نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

چگونه ترمز خودکار در سرعت‌های بالاتر جان هزاران نفر را نجات می‌دهد؟

منبع
خودرو نويس
بروزرسانی
چگونه ترمز خودکار در سرعت‌های بالاتر جان هزاران نفر را نجات می‌دهد؟

خودرو نویس/ تا کنون ۲۰ خودروساز به طور داوطلبانه ترمز خودکار اضطراری را به ویژگی استاندارد در خودروهای خود تبدیل کرده‌اند، اما اکنون مقامات می‌خواهند این سیستم بیشتر از این پیش برود.

سیستم ترمز اضطراری خودکار در مدت زمان کوتاهی به پیشرفت‌هایی بزرگ دست یافته‌اند، اما اکنون مقامات ایمنی و قانون‌گذار، خواستار پیشرفت بیشتر این فناوری هستند. ترمز اضطراری خودکار (AEB) از دوربین‌ها، سیستم لیدار (LIDAR) و سنسورها برای تشخیص برخورد به محض وقوع، هشدار دادن به رانندگان و زدن ترمز در صورت عدم واکنش راننده استفاده می‌کند.

خودروسازان بیشتر به صورت داوطلبانه سیستم ترمز خودکار را اجرا کرده‌اند، اما آژانس‌های نظارتی می‌خواهند آن‌ها قدم بیشتری بردارند و این سیستم را در سرعت‌های بالاتر نیز عملیاتی کنند.

اضافه کردن AEB از سمت خودروسازان
در سال ۲۰۱۶، موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) با خودروسازان معامله‌ای انجام دادند: ۲۰ خودروساز متعهد شدند که تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۴، سیستم ترمز خودکار AEB را به تقریبا تمام خودروهای خود اضافه کنند. نهاد Consumer Reports بر این تعهدات نظارت داشتند و این معامله موفقیت‌آمیز بود.

دیوید هارکی، رییس موسسه IIHS گفت: «به لطف این همکاری، خودروسازان این ویژگی ایمنی را سال‌ها قبل از الزام قانونی آن به عنوان تجهیزات استاندارد در خودروهای خود قرار دادند. اکنون که یک قانون جدید در افق است، پیشرفتی که به دست آورده‌ایم به عنوان یک استاندارد تثبیت خواهد شد و به منافع بیشتری خواهد رسید.»

بر اساس تخمین موسسه IIHS، سیستم‌های ترمز خودکار AEB تا سال ۲۰۲۵ به جلوگیری از ۴۲ هزار  تصادف و ۲۰ هزار مصدوم کمک خواهد کرد. اگر این سیستم در سرعت‌های بالاتر عملیاتی شود، تخمین‌ها نشان می‌دهند که AEB هر ساله جان ۳۶۰ نفر دیگر را نجات می‌دهد و از ۲۴ هزار مصدومیت جلوگیری می‌کند.

اجرای سیستم ترمز خودکار در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت
محققان سازمان AAA سه خودرو از سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را با سه خودرو از مدل سال ۲۰۲۴ مقایسه کردند تا ببینند سیستم ترمز خودکار تا چه حد در جلوگیری از تصادفات پیشرفت کرده‌اند. نتایج به دست آمده واقعا قابل توجه بود: مدل‌های جدیدتر می‌توانستند تا دو برابر بیشتر، برخوردها و تصادفات را در سرعت‌های تا ۵۶ کیلومتر در ساعت جلوگیری کنند.

اکثر مدل‌های ۲۰۲۴ نیز از برخورد با هدف خود در سرعت‌های تا ۷۲ کیلومتر در ساعت جلوگیری کردند. اکنون مقامات به هدف بعدی نگاه می‌کنند: سرعت‌های بزرگراهی. اوایل امسال، موسسه NHTSA اعلام کرد که تمام خودروها باید به سیستم AEB مجهز شوند که قادر به جلوگیری از برخوردها در سرعت‌های تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت باشد. علاوه بر این، سیستم‌های به‌روزرسانی شده AEB باید قادر به تشخیص عابران پیاده هم در روز و هم در شب باشند.

البته این تمام ماجرا نیست. موسسه NHTSA همچنین خودروسازان را ملزم می‌کند تا سیستمی برای AEB توسعه دهند که بتواند به طور خودکار ترمزها را تا سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت در برخورد با خودروهای دیگر و ۷۲ کیلومتر در ساعت برای عابران پیاده اعمال کند.

جان بوزلا، رییس و مدیرعامل اتحادیه نوآوری خودروسازی می‌گوید که «این اهداف عملا با فناوری موجود، غیر ممکن است.»

توسعه این فناوری تنها مانع نیست. هزینه تمام‌شده آن نیز مطرح است، به طوری که دولت پیشنهاد می‌دهد سیستم‌های ترمز خودکار پیشرفته‌تر تنها ۳۵۰ دلار اضافی برای هر خودرو هزینه داشته باشد. با این حال، اتحادیه نوآوری خودروسازی مخالف است و ادعا می‌کند که هزینه اضافه کردن فناوری پیشرفته‌تر می‌تواند تا ۴ هزار و ۲۰۰ دلار برای هر خودرو تمام شود.

سیستم‌های ایمنی برای جلوگیری از تصادفات و جراحات و مرگ‌های غیرضروری بسیار حیاتی هستند. با این حال، دستیابی به این اهداف تا سال ۲۰۲۹ یعنی کم‌تر از پنج سال دیگر، کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. در حالی که خودروسازان در سال ۲۰۱۶ با مقامات همکاری کردند تا سیستم ترمز خودکار AEB را به صورت داوطلبانه اجرا کنند، ممکن است دیگر مایل یا قادر به انجام این کار در شرایط فعلی نباشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره