نسخه تولیدی دتوماسو P72؛ سوپراسپرت ایتالیایی با موتور فورد
پدال/ دتوماسو ساخت اولین نمونهٔ تولیدی سوپرکار P72 را به پایان رسانده است. این خودرو به پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ فورد مجهز است و فقط در ۷۲ دستگاه ساخته میشود.
برند دتوماسو، سال ۲۰۱۴ توسط شرکت IdealVentures مستقر در هنگ کنگ خریداری شد، این مجموعه، مالکیت گامپرت را هم در اختیار دارد. الخاندرو دتوماسو، رانندهی آرژانتینی فرمول یک، سال ۱۹۵۹ اقدام به تاسیس خودروسازی de Tomaso کرده بود.
پنج سال و نیم از زمانی که برند احیاشدهٔ دتوماسو سوپرکار P72 را معرفی کرد میگذرد و حالا سرانجام ساخت اولین نمونهٔ تولیدی این خودرو تکمیل شده است. از این سوپراسپرت تنها ۷۲ دستگاه ساخته خواهد شد که قیمت هرکدام از حدود ۱.۶ میلیون یورو آغاز میشود. اولین نمونهٔ تولیدی P72 در حال حاضر بدنهٔ فیبر کربن بدون رنگ دارند اما محصول نهایی رنگبندی متنوع خواهد داشت.
پس از رنگآمیزی، خودرو برای مراحل نهایی سنجش دینامیکی مورد آزمایش قرار میگیرد تا اطمینان حاصل شود که تجربهٔ رانندگی با P72 همان چیزی است که از برند دتوماسو انتظار میرود. این خودرو روی یک شاسی فیبر کربنی دارد که توسط یک تیم کوچک بهصورت دستی مونتاژ میشود.
P72 در داخل نیز از فضایی فوقالعاده و خیرهکننده بهره میبرد. صندلیهایی که در اینجا دیده میشوند، بیشتر شبیه مبلمانهای گرانقیمت هستند تا صندلیهای یک خودرو. این صندلیها با چرم کرمرنگ پوشیده شده و بین آنها یک دستهدندهٔ مسیرنگ با مکانیزم تعویض دندهٔ قابلمشاهده قرار گرفته است.
تریم مسی در شش آمپر اختصاصی که روی داشبورد جای گرفتهاند نیز به چشم میخورد. به گفتهٔ دتوماسو، داخل P72 از دنیای جواهرات الهام گرفته است. در سینهٔ این سوپراسپرت ایتالیایی هم پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 فورد موستانگ قرار گرفته است که به لطف سوپرشارژر، ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
دتوماسو علاوه بر به پایان رساندن فرایند توسعهٔ P72، پروژهٔ مدل مخصوص پیست P900 را هم پیش میبرد. این مدل بر اساس P72 ساخته شده ولی از عناصر آیرودینامیکی بسیار تهاجمیتر بهره میبرد و با پیشرانههای V12 تنفس طبیعی دور بالا و V10 متعلق به خودروی فرمول یک سال ۱۹۹۷ تیم بنتون عرضه خواهد شد.