خرید رنو ساندرو کارکرده با قیمت فعلی منطقی است؟
خودرو نویس/ قیمت رنو ساندرو کارکرده در سالهای اخیر سر به فلک کشیده و این خودرو توانست به باشگاه میلیاردیها دست یابد. اما آیا خرید ساندرو با قیمت فعلی، منطقی است؟
ساندرو خودرویی است که بین سالهای 1394 تا 1397 در بازار ایران مونتاژ میشد. یعنی دقیقاً همان سالهایی که ایرانیان با تندر 90، طعم خودروی کم استهلاک و با کیفیت را چشیده بودند و ساندرو در سال 1394 با افتتاح خط تولید پارس خودرو، پای به خیابانهای ایران گذاشت.
همین شناخت مردم از برند فرانسوی باعث استقبال گسترده از رنو ساندرو شد و پارس خودرو را بر آن داشت که نمونه کراس آن را با نام ساندرو استپ وی وارد بازار ایران کند. اما بخت با این شرکت ایرانی یار نبود و با لغو برجام، شرکای خارجی نیز به ناچار مجبور به ترک بازار ایران شدند و مونتاژ ساندرو مانند اکثر خودروهای خارجی آن دوره، متوقف شد.
حال پس از حدود 6 سال، این خودروی فرانسوی توانسته به چنان معروفیتی دست یابد که مدلهای کارکرده آن، حتی با قیمت یک میلیارد تومان هم در بازار، خریدار داشته باشد، اما آیا این خودرو در حال حاضر ارزش خرید دارد؟
مشخصات فنی رنو ساندرو
هر دو نسخه معمولی و استپ وی ساندرو از همان موتور معروف K4M رنو استفاده میکنند که روی تندر 90 نیز استفاده میشد. این موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی، توانایی تولید حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد که با دو نوع گیربکس دستی و چهار دنده AL4 اتوماتیک عرضه میشد.
شتاب صفر تا 100 رنو ساندرو در نسخه دستی 10.5 ثانیه و در نسخه اتوماتیک 11.5 ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به ترتیب 6.7 لیتر و 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
با توجه به مشخصات فنی گفته شده، میتوان دید که ساندرو از لحاظ قدرت موتوری، فاصله چندانی با محصولات داخلی بازار ایران ندارد. اما تفاوت اساسی موتور K4M با پیشرانههای موجود خودروهای ایرانی، استهلاک بسیار پایین یا اصطلاحاً جان سخت بودن این پیشرانه است.
طراحی ظاهری و داخلی
هر دو محصول رنو ساندرو و تندر 90 با طراحی نهچندان زیبا شناخته میشوند. به عبارتی این دو خودرو در بازار ایران به خودروهای کم آپشن و زشت، اما جان سخت معروف هستند. ظاهر تخم مرغی ساندرو در نگاه اول، شاید شما را یاد پژو 206 بیاندازد که محصول محبوب دهه 80 شمسی در بازار ایران بود. همین طراحی تخم مرغی در جای جای بدنه از جمله فرم کلی چراغ و حتی داخل کاسه چراغ نیز دیده میشود.
رینگهای فابریکی که روی خودرو قرار دارد از نوع آلومینیومی با اندازه 15 اینچی است. همچنین در نمای پشتی، طراحی چراغها تا حدودی از فرم چراغهای جلو فاصله گرفته و بیشتر شبیه به چراغهای عقب برادر خود، یعنی تندر 90 درآمده است.
با ورود به داخل ساندرو نیز تفاوت چندانی نسبت به تندر 90، احساس نخواهید کرد. همان فرم دکمههای شیشه بالابر و تنظیمات سیستم تهویه در پنل مرکزی قرار دارند و به جهت کاهش هزینههای سیمکشی، هیچ دکمهای روی دربها قرار نگرفته است.
با توجه به اینکه ساندرو در زمان عرضه توسط داچیا و رنو با هدف تولید خودروی اقتصادی برای بازار اروپای شرقی در نظر گرفته شده بود، بنابراین داخل کابین به سادهترین و بیروحترین شکل ممکن، طراحی شده است.
آپشنها و امکانات رنو ساندرو
همانطور که اشاره شد، رنو ساندرو همانند تندر 90 به خودروی بیآپشن در بازار ایران معروف است. بنابراین نباید انتظار امکانات رفاهی و ایمنی عجیبوغریبی از این خودرو داشت.
ساندرو به صورت پایه، تقریباً هیچ آپشنی به جز ایربگ راننده و سرنشین و تنظیم برقی آیینههای جانبی ندارد. اما به صورت سفارشی با امکاناتی همچون نمایشگر 10 اینچی، دوربین دنده عقب و سنسور عقب هم قابل سفارش بود. همچنین با توجه به دریچه گاز برقی، برای نسخههای اتوماتیک ساندرو، آپشن کروز کنترل نیز به صورت سفارشی نصب میشد.
رنو ساندرو در شرایط فعلی، ارزش خرید دارد؟
در حال حاضر قیمت رنو ساندرو کارکرده به صورت میانگین به بیش از 700 میلیون تومان میرسد. این قیمت در نسخههای مدل بالاتر و کم کارکرد، حتی به محدوده یک میلیارد تومان هم میرسد.
هرچند با یک میلیارد تومان در بازار فعلی، گزینه چندانی به جز چند سدان ایرانی و چینی وجود ندارد، اما باز هم توجه به چند نکته، حائز اهمیت است. اولاً باید در نظر داشته باشید که شما این مبلغ را بابت یک خودروی کارکردهای پرداخت میکنید که حداقل 6 سال از تولید آن گذشته و تقریباً هیچ آپشن رفاهی و ایمنی ندارد.
از سوی دیگر با توجه به سرعت گرفتن روند واردات خودرو، این احتمال وجود دارد که نسخه جدید داچیا ساندرو با طراحی جدیدتر و امکانات بهتر وارد بازار ایران شود. در این صورت نسخههای قبلی، اصولاً با افت قیمتی نسبی روبهرو خواهند شد.
بنابراین به صورت کلی خرید رنو ساندرو در شرایط فعلی، چندان توصیه نمیشود، اما اگر به دنبال خودرویی باشید که مراجعه شما به مراکز تعمیرگاهی را به حداقل برساند، ساندرو و تندر 90 از معدود گزینههای موجود در بازار محسوب میشوند.