نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

پورشه ۹۱۱ توربو ۲۰۲۴؛ موشک زمینی و کاربردی!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
پورشه ۹۱۱ توربو ۲۰۲۴؛ موشک زمینی و کاربردی!

آخرین خودرو/ بی شک پورشه ۹۱۱ توربو ۲۰۲۴ یکی از جذاب ترین سوپر اسپرت های امسال بود که توانست علاقه مندان و خریداران را به وجد آورد.
 
پورشه ۹۱۱ توربو همچنان یک موشک چندمنظوره است که به طرز بی‌رحمانه‌ای سریع و در عین حال با ظرافت است. شاید جالب باشد بدانید که عاشقان پورشه هر کدام مدل محبوب خود را دارند و به آن ابراز علاقه دارند، اما برتری  برخی از مدل‌ها به دیگری غیرقابل انکار است. مثل جایگاهی که GT3 نسبت به یک Carrera T دارد. وقتی صحبت از ۹۱۱ می‌شود قصه احساسی‌تر هم می‌شود. البته ما در این مقاله قصد مقایسه نداریم فقط می‌خواهیم یادآوری کنیم که 911Turbo، که سال آینده ۵۰ ساله می‌شود، هنوز هم ارزش جشن گرفتن را دارد.
 
نقاط قوت: لانچ کنترلی که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود، عملکردفنی عالی و کاربردی، قابلیت رانندگی روزمره.
اینکه کارشناسان هنوز هم بعد از گذشت نیم قرن به رانندگی پرشتاب با پورشه با موتور عقب‌اش نزدیک به نیم قرن ادامه می‌دهند، نشان‌دهنده تعهد پورشه به توسعه مداوم است. به عقیده منتقدان، مدل توربو فقط یک ۹۱۱ است و حتی سریع‌ترین مدل پورشه هم نیست. در جواب این حرف باید گفت که بله درست می‌گویند. مثلا پورشه تایکان توربو جی تی مدل ۲۰۲۵ با ۱۰۱۹ اسب بخار سریع‌ترین خودرویی است که از سمت کمپانی پورشه در اختیار کارشناسان قرار گرفته است. خودرویی که با شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۲ ثانیه ای باعث می‌شود خیلی از ماشین‌های بنزینی توانایی دیدن چراغ عقب آن را هم نداشته باشند. اما وقتی موتورشش سیلندر خطی توربوشارژ ۳.۷ لیتری خودروی آزمایشی ۲۰۲۴ ما را روشن می‌کنیم، زوزه بلند و ۹۹ دسی‌بلی سیستم اگزوز فعال اسپرت ۳۴۹۰ دلاری‌اش در حالت تخت‌ گاز، یک عنصر گمشده در دنیای خودروهای الکتریکی را برجسته می‌کند.

برای به حداکثر رساندن شتاب در مدل ۹۱۱توربو باید از سیستم کنترل راه‌اندازی گیربکس اتوماتیک دو کلاچه هشت سرعته توربو، حالت اسپورت را انتخاب کنید و هر دو پدال گاز و ترمز را فشار دهید. توجه داشته باشید که حالت اسپورت پلاس را فعال نکنید، زیرا این حالت باعث افزایش سایش هوا از سپرهای فعال جلو و عقب خودرو می‌شود. سپس دکمه واکنش اسپورت روی فرمان را فشار دهید تا دور موتور از ۴۰۰۰ به ۵۰۰۰ دور در دقیقه افزایش یابد. اکنون کافی است سر خود را به تکیه‌گاه صندلی فشار دهید تا از آسیب گردن جلوگیری شود و ترمز را رها کنید. در کمتر از یک ثانیه، ۵۷۲ اسب بخار و ۷۵۰نیوتن متر گشتاور توربو شما را به ۵۰کیلومتر در ساعت می‌رساند. سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت فقط در ۲.۳ ثانیه بدست می‌آید.یعنی۰.۳ ثانیه سریع‌تر از شش‌صد و هفتاد اسب بخار شِوی کوروت Z06 و فقط مقدار کمی عقب‌تر از نه‌صد و هشتاد و شش اسب بخار فراری SF90 استراداله. مسافت ۴۰۰ متر در مدت زمان ۱۰.۳ ثانیه با سرعت ۲۱۳کیلومتر در ساعت نیز طی می‌شود! اگرفضای کافی برای شتاب‌گیری داشته باشید رسیدن به ۲۸۸ کیلومتر در ساعت هم بیشتر از ۲۵ ثانیه‌ زمان نخواهد برد و به نظر می‌رسد با ۹۱۱ بتوانید هر روز این کار را انجام دهید!

معایب: ممکن است با ۹۱۱ معمولی اشتباه گرفته شود، سواری خشک و اسپرت، قیمت بالا و حدود ۲۰۰هزاردلار.
زمانی که تصمیم بگیرید سرعت دیوانه وار پورشه را کاهش دهید، کارایی ترمزهای استاندارد آن که به وسیله دیسک‌های ۱۶.۱ اینچی در جلو با کالیپرهای شش پیستونه فشرده شده‌اند؛ و چهار پیستونه‌های ۱۵.۰ اینچی در عقب به اندازه شتابش گیج‌کننده است. با توقف خودروی آزمایشی از ۱۱۲ و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در ۴۳ و ۸۷ متر به ترتیب، هزینه اضافی برای ترمزهای کربن-سرامیکی پورشه (که از ۹۶۵۰ دلار شروع می‌شود) به نظر چندان ضروری نمی‌رسد. وزن ۱۶۷۵کیلوگرمی (برای یک سوپرکار AWD مدرن) یک مزیت کلی برای قابلیت‌های ۹۱۱توربو است. فرمان‌پشتی استاندارد و لاستیک‌های تابستانی Pirelli P Zero PZ با اندازه ۲۰ اینچ در جلو و ۲۱ اینچ در عقب هم کمک می‌کنند. جالب است بدانید در برخی از تست‌های هندلینگ عدد ۱.۰۶جی هم برای شتاب جانبی این خودرو ثبت شده است.

ولی آنچه که پورشه ۹۱۱ توربو جدید را متمایز می‌کند، نه تنها میزان عملکردش، بلکه نحوه راحتی و در دسترس بودن این توانایی است. چه باران ببارد چه آفتاب باشد، چه روی پیست باشید چه در ترافیک، مدل Turbo هم سریع است و هم کاملاً متعادل. سیستم چهارچرخ متحرک متغیر آن همیشه قدرت و چسبندگی را حفظ می‌کند. جعبه دنده هشت سرعته پورشه هیچ وقت اشتباه نمی‌کند، حتی وقتی که در شهر آرام آرام حرکت می‌کنید. و فرمان نسبتاً سبک ۹۱۱ با دقتی به اندازه میلیمتر می‌چرخد و به شما کمک می‌کند که به راحتی از پیچ‌ها عبور کنید، مثل یک خیاط ماهر. البته، در سرعت ۱۱۲کیلومتر در ساعت مقدار قابل توجهی صدای جاده در کابین وجود دارد(۷۵ دسی بل). سیستم تعلیق PASM Sport که ۰.۴ اینچ پایین‌تر است ($۱۵۱۰) هم گاهی روی برآمدگی‌های بزرگراه صدا می‌دهد. اما پورشه ۹۱۱ توربو هیچ‌وقت گیج یا نامتعادل به نظر نمی‌رسد.

به عنوان یک ۹۱۱، دید بیرونی فوق‌العاده است، صندلی‌های اسپرت تطبیقی Plus به قیمت ۱۱۵۰ دلار به خوبی بدن را در بر می‌گیرند بدون اینکه محدودکننده باشند و فضای داخلی به‌طور کلی از حالت تنگ بودن به دور است. با اینکه سواری Turbo خشک و سفت است، کارشناسان توانستند به راحتی صدها کیلوکتر در بزرگراه‌ها رانندگی کنند و نیازی به استراحت نداشته باشند. بزرگ‌ترین تغییرات در نسخه اخیر بر روی ارتقاءهای تکنولوژیکی متمرکز شده است. از جمله اضافه شدن جدیدترین سیستم اطلاعات و سرگرمی پورشه با اتصال بی‌سیم Android Auto و Apple CarPlay در صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۹ اینچی وسط داشبورد.

تورم باعث شده که قیمت پایه 911Turbo ساده به مرز ۲۰۰ هزار دلار برسد، که واقعاً مبلغ زیادی است. با قیمت ۲۱۶,۹۹۰ دلار  نمونه‌ی تست شده به رنگ قرمز گاردز در دنیای پورشه به عنوان یک گزینه‌ی کم‌آپشن شناخته می‌شود. البته، می‌توانید با هزینه کردن برای مدل Turbo S با ۶۴۰ اسب بخار و قیمت ۲۳۲,۰۵۰ دلار، زمان ۰ تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت آن را یک دهم ثانیه یا بیشتر کاهش دهید، که ترمزهای کربن-سرامیکی و PDCC را به‌عنوان استاندارد اضافه می‌کند. همچنین می‌توانید از پورشه بخواهید تا سقف را برای شما ببرد (۱۲۸۰۰دلار) تا هرچه بیشتر خودروی خود را به نمایش بگذارید.هرچند وقتی خودرویی داردی که انقدر دلفریب است نیازی به این کارها نیست. باید اعتراف کرد که  در میان مدل‌های مختلف ۹۱۱، Turbo همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یک افسانه حفظ می‌کند.

مشخصات فنی

موتور۶سیلندر-توروبوشارژر- ۲۴ سوپاپ
حجم موتور۳۷۰۰ سی سی
قدرت۵۷۲ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه
گشتاور۷۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۲۲۵۰
جعبه دنده۸سرعته دبل کلاچ
شاب ۰تا ۱۰۰ کیلومتر۲.۳ثانیه
شتاب ۰ تا ۱۶۰ کیلومتر۵.۸ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۰/۳ ثانیه با سرعت ۲۱۳کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت۳۲۰کیلومتر بر ساعت
ترمز از ۱۱۰ -۰ کیلومتر۴۳متر
شتاب جانبی۱.۰۶جی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره