خودروهای شاسی بلند و پیکاپ؛ تهدیدی دوچندان برای عابران پیاده
آخرین خودرو/ مطالعه جدید موسسه IIHS حکایت از آن دارد خودروهای شاسیبلند و پیکاپ ها در صورت تصادف با عابرین پیاده، مصدومیتها و جراحتهای بسیار بیشتر و شدیدتری را ایجاد میکنند. این تحقیق که ۲۰۲ تصادف رخداده بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ را بررسی کرده، نشان میدهد ارتفاع بالاتر مدلهای مذکور نقشی پررنگ در شدت صدمات دارد.
سرعت و ارتفاع؛ دشمنان عابران پیاده
به گزارش آخرین خودرو، یافته های تحقیق جدید IIHS به نوعی نتایج مطالعات مشابه قبلی را تأیید میکند. تحقیق این موسسه ثابت میکند احتمال آسیبهای متوسط و شدید به عابران با افزایش سرعت خودرو به طور قابل توجهی بیشتر میشود. برای مثال، در تصادف خودرو و عابر پیاده با سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت احتمال جراحت متوسط ۸۶ درصد است، حال آنکه در صورت برخورد با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت این رقم به ۴۶ درصد کاهش مییابد.
از سوی دیگر، ارتفاع خودرو نیز نقش پررنگی در شدت جراحات دارد. سرعت میانگین در تمامی ۲۰۲ تصادف بررسیشده، برابر با ۴۳ کیلومتر بر ساعت بوده است. از بین مدلهای حاضر در این تحقیق که ارتفاع کاپوت آنها در حد میانگین بوده، احتمال جراحت متوسط ۶۰ درصد و احتمال جراحت شدید ۳۰ درصد محاسبه شده است. این ارقام برای یک خودروی پیکاپ با ارتفاعی میانگین، ۸۳ و ۶۲ درصد محاسبه شده؛ بد نیست اشاره کنیم میانگین ارتفاع خودروهای پیکاپ در این تحقیق ۱۳ اینچ یا ۳۳ سانتیمتر بیشتر از میانگین ارتفاع تمامی مدلها بوده است.
تغییر در سلیقه مصرفکنندگان و چالشهای جدید
آمار نشان میدهند که خودروهای شاسیبلند و پیکاپ ها به طور میانگین ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خودروهای کوچک برای عابران پیاده کشنده هستند. نکته عجیب تأمل برانگیز اینکه با وجود خطرات بیشتر، محبوبیت این نوع خودروها در آمریکا و دیگر کشورهای دنیا به شکل فزایندهای رو به رشد است. این موضوع و افزایش شمار شاسی بلندها و پیکاپ ها در خیابان، یکی از دلایل اصلی افزایش آمار تلفات جادهای در ایالات متحده به حساب میآید.
راهحلهای پیشنهادی
برای مقابله با این شرایط و کاهش تلفات و مصدومیتهای ناشی از تصادفات، مؤسسه IIHS کاهش سرعت مجاز در مناطق مسکونی به ۲۴ کیلومتر بر ساعت را پیشنهاد میدهد. این کاهش سرعت احتمال جراحات شدید را به ۱۰ درصد کاهش داده و عملاً خطر مرگ را از بین میبرد. این موسسه افزایش شمار سرعت گیرها و به تبع آن کاهش سرعت خودروها را دیگر راهکار موجود میداند.
چالشهای پیش رو
علاقه بسیاری از آمریکاییها به خودروهای قدرتمند و سریع باعث شده که تغییرات اساسی در قوانین و رفتارهای رانندگی دشوار باشد. حال این سوال مهم مطرح میشود که ایمنی عابران پیاده باید اولویت اصلی باشد یا آزادی مشتریان در استفاده از خودروهای بزرگتر؟