90 را به یک پروژه استراتژیک برای سایپا تبدیل کرده است.
مدیرعامل وقت سایپا، محمدعلی تیموری، از طراحی این خودرو با هدف صادرات به بازار روسیه خبر داده بود. با توجه به مشکلاتی که پس از تحریمها در صنعت خودروسازی روسیه به وجود آمده و نیازهای این کشور، تولید P90 در کارخانههای روسی نظیر آفتوواز (تولیدکننده محصولات لادا) نیز مطرح شده است. این همکاری میتواند افقی جدید برای صادرات خودروهای ایرانی باز کند.
در مجموع، ال ۹۰ ایرانی به عنوان یک محصول ملی با قابلیت رقابت در بازارهای بینالمللی، میتواند جایگزین مناسبی برای تندر ۹۰ باشد. بومیسازی قطعات، استفاده از پلتفرم آشنا و هدفگذاری صادرات به روسیه، از جمله ویژگیهای بارز این خودرو محسوب میشوند.
سایپا پاژ: جایگزین اقتصادی پراید
پاژ، یکی دیگر از محصولات جدید سایپا، قرار است در سال ۱۴۰۳ به عنوان یک هاچبک اقتصادی وارد بازار شود. این خودرو که برای جایگزینی پراید طراحی شده، در کلاس A قرار دارد و با هدف تأمین نیازهای بازار داخلی و ارائه یک گزینه مقرونبهصرفه به مشتریان عرضه خواهد شد. طراحی ظاهری پاژ شباهت زیادی به مدل جتکو K112 دارد و ترکیبی از المانهای طراحی چینی و فرانسوی در آن دیده میشود.
این خودرو بر اساس پلتفرم رنو کویید و در همکاری با ایرانخودرو توسعه یافته است. سایپا پاژ با ابعاد نزدیک به سایپا 111، به عنوان یک گزینه مناسب برای رانندگی شهری شناخته میشود. هاچبک اقتصادی سایپا، به یک پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری با کد 3F0N مجهز شده است که نخستین موتور سه سیلندر ساخت ایران خودرو محسوب میشود. این پیشرانه با تولید 70 اسب بخار قدرت و 100 نیوتنمتر گشتاور، به یک گیربکس ۵ سرعته دستی متصل شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.
عملکرد پاژ در محیطهای شهری بسیار رضایتبخش است، اما در مسیرهای برونشهری طولانی و سربالاییها ممکن است با محدودیتهایی مواجه شود. پیشبینی میشود که این خودرو شتابی بین ۱۷ تا ۱۸ ثانیه و حداکثر سرعتی حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.
سایپا پاژ با رعایت دقیق استانداردهای 85گانه، ایمنی سرنشینان را در اولویت قرار داده است. فرمان برقی، دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم کنترل پایداری از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند که رانندگی ایمن و لذتبخش را تضمین میکنند. علاوه بر این، پاژ در برخی موارد از رنو کویید نیز امکانات ایمنی بیشتری را ارائه خواهد داد.