CATL بیش از هزار ایستگاه تعویض باتری راه اندازی می کند
آخرین خودرو/ بیش از یک دهه پیش، ایلان ماسک تکنولوژی نوآورانهای را برای تعویض باتری خودروهای برقی معرفی کرد که میتوانست جایگزینی جالب برای شارژ باشد. هرچند تسلا این ایده را کنار گذاشت، اما شرکتهای چینی آن را با قدرت دنبال کرده و هزاران ایستگاه تعویض باتری در سراسر کشور ساختهاند. اکنون ایده تعویض باتری با حمایت بزرگترین تولیدکننده باتری جهان یعنی CATL، وارد مرحلهای جدید شده است.
پیشتازی نیو در شبکه تعویض باتری
به گزارش آخرین خودرو، استارتاپ چینی نیو، با احداث بیش از ۲۶۰۰ ایستگاه بزرگترین شبکه تعویض باتری را در میان خودروسازان دارد. جیلی نیز با صدها ایستگاه تعویض باتری فعال، در این حوزه فعالیت میکند و در همکاری با نیو، در حال توسعه فناوریهای تعویض باتری و استانداردسازی آن است.
ورود شرکت CATL با تکنولوژی چوکو-سوآپ به ایده تعویض باتری
یانگ جون مدیر اجرایی برند EVOGO متعلق به CATL، اعلام کرده که این شرکت تاکنون ۱۰ مدل برقی جدید را با خودروسازان برای استفاده از فناوری تعویض باتری خود توسعه داده است. اولین خودروی مجهز به این سیستم که «چوکو-سوآپ» نام دارد، قرار است تا پایان این ماه عرضه شود، دیگر مدلها نیز به زودی معرفی خواهند شد.
شرکت CATL برنامه دارد در سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه تعویض باتری را در چین راهاندازی کند. برای ایجاد ایستگاههای بیشتر، این شرکت از شرکای خود کمک خواهد گرفت. آنطور که رویترز گزارش کرده، برای خودروهای سازگار با سیستم چوکو سواپ دو نوع باتری قابل انتخاب خواهد بود. هزینه اشتراک ماهانه این سیستم از ۳۶۹ یوان (معادل ۵۱ دلار) شروع میشود.
ایستگاههای تعویض باتری، راهکاری پایدار برای آینده
به گفته رابین زِنگ رئیس هیئت مدیره شرکت CATL، ایستگاههای جدید تا حد امکان از انرژیهای سبز استفاده خواهند کرد. طبق پیشبینیهای وی، تا سال ۲۰۳۰ حدود یک سوم از انرژی مورد نیاز خودروهای برقی از طریق تعویض باتری تأمین خواهد شد. از دید آقای زنگ احتمالاً یک سوم از کل جایگاههای سوخت فسیلی در چین نیز جای خود را به ایستگاههای تعویض باتری خواهند داد.
در زمان کنونی برندهای متعددی در حال همکاری با CATL برای پذیرش و فراگیری استاندارد تعویض باتری این شرکت هستند. از جمله این برندها میتوان به آیویز (Aiways)، دانگ فنگ-پژو-سیتروئن و سایک-جنرال موتورز-وولینگ اشاره کرد.