نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت دوکاتی Panigale V2/V2S مدل ۲۰۲۵

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت دوکاتی Panigale V2/V2S مدل ۲۰۲۵

آخرین خودرو/ دوکاتی در تاریخ اخیر خود عاشق ایجاد تغییرات غیرمنتظره بوده است. ابتدا مدل‌های V4 را معرفی کرد که انتقادات کسانی را که معتقد بودند برند دوکاتی باید حول موتورهای V-twin ساخته شود، به چالش کشید – و این موتورها در همان دوران خود به کلاسیک‌های بی‌ چون‌ و چرا تبدیل شدند. سپس موتور Granturismo V4 عرضه شد که سیستم سوپاپ‌های دسمودرومیک، امضای دوکاتی، را کنار گذاشت و از فنرهای معمولی استفاده کرد. باز هم اعتراضات متخصصان بی‌نتیجه ماند، زیرا مشتریان همچنان به سمت این موتورها آمدند. اخیراً نیز شاهد Hypermotard Mono (یک موتور تک‌ سیلندر) و حتی موتورسیکلت کراس Desmo450 MX دوکاتی بوده‌ایم.

اما معرفی Panigale V2 جدید شاید حرکتی جسورانه‌ تر باشد، زیرا یک قانون نانوشته را زیر پا می‌گذارد: این قانون می‌گوید هر موتورسیکلت جدید باید از مدل قبلی خود قدرتمندتر باشد. کاهش توان این موتور نه به دلیل قوانین آلایندگی، بلکه تصمیمی آگاهانه و کامل بوده که ۳۵ اسب بخار از حداکثر قدرت آن نسبت به مدل قبلی کاهش یافته است.
و می‌دانید چه چیزی جالب است؟ این حرکت هیجان‌ انگیز به نظر می‌رسد.

مزایا و معایب

مزایا:
کاهش قدرت، اما وزن کمتر باعث بهبود عملکرد شده است.
موتور جدید و سبک ۹۰ درجه V2 با ۱۲۰ اسب بخار قدرت.
موقعیت سواری کمتر خسته‌کننده.

معایب:
کاهش قدرت مطلق

موتور و عملکرد فنی
موتور جدید دوکاتی با حجم ۸۹۰ سی‌سی و زاویه ۹۰ درجه V-twin، شاید حتی خبر بزرگ‌تری نسبت به موتوری باشد که اولین بار آن را در خود جای می‌دهد – و به مرور زمان انتظار می‌رود این موتور ۱۲۰ اسب بخاری در سایر مدل‌ها نیز به کار گرفته شود. در ابتدا این موتور جایگزین Superquadro V2 مدل‌های Panigale V2 و Streetfighter V2 می‌شود، اما احتمالاً در آینده در مدل‌هایی مانند Multistrada V2، Hypermotard، Monster و DesertX نیز جایگزین Testastretta Evoluzione خواهد شد.

مانند موتور Granturismo V4، این انجین جدید – که دوکاتی آن را به سادگی “V2” نامیده و نام خاصی برای آن انتخاب نکرده است – سیستم سوپاپ‌های دسمودرومیک را کنار گذاشته و از فنرهای معمولی و مکانیزم “finger follower” استفاده کرده است. این تغییر هزینه‌های سرویس را کاهش داده و فاصله زمانی بین تنظیم سوپاپ‌ها را به ۳۰,۰۰۰ کیلومتر رسانده است.

سوپاپ‌های ورودی از زمان‌بندی متغیر از طریق یک فاز کننده (cam phaser) در انتهای میل بادامک بهره می‌برند که به توزیع عملکرد در بازه گسترده‌ای از دور موتور کمک می‌کند. اوج قدرت ۱۲۰ اسب بخار در ۱۰,۲۵۰ دور در دقیقه حاصل می‌شود، اما محدودیت دور موتور بسیار بالاتر، یعنی ۱۱,۵۰۰ دور در دقیقه است، بنابراین در اوج قدرت نیازی به تعویض فوری دنده نخواهید داشت. حداکثر گشتاور ۹۳ نیوتن متر در ۸,۲۵۰ دور در دقیقه به دست می‌آید، و دوکاتی ادعا می‌کند که ۸۰ درصد از این گشتاور در بازه ۴,۰۰۰ تا ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است.

یک اگزوز مسابقه‌ای Termignoni اختیاری، قدرت موتور را به ۱۲۶ اسب بخار می‌رساند و ۴.۵ کیلوگرم از وزن موتور می‌کاهد، در حالی که نسخه جاده‌ای آن ۵۰۰ گرم کاهش وزن دارد.

وزن – یا بهتر بگوییم کاهش وزن – برای موتور جدید دوکاتی اهمیت بیشتری نسبت به قدرت دارد. شرکت ادعا می‌کند که وزن این موتور تنها ۵۴.۵ کیلوگرم است که ۹.۴ کیلوگرم کمتر از موتور Superquadro V-twin قبلی در Panigale V2 و ۵.۸ کیلوگرم کمتر از موتور Testastretta Evoluzione در سایر مدل‌های V-twin است.

این موتور از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته انتقال قدرت می‌دهد که در Panigale V2 مجهز به نسل جدید سیستم تعویض دنده سریع DQS دوکاتی است. این سیستم به جای استفاده از میکروسوئیچ در لینک تعویض دنده، از حسگر دنده داخلی برای تشخیص فشار روی شیفتر استفاده می‌کند – روشی که گفته می‌شود حس مکانیکی و مستقیم‌تری ارائه می‌دهد.

 هندلینگ و سیستم تعلیق
مانند سایر موتورسیکلت‌های سوپراسپرت اخیر دوکاتی، Panigale V2 جدید از یک شاسی مونوکوک آلومینیومی ریخته‌گری‌شده استفاده می‌کند که یکی از عوامل کلیدی در کاهش وزن این موتورسیکلت است.

این شاسی تنها ۴ کیلوگرم وزن دارد و از موتور به‌عنوان بخشی اصلی از ساختار خود بهره می‌برد، در حالی که به‌عنوان جعبه هوای موتور نیز عمل می‌کند – روشی که در چندین نسل از Panigale به‌کار گرفته شده است. زیرشاخه عقب نیز از جنس آلومینیوم ریخته‌گری‌شده است، بنابراین در این مدل خبری از ساختار سنتی خرپای فولادی نیست. همچنین یک زیرشاخه پلاستیکی در جلو برای نگه‌داشتن فلاپ‌های دماغه، چراغ جلو و داشبورد طراحی شده است.

وزن موتورسیکلت بدون سوخت تنها ۱۷۹ کیلوگرم است و نسخه S وزنی معادل ۱۷۶ کیلوگرم دارد (این یعنی ۱۷ کیلوگرم سبک‌تر از Panigale V2 قدیمی). دوکاتی ادعا می‌کند که با وجود کاهش ۳۵ اسب بخاری قدرت نسبت به مدل قبلی و موقعیت سواری راحت‌تر، مدل جدید تنها ۰.۲ ثانیه کندتر از Panigale V2 قدیمی در پیست Vallelunga عمل کرده است. برای دستیابی به این عملکرد، مدل جدید در پیچ‌ها سریع‌تر، در ترمزها بهتر و در کشش بهبود یافته است، و تنها در سرعت نهایی مسیرهای مستقیم به دلیل کاهش قدرت، عملکرد ضعیف‌تری داشته است. این ترکیب نشان می‌دهد که Panigale V2 جدید در استفاده روزمره نسبت به نسخه قبلی جذاب‌تر خواهد بود.

در مورد تفاوت مدل پایه و مدل S، بیشتر بر اساس اجزای سیستم تعلیق تعریف می‌شود. در مدل استاندارد، از دوشاخ ۴۳ میلی‌متری Marzocchi استفاده شده که کاملاً قابل تنظیم است و یک کمک‌فنر Kayaba که آن هم به‌طور کامل تنظیم‌پذیر است. اما مدل S مجهز به دوشاخ Ohlins NIX 30 و کمک‌فنر تطابقی Ohlins است که هر دو کاملاً قابل تنظیم هستند.

در عقب، یک بازوی دوطرفه نصب شده است – تغییری دیگر از سنت‌های دوکاتی برای دستیابی به عملکرد بهتر – که به‌صورت مستقیم به موتور متصل است. یک استابلایزر فرمان Ohlins نیز به‌عنوان گزینه قابل سفارش موجود است.

هر دو مدل پایه و S مجهز به یک سیستم IMU شش‌ محوره و مجموعه‌ای از سیستم‌های کمکی برای سواری هستند که شامل ABS در پیچ‌ها با حالت‌های مختلف، کنترل کشش در پیچ‌ها، کنترل تک‌چرخ، کوئیک‌ شیفتر و کنترل ترمز موتور می‌شود. این امکانات با چهار حالت سواری – مسابقه، اسپرت، جاده و بارانی – ترکیب شده است. مدل S همچنین دارای محدودکننده سرعت در مسیر پیت‌ لین و لانچ کنترل است که به‌ عنوان گزینه‌های اضافی در مدل پایه قابل سفارش هستند.

ترمزها نیز همان‌طور که از دوکاتی انتظار می‌رود، از برند Brembo هستند. در جلو، کالیپرهای مونوبلاک M50 بر روی دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری قرار دارند و در عقب یک دیسک ۲۴۵ میلی‌متری وجود دارد.

راحتی و اقتصادی بودن
آیرودینامیک و ارگونومی این مدل با تمرکز بر راحتی در جاده طراحی شده‌اند – چیزی که ممکن است در مدل‌های قبلی Panigale V2 که برای پیست طراحی شده بودند، غریبه به نظر برسد.
به‌عنوان مثال، فلاپ‌های جانبی دارای مجراهایی هستند که هوای تازه را به سمت پاهای راننده هدایت می‌کنند. همراه با دریچه‌های کناری که گرمای موتور را دفع می‌کنند، این طراحی از گرم شدن بیش از حد راننده جلوگیری می‌کند.

ارگونومی شامل ارتفاع صندلی ۸۳۷ میلی‌متر است که کمی پایین‌تر از مدل قبلی با ارتفاع ۸۴۰ میلی‌متر است. فرمان نیز در ارتفاع بالاتر و عرض بیشتری نسبت به یک موتور اسپرت کلاسیک نصب شده است. پدال‌های قرارگیری پا نیز به اندازه کافی پایین طراحی شده‌اند تا فشار کمتری به زانو وارد شود، و مخزن سوخت به‌گونه‌ای شکل گرفته است که از راننده در هنگام ترمز گیری و پیچیدن پشتیبانی کند. کاهش وزن نیز باعث می‌شود کنترل موتورسیکلت آسان‌تر و کمتر خسته‌کننده باشد.

تجهیزات و امکانات
الکترونیک پیشرفته Panigale V2، از جمله سیستم‌های کمکی راننده و حالت‌های سواری، از طریق یک داشبورد TFT ۵ اینچی یا به اصطلاح “رابط کاربری” قابل دسترسی است. این نمایشگر مشابه مدل Panigale V4 است و سه حالت مختلف – Road، Road Pro و Track – ارائه می‌دهد که اطلاعات را متناسب با شرایط نمایش می‌دهند.

آپشن‌های اضافی شامل اگزوز مسابقه‌ای که ۶ اسب بخار به قدرت موتور اضافه می‌کند، فرمان‌های پایین‌تر، پدال‌های قابل تنظیم و حتی فلاپ‌های مسابقه‌ای است. برای کسانی که به استفاده در پیست علاقه ندارند، امکاناتی مانند کروز کنترل، ناوبری نوبت‌به‌نوبت و پایش فشار لاستیک‌ها نیز قابل سفارش است.

رقبا
به‌نظر می‌رسد یک نسل جدید از موتورسیکلت‌های اسپرت میان‌ وزن در حال ظهور است که بیشتر بر استفاده در جاده و کاربردی بودن تمرکز دارند تا موتورسیکلت‌های ۶۰۰ سی‌سی که پیش‌ تر در این دسته قرار داشتند. مدل R9 یاماها نمونه‌ای از موتورسیکلت‌هایی است که با Panigale V2 جدید رقابت می‌کند، در حالی که مشتریانی که به دنبال مدل‌های خاص‌تر و اسپرت‌تر هستند، ممکن است به MV Agusta F3 800 علاقه‌مند شوند. در همین حال، مدل‌های قدیمی‌تر این کلاس مانند Kawasaki ZX-6R و Honda CBR600RR همچنان با قیمت پایین‌تر عملکرد مشابهی ارائه می‌دهند، اما از لحاظ پرستیژ قابل مقایسه نیستند.

نتیجه‌گیری
دسته‌بندی سوپر اسپرت چقدر جذاب شده است. تنها چند سال پیش این کلاس تقریباً منقرض شده بود و فقط دوکاتی با Panigale V2 توجه‌ها را جلب می‌کرد. این نسخه جدید نه‌تنها از نظر ظاهری چشم‌نواز است، بلکه پتانسیل زیادی برای تبدیل‌شدن به پرفروش‌ترین مدل این دسته دارد.
دوکاتی Panigale V2 جدید نه تنها یک نسخه بهبود‌ یافته از نظر هندلینگ و وزن است، بلکه طراحی آن به طور محسوسی راحت‌تر و کاربردی‌ تر شده است. این مدل، ترکیبی از تکنولوژی پیشرفته، وزن سبک و ظاهر خیره‌کننده است که در کنار قیمت مناسب برای این کلاس، احتمالاً نظر طیف گسترده‌ای از موتورسواران را به خود جلب خواهد کرد.

مشخصات فنی Ducati Panigale V2/V2S مدل ۲۰۲۵
قیمت جدید: ۱۴,۹۹۵ پوند (۱۶,۹۹۵ پوند برای نسخه S)
حجم موتور: ۸۹۰ سی‌سی
قطر سیلندر x کورس پیستون: ۹۶ × ۶۱.۵ میلی‌متر
نوع موتور: V-twin
جزئیات موتور: ۸ سوپاپ، DOHC، خنک‌شونده با مایع، تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها
قدرت: ۱۲۰ اسب بخار (۸۸ کیلووات) در ۱۰,۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۹۳.۳ نیوتن‌متر در ۸,۲۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ دنده، انتقال نهایی با زنجیر
مصرف سوخت میانگین: هنوز اعلام نشده
ظرفیت مخزن سوخت: هنوز اعلام نشده
حداکثر برد: هنوز اعلام نشده

کمک‌ راننده‌ های سواری:
کنترل کشش در پیچ‌ها
ترمز ABS مخصوص پیچ‌ها
کنترل تک‌چرخ
کنترل ترمز موتور
کوئیک‌شیفتر

شاسی و تعلیق:
شاسی: مونوکوک آلومینیومی ریخته‌گری‌شده
تعلیق جلو: دوشاخ ۴۳ میلی‌متری USD از برند Marzocchi (در نسخه S: Ohlins NIX 30)
تنظیمات تعلیق جلو: کاملاً قابل تنظیم
تعلیق عقب: کمک‌فنر Kayaba (در نسخه S: کمک‌فنر Ohlins)
تنظیمات تعلیق عقب: کاملاً قابل تنظیم

ترمزها:
ترمز جلو: دو دیسک ۳۲۰ میلی‌متری، کالیپرهای Brembo M50 مونوبلاک ۴ پیستونه شعاعی
ترمز عقب: دیسک ۲۴۵ میلی‌متری

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره