آبروریزی سیتروئن C3 ایرکراس در تست تصادف
آخرین خودرو/ محصولات سیتروئن از لحاظ ایمنی معمولاً وضعیت مطلوبی دارند. اما C3 ایرکراس با افتضاحی که در تست تصادف شاخه لاتین انکپ به بار آورده، اعتبار این خودروساز فرانسوی را زیر سوال برده است. این کراس اوور که معادل ۲۰ هزار دلار قیمت دارد، نتوانسته حتی یک ستاره ایمنی کسب کند!
اگرچه اکثر خودروهای اقتصادی از لحاظ ایمنی ضعیف هستند، اما همین چند روز قبل بود که سدان ۸ هزار دلاری سوزوکی دیزایر ثابت کرد یک مدل ارزان نیز میتواند در آزمونهای ایمنی خوش بدرخشد. این سدان اصالتاً ژاپنی موفق شد پنج ستاره ایمنی را از انکپ دریافت کند.
چرا سیتروئن C3 ایرکراس شکست خورد؟
یکی از مشکلات اصلی سیتروئن C3 ایرکراس در بازار برزیل این است که در حالت استاندارد تنها با دو ایربگ به دست مشتریان میرسد. این موضوع برای خودرویی که در سال ۲۰۲۴ عرضه میشود، اصلاً قابل قبول نیست. نکته تأمل برانگیز اینکه نسخه فروختهشده در بازار هند از شش ایربگ بهره میبرد. این امر نشان میدهد خودروسازان سیاستهای متفاوتی را در بازارهای مختلف به کار میگیرند.
سیتروئن C3 ایرکراس در تست برخورد از جلو محافظت ضعیفی از قفسه سینه داشته است. همچنین، در تست برخورد از پشت محافظت از گردن راننده و سرنشینان ضعیف ارزیابی شده؛ در تست برخورد جانبی نیز میزان مچاله شدن و نفوذ به کابین خودرو قابل توجه بوده است. به گفته انکپ لاتین حتی در صورت افزودن ایربگ های جانبی، این خودرو به دلیل نبود ایربگ های پردهای و محافظت ضعیف از سرنشینان بزرگسال و کودکان، نمیتوانست هیچ ستارهای دریافت کند. در جدول زیر میتوانید امتیازهای سیتروئن C3 ایرکراس در تست تصادف را به تفکیک مشاهده نمایید.
واکنش کارشناسان و مقامات لاتین انکپ
آلخاندرو فوراس، دبیرکل انکپ لاتین در رابطه با عملکرد ضعیف سیتروئن C3 ایرکراس در تست تصادف گفته:
«گروه استلانتیس بار دیگر با مدلی صفر ستاره مصرفکنندگان را ناامید کرد. مهندسان سیتروئن و استلانتیس میدانند که چگونه خودروهایی با ایمنی بهتر تولید کنند، اما تصمیمات شرکت در مسیر دیگری قرار دارد. ما از آنها میخواهیم رویکرد خود را تغییر دهند و تجهیزات ایمنی پایه را ارتقا دهند.»
استفان برودزیاک، رئیس انکپ لاتین نیز گفته:
«این موضوع نگرانکننده است که گروه استلانتیس خودروهایی با سطح ایمنی بسیار پایین به مصرفکنندگان آمریکای لاتین و کارائیب عرضه میکند.»
پاسخ سیتروئن به انتقادات
شرکت سیتروئن در پاسخ به انکپ لاتین بیانیهای منتشر کرده است. در این بیانیه آمده:
«استلانتیس بر تعهد خود به ایمنی خودروها تأکید دارد و مدلهای ما با تمامی قوانین فعلی مطابقت دارند. ایمنی از همان ابتدای فرایندهای طراحی یک اصل کلیدی است. پلتفرم CMP به ایرکراس این امکان را میدهد که بدنهای مقاوم و محافظت قابل توجهی برای کابین داشته باشد.»