رونمایی نیسان از GT-R R32؛ پروژه ای برای استقبال از گودزیلای برقی
آخرین خودرو/ شرکت نیسان از پروژهای متفاوت رونمایی کرد. در این پروژه یک دستگاه GT-R اتاق R32 به پیشرانه برقی مجهز شده است. شاید بدانید این خودرو در زمان معرفی زیر کاپوت خود یک موتور ۲.۶ لیتری ۶ سیلندر خطی داشت. به گفته نیسان روند تجهیز این خودرو به پیشرانه الکتریکی از مارس ۲۰۲۳ آغاز شده و تا الان طول کشیده است. با تصمیم نیسان این کوپه جذاب در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
طراحی ظاهری
در نگاه اول به نمای بیرونی نیسان GT-R برقی، تفاوت خاصی بین آن و نسخه استاندارد بنزینی دیده نمیشود؛ با وجود این در زیر پوسته همه چیز متفاوت است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که با دقت در جزئیات میتوان به تفاوتهای جزئی پی برد. از جمله این تفاوتها باید به حذف چراغهای مه شکن و استفاده از رنگ نارنجی برای کالیپر های ترمز اشاره کرد. آنطور که خودروساز ژاپنی اعلام کرده، این خودرو با هدف ترکیب جذابیتهای ظاهری گودزیلای کلاسیک با پیشرانه مدرن برقی خلق شده است.
مشخصات فنی نیسان GT-R R32 برقی
نیسان از پرداختن به جزئیات پیشرانه الکتریکی GT-R R32 برقی خودداری کرده، به همین خاطر هیچ داده رسمی در بخش مشخصات فنی موجود نیست. با این حال، برخی نشریات پیشبینی میکنند که این نسخه از کوپه پرطرفدار ژاپنی به یک پیشرانه دو موتوره تجهیز شده و هر چهار چرخ آن محرک هستند. اگر این گمانه زنی درست از آب در بیاید، احتمالاً نیسان از پیشرانه آریا نیسمو در R32 برقی بهره برده است. این پیشرانه ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
برای مقایسه موتور ۲.۶ لیتری R32 در حالت استاندارد ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور دارد. ذکر این نکته ضروریست که این موتور در عمل قدرت بسیار بیشتری تولید میکند و نیسان به خاطر آنچه که از آن با نام «توافق جنتلمنها» بین خودروسازان ژاپنی یاد میشد، قدرت تولیدی R32 را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده بود. تستهای انجام شده روی داینو نشان میدادند این موتور بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد. نسخههای تیونینگ شده از این موتور هم به رکورد تولید ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت دست پیدا کردهاند.
به استقبال گودزیلای برقی
نسخه برقی نیسان GT-R اتاق R32 وارد فاز تولید انبوه نخواهد شد. احتمال زیاد این پروژه در واقع با هدف آمادهسازی اذهان برای معرفی نسل جدید GT-R ساخته شده است. پیشنمایش این نسل پیشتر در قالب کانسپتی جذاب با نام هایپر فورس ارائه شده؛ این کانسپت از یک پیشرانه تمام الکتریکی با ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت سود میبرد. انرژی آن هم توسط باتری پیشرفته جامد تامین میشود.
در رابطه با زمان معرفی نسل جدید نیسان GT-R حرفی به میان نیامده، اما از آنجایی که باتری جامد این شرکت بعد از سال ۲۰۲۸ در مدلهای تولیدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، نسل بعدی گودزیلا احتمالاً در سالهای پایانی دهه کنونی رونمایی خواهد شد.