10 وانت برقی که از وجود آن ها خبر نداشتید
پدال/ وانتها بخش مهمی از بازار خودرو را به خود اختصاص دادهاند. این محصولات که غالبا با گشتاور زیاد عرضه میشوند، به ویژه در بازار آمریکا و کشورهای شرق آسیا اهمیت دوچندانی دارند؛ چون مخاطبان زیادی دارند و درنقش وسایلنقلیه روزمره هم ایفا نقش میکنند. محبوبیت این کلاس خودرویی آنقدر بالا رفته که برخی شرکتهای بزرگ و کوچک را به تولید نسخههای خیابانی توانمند سوق داده است. در این میان برخی از بقیه شناختهشدهتر هستند اما برخی دیگر، برای همه ما تازگی دارند.
جمس سیرا EV
این محصول بلندقامت هم در کنار مدلهای مشهورتری چون سیلورادو و هامر EV تولید شده است و با تکیهبر پلتفرم اولتیوم شرکت مادر یعنی جنرالموتورز، ۷۵۴ اسب بخار قدرت و ۱,۰۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخه لانچ ادیشن این خودرو از فناوری شارژ فوقسریع ۳۵۰ کیلوواتی و امکان پیمایش ۷۰۴ کیلومتر سود میبرد. وانت برقی جمس با استفاده فناوری چهار چرخ محرک خود بیش از ۴.۳ تن وزن را یدک میکشد.
اسکات ترا
تنها زیرشاخه آمریکایی گروه خودروسازی فولکسواگن بهتازگی از نخستین وانت خود با نام ترا (Terra) رونمایی کرده است. طراحان این خودرو برای خلق حالوهوای یک محصل نوستالژیک و درعینحال آیندهنگرانه تلاش بسیاری کردهاند. این وانت بلندقامت که بهعقیده بسیاری به محصولات ریویان هم شباهت دارد، با تکیهبر چهار موتور برقی خود و ۱,۳۳۵ نیوتن متر گشتاور به آفرود هم میپردازد. گستره مسافت قابلپیمایش اسکات ترا برابر ۵۶۰ کیلومتر اعلام شده است.
مکسوس ای-تران ۹
مکسوس پیشتر از مدلهای دیگر چون T90 هم رونمایی کرده بود اما اینبار تلاش مانند بسیاری از خودروسازان چینی دیگر، به سراغ کپیبرداری از مدلهای مشهور بازار آمریکا رفته است. مدل ای-تران ۹ که یک کپی نهچندان خاص از F-150 لایتنینگ به شمار میرود، از دو موتور برقی سود میبرد که رویهمرفته ۴۳۹ اسب بخار قدرت تولید میکنند. این خودرو از یک بسته باتری ۱۰۲ کیلووات ساعتی استفاده میکند.
ایسوزو D مکس
یکی از محبوبترین وانتهای جهان، مدلهای مختلف شرکت ایسوزو هستند که در بازارهای آسیایی محبوبیت بسیار بالایی دارند. جدیدترین خودروی این شرکت، مدل D مکس BEV به شمار میرود که با تکیهبر یک بسته باتری ۶۶.۹ کیلووات ساعتی، توان تولید ۱۷۸ اسب بخار قدرت را دارد. هر چند این ارقام چندان چشمگیر به نظر نمیرسند اما D مکس BEV توان یدککشی تا ۳.۵ تن را دارد که با نسخه بنزینی آن برابر است.
آلفا ولف
شرکت کالیفرنیایی «آلفا» در سال ۲۰۲۱ از نخستین محصول خود با نام ولف (به معنای گرگ) رونمایی کرد. این وانت بلندقامت و اسپرت که در سه نسخه استاندارد، پلاس و سوپرولف به فروش میرسد، بسته به پیکربندی از یک یا دو موتور برقی و یک بسته باتری ۷۵ کیلووات ساعتی سود میبرد که بدنه ساده اما زیبای آن را در عرض ۶.۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
اتلیس XT
اتلیس هم مانند آلفا، یک استارتاپ نوپای آمریکایی به شمار میرود که در سال ۲۰۱۹ از شاسیبلند سرسخت خود پردهبرداری کرد. سازندگان این خودرو مدعی بودند که وانت XT مانند مرسدسبنز EQS، با هر بار شارژ کامل مسافتی ۸۰۰ کیلومتری را میپیماید و درعرض ۱۵ دقیقه کاملا شارژ میشود. این خودروی بزرگ بیشاز ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت و میتوانست تا ۱۶ تن وزن را یدک بکشد.
ادیسون فیوچر EF1-T
این وانت نوگرایانه یک ویژگی منحصربهفرد دارد که آن را از سایر مدلهای این مقاله جدا میکند؛ فیوچر EFT-1 درکنار باتری از نیروی خورشید هم استفاده میکند. این وانت که درسال ۲۰۲۱ رونمایی شد، از یک تخت محافظ آپشنال سود میبرد که نقش پنل خورشیدی را هم بازی میکند و بسته باتری را در دو حالت ایستاده و درحالحرکت، شارژ میکند. نسخههای استاندارد، پرمیوم و سوپر این خودرو بهترتیب یک، دو و سه موتور برقی دارند و با هر بار شارژ کامل ۴۸۰، ۶۰۲ و ۷۲۰ کیلومتر را میپیمایند.
کانو پیکاپ
پیشتر درباره برند کانو (Canoo) مطالبی نوشتیم. این خودروساز نوپا که در ابتدا از یک ون چندمنظوره رونمایی کرد، سپس به تولید وانت کانو پیکاپ پرداخت. این خودرو که از یک تخت ۱.۸۲ متری سود میبرد، طراحی کاملا آیندهنگر دارد و از تمام فضای پلفترم خود استفاده میکند. کانو میگوید که مشتریان میتوانند آن را در دو نسخه یک و دو موتوره خریداری کنند و نهایتا از ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۸ نیوتن متر گشتاور هم سود ببرند. باتری کانو با هر بار شارژ کامل مسافتی ۳۲۰ کیلومتری را طی میکند.
لوردزتان اندورانس
شرکت لوردزتان موتورز که یک استارتاپ آمریکایی است که در سال ۲۰۲۱ محصول نهچندان زیبای خود را با همکاری شرکت فاکسکان رونمایی کرد. این خودرو با تکیهبر چهار موتور برقی و یک بسته باتری ۱۰۹ کیلووات ساعتی توان پیمایش بیش از ۴۰۰ کیلومتر را دارد. این شرکت تنها ۵۰۰ دستگاه از اندورانس را تا ژوئن ۲۰۲۳ تولید کرد و به هدف تعیینشده خود رسید. به نظر میرسد که لودرزتان هماکنون اعلام ورشکستگی کرده و دیگر خودرو تولید نخواهد کرد.