دیگر قیمت کارخانه ای هیچ خودرویی در ایران کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نیست
گجت نیوز/ قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی از ۴۰۰ میلیون تومان فراتر رفت، افزایش قیمتی که خرید خودرو را برای بسیاری از مردم غیرممکن خواهد کرد.
با انتشار لیست جدید قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا، کف قیمت کارخانهای خودرو به بالای ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. این تغییر، بسیاری از متقاضیان خودرو را در شوکی عمیق فرو برده است.
ارزانترین و گرانترین محصول ایران خودرو
طبق آخرین اعلام ایرانخودرو، ارزانترین محصول این خودروساز، پژو ۲۰۷ با موتور TU3، با قیمت حدود ۵۹۰ میلیون تومان عرضه میشود. در سوی دیگر، دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال، با قیمت حدود ۹۴۳ میلیون تومان به گرانترین محصول این شرکت تبدیل شده است.
ارازنترین و گرانترین محصول سایپا
در خودروسازی سایپا نیز شرایط مشابهی حاکم است. ارزانترین محصول این شرکت، کوییک S با استاندارد ۸۵گانه، با قیمت حدود ۴۰۵ میلیون تومان معامله میشود. در عین حال، شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک، گرانترین خودرو سایپا، با قیمت حدود ۸۶۲ میلیون تومان عرضه میشود.
باتوجه به قیمتهای اعلامی، کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه، پایینترین قیمت کارخانه ای را در میان تمام محصولات تولید داخل دارد. بنابراین، کف قیمت خودرو در مبدأ از مرز ۴۰۰ میلیون تومان عبور کرده است، اتفاقی که میتواند پیامدهای منفی زیادی را برای متقاضیان به همراه داشته باشد.
تا قبل از این، افرادی که توان خرید خودرو از بازار را نداشتند به سراغ ثبتنام در طرحهای فروش خودروسازان میرفتند تا بلکه از این راه صاحب خودرو شوند. ولی اکنون با این افزایش قیمت، به احتمال زیاد بخش قابلتوجهی از این متقاضیان، از دایره خریداران خودرو حذف خواهند شد.
واکنشهای گسترده به افزایش قیمت کارخانه ای خودروها
این افزایش قیمتها نه تنها مردم را ناراضی کرد، بلکه واکنش نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت. آنها وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس احضار کردند تا دلایل این افزایش قیمتها را توضیح دهد. وزیر صمت در پاسخ به سوالات نمایندگان، به تشریح عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو پرداخت.
ایرانخودرو و سایپا در ساعات پایانی روز ۲۷ آبان ۱۴۰۳، لیست جدید قیمت محصولات خود را در سایت کدال سازمان بورس منتشر کردند. حال پس از گذشت حدود پنج روز، قیمتهای جدید برای مصرفکنندگان بهروزرسانی شده است که به معنی پایان امید برای پایین آمدن مجدد قیمتها است.
مصرفکنندگان اکنون با چالشی جدید روبهرو هستند، چرا که قیمتهای کارخانهای خودرو به سطحی رسیده که پیشتر در بازار آزاد مشاهده میشد.