نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت کی تی ام دوک R 990 مدل ۲۰۲۵

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت کی تی ام دوک R 990 مدل ۲۰۲۵

آخرین خودرو/ اگرچه مدل‌های KTM از پیشرانه‌ های قدرتمند و هیجان‌انگیز کم ندارد، مانند مدل ۱۳۹۰ Super Duke R با ۱۸۸ اسب بخار، اما به نظر می‌رسد مدل جدید ۹۹۰ Duke R این شرکت ترکیبی ایده‌آل از عملکرد، وزن و تجهیزات را برای موتورسوارانی که به دنبال تجربه رانندگی در دنیای واقعی هستند (و نه صرفاً فخر فروشی) ارائه می‌دهد.
 
از تصمیم KTM برای تبلیغ این موتور با نام THE PUNISHER» » به صورت تمام حروف بزرگ) می‌گذریم، زیرا این نام بیشتر مناسب یک کشتی‌گیر یا وسیله‌ای خاص است تا موتوری که بخواهید در گاراژ خود داشته باشید. با این حال، مشخصات ۹۹۰ Duke R که به عنوان موتوری سبک، دقیق و سرگرم‌کننده توصیف شده، بر خلاف این تصور است که KTM می‌خواهد آن را به‌ عنوان وسیله‌ای خشن معرفی کند.

نقاط قوت و ضعف
+قدرت بیشتر نسبت به مدل استاندارد ۹۹۰ Duke
+تعلیق بهبود یافته و فناوری بیشتر
+نمایشگر لمسی بزرگ ۸.۸ اینچی
– احتمالاً قیمت آن بسیار بیشتر از مدل ۸۹۰ Duke R قدیمی خواهد بود
– طراحی خاصی که ممکن است برای همه جذاب نباشد

موتور و عملکرد فنی
موتور دوقلو خطی LC8c (مخفف خنک‌شونده با مایع، ۸ سوپاپ، جمع‌وجور) که در ۹۹۰ Duke معرفی شد، نسل کاملاً جدیدی نسبت به موتوری است که مدل‌های ۷۹۰ و ۸۹۰ را به حرکت درمی‌آورد.

حجم موتور ۹۴۷ سی‌سی است که تنها کمی بزرگ‌تر از مدل قبلی (۸۸۹ سی‌سی) است، اما این موتور در ابتدای چرخه توسعه خود قرار دارد و هنوز به نهایت پتانسیل خود نرسیده است. مدل R، با تغییرات در برنامه‌ریزی الکترونیکی، توانسته ۷ اسب بخار بیشتر نسبت به مدل استاندارد تولید کند. KTM ادعا می‌کند مدل R قدرتی معادل ۱۲۸ اسب بخار دارد، در حالی که مدل پایه ۱۲۱ اسب بخار ارائه می‌دهد.

گشتاور نیز بهبود یافته است، اما تفاوت‌ها جزئی است. طبق مدارک تأییدیه اروپا، گشتاور هر دو مدل نزدیک به ۱۰۳ نیوتن‌ متر است، اما اوج قدرت مدل R در دور موتور ۹۵۰۰rpm و گشتاور آن در ۷۰۰۰rpm به دست می‌آید.

موتور مشابه این مدل در نسخه ورزشی آینده ۹۹۰ RC R نیز استفاده خواهد شد که قرار است اواخر امسال به طور کامل معرفی شود.

هندلینگ و سیستم تعلیق
تغییرات در شاسی و سیستم تعلیق باعث شده که مدل R نسبت به مدل پایه متمایز شود. تعلیق چند حالته WP در مدل استاندارد تقریباً بی‌نقص بود، اما در مدل R تغییرات چشمگیری ایجاد شده است. شوک بلندتر و دوشاخه‌های جلویی طولانی‌تر، فاصله کف موتور تا زمین را ۱۵ میلی‌متر افزایش داده و امکان خواباندن موتور در پیچ‌ها را تا ۳ درجه بیشتر فراهم کرده است.

لینک‌های جدید تعلیق عقب روی شوک WP APEX نصب شده‌اند و دوشاخه‌های جلو نیز از قطر ۴۳ میلی‌متر به ۴۸ میلی‌متر افزایش یافته‌اند که ۳۴٪ سخت‌تر هستند. تایرهای Michelin Power Cup 2 نیز جایگزین تایرهای Bridgestone S22 مدل استاندارد شده‌اند.

ترمزهای مدل R از نوع Brembo Stylema با دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری هستند، در حالی که مدل استاندارد از دیسک‌های ۳۰۰ میلی‌متری استفاده می‌کند. همچنین حالت‌های جدید ABS، شامل «Sport» و «Supermoto+»، به این مدل اضافه شده‌اند. وزن این مدل به گفته KTM همان ۱۹۰ کیلوگرم (با باک پر) است، اما مدارک رسمی نشان می‌دهند که مدل R کمی سبک‌تر است و وزنی معادل ۱۸۸ کیلوگرم دارد.

راحتی و مصرف سوخت
تعلیق سخت‌تر و ارتفاع صندلی بلندتر ممکن است برای افرادی که به دنبال راحتی هستند ایده‌آل نباشد، اما وضعیت رانندگی استاندارد این موتور اجازه می‌دهد که حتی در مسافت‌های طولانی نسبتاً راحت باشد. ارتفاع صندلی ۸۴۰ میلی‌متری نسبتاً مناسب است و فرمان ۷۶۰ میلی‌متری تنظیم‌ پذیر نیز کنترل خوبی را ارائه می‌دهد. از آنجا که تغییرات در موتور تنها الکترونیکی بوده است، مصرف سوخت احتمالاً مشابه مدل استاندارد خواهد بود که ادعا شده معادل ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بردی حدود ۳۰۰ کیلومتر با باک ۱۴.۸ لیتری فراهم می‌کند.

تجهیزات
با نشستن روی KTM 990 Duke R، یکی از تغییرات قابل‌توجه این موتور در بخش تجهیزات فوراً به چشم می‌آید: نمایشگر لمسی ۸.۸ اینچی جدید و افقی. این نمایشگر بخشی از نسل جدید رابط‌های کاربری KTM است که به‌ تازگی معرفی شده‌اند. نمایشگر جدید با وضوح ۱۲۸۰x720 پیکسل، قادر به نمایش ۲۵۶ هزار رنگ است، در حالی که صفحه‌های TFT قدیمی‌تر KTM تنها ۶۵ هزار رنگ را نشان می‌دادند.

در حالی که نمایشگرهای رنگی در موتورهای امروزی تقریباً به استاندارد تبدیل شده‌اند، اکثر آن‌ها ۵ اینچی هستند و تعداد کمی از آن‌ها قابلیت لمسی دارند. نمایشگرهای القایی KTM حتی با دستکش نیز کار می‌کنند (که در موتورسواری ضروری است) و قدرت پردازش کافی برای عملکرد سریع دارند. این صفحه بزرگ به لطف قابلیت لمسی، دکمه‌های مجازی برای کنترل تجهیزاتی مانند گرم‌کن دستگیره‌ها فراهم می‌کند، بدون نیاز به تغییر در کنترل‌های اصلی موتور. همچنین، این نمایشگر قابلیت نمایش کامل نقشه ناوبری را دارد، برخلاف ناوبری پیچ‌ به‌ پیچ که در موتورهای دیگر رایج‌تر است.

همراه با نمایشگر جدید، پدهای کنترلی جدیدی نیز ارائه شده‌اند، از جمله یک کنترلگر D-pad برای پیمایش در منوها بدون نیاز به برداشتن دست از فرمان.

رقبا
KTM 990 Duke R یک موتور منحصربه‌فرد با ویژگی‌های سوپرموتو است که در اکثر رقبای هم‌ رده‌اش در کلاس رودستر دیده نمی‌شود. با این حال، این موتور در بازاری پررقابت قرار دارد، با رقبایی مانند Yamaha MT-09 SP و Triumph Street Triple 765 RS که قیمت‌های پایین‌تری دارند، و همچنین Ducati Hypermotard 950 یا حتی Streetfighter V2 قدرتمندتر.

مشخصات فنی
قیمت: هنوز اعلام نشده
حجم موتور: ۹۴۷ سی‌سی
چیدمان موتور: دوقلو موازی
جزئیات موتور: ۸ سوپاپ، DOHC، خنک‌شونده با مایع
قدرت: ۱۲۸ اسب بخار (۹۴ کیلووات) در ۹۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۷۶ پوند-فوت (۱۰۳ نیوتن‌ متر) در ۷۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده: ۶ سرعته، انتقال نیرو با زنجیر
مصرف سوخت متوسط: هنوز اعلام نشده
حجم باک: ۱۴.۸ لیتر
بیشترین مسافت با باک پر: هنوز اعلام نشده
امکانات کمکی: کنترل کشش در پیچ، ABS در پیچ با حالت‌های Supermoto+ و Sport، حالت‌های رانندگی، کنترل تک‌چرخ
فریم: فریم فولادی کروم-مولیبدن، با موتور به‌عنوان عضو تقویتی
تعلیق جلو: دوشاخه معکوس WP APEX 48 میلی‌متری
تنظیمات تعلیق جلو: هنوز اعلام نشده
تعلیق عقب: تک‌شوک WP APEX
ترمز جلو: ۲ دیسک ۳۲۰ میلی‌متری، کالیپرهای چهار پیستونی Brembo Stylema رادیال
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونی
چرخ/تایر جلو: ۱۲۰/۷۰-۱۷، Michelin Power Cup 2
چرخ/تایر عقب: ۱۸۰/۵۵-۱۷، Michelin Power Cup 2
ابعاد (طول x عرض x ارتفاع): ۲۱۰۱ میلی‌متر x ۸۴۲ میلی‌متر x ۱۱۱۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۱۴۸۱ میلی‌متر
ارتفاع صندلی: ۸۴۰ میلی‌متر
وزن: ۱۹۰ کیلوگرم (وزن باک پر)

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره