بررسی موتورسیکلت تریومف تایگر اسپرت ۸۰۰ _ ۲۰۲۵
آخرین خودرو/ شاید در نگاه اول تصور کنید که به مدل تایگر اسپرت ۶۶۰ نگاه میکنید، اما ظاهر میتواند گمراهکننده باشد. این موتورسیکلت در واقع مدل میان رده ای کاملاً جدید به نام تایگر اسپرت ۸۰۰ است. مدل تایگر اسپرت ۸۰۰ در سری موتورسیکلتهای تریومف ۲۰۲۵ جایگزین تایگر ۸۵۰ اسپرت میشود و با موتور سه سیلندر ۷۹۸ سیسی که تریومف آن را “کاملاً جدید” توصیف میکند، عملکردی بسیار بهتر از مدلهای جایگزین خود و تایگر اسپرت ۶۶۰ ارائه میدهد.
مزایا و معایب
مزایا :
قدرت و عملکرد بسیار بیشتر از تایگر اسپرت ۶۶۰
فناوری پیشرفته شامل ABS زاویهای و کنترل کشش
هزینههای نگهداری پایین به دلیل فاصله طولانی بین سرویسها
معایب :
طراحی ظاهری تفاوت واضحی بین تایگر اسپرت ۸۰۰ و مدل ارزانتر ۶۶۰ ایجاد نمیکند.
انجین و عملکرد فنی
با توجه به تعداد زیاد موتورهای سه سیلندر در محصولات تریومف، شاید تصور کنید موتور تایگر اسپرت ۸۰۰ ترکیبی از قطعات موجود است، اما بررسی دقیقتر نشان میدهد که این موتور واقعاً ادعای “کاملاً جدید” تریومف را تأیید میکند.
این موتور تنها نسخهای بزرگتر از موتور ۶۶۰ سیسی تایگر اسپرت ۶۶۰ نیست. پوششهای موتور بیشتر شبیه موتور ۷۶۵ سیسی استریت تریپل است که قطر سیلندر مشابهی (۷۸ میلیمتر) دارد، اما کورس ۵۵.۷ میلیمتری و ظرفیت ۷۹۸ سیسی تایگر اسپرت ۸۰۰ در هیچ موتور دیگری از این سری دیده نمیشود.
برخلاف موتورهای سه سیلندر “T-Plane” که در مدلهای بزرگتر تایگر استفاده شده و فواصل احتراق متفاوتی دارند، این موتور از میللنگ ۱۲۰ درجهای معمولی بهره میبرد. همچنین برخلاف موتور ۶۶۰ سیسی که از یک بدنه دریچه گاز واحد استفاده میکند، این مدل دارای سه بدنه دریچه گاز مستقل است. سیستم اگزوز جدید با خروجی جانبی به جای طراحی زیر بدنه تایگر اسپرت ۶۶۰ از دیگر نشانههای ظاهری مدل ۸۰۰ است.
این تغییرات باعث تولید توان خروجی ۱۱۳ اسب بخار شده است که ۳۳ اسب بخار بیشتر از تایگر اسپرت ۶۶۰ و ۲۹ اسب بخار بیشتر از تایگر ۸۵۰ اسپرت قدیمی است. این موتور حتی از تایگر ۹۰۰ با توان ۱۰۶.۵ اسب بخار نیز برتری دارد و به توان ۱۱۸.۴ اسب بخار استریت تریپل ۷۶۵ نزدیک است.
حداکثر توان در دور موتور ۱۰,۷۵۰ rpm به دست میآید، اما تمرکز اصلی بر گشتاور بوده است. تایگر اسپرت ۸۰۰ گشتاوری معادل ۸۴ نیوتن متر در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند که از تایگر ۸۵۰ اسپرت (۸۲ نیوتن متر) و استریت تریپل (۸۰ نیوتن متر) نیز بالاتر است و در دور پایینتری به اوج میرسد. تایگر اسپرت ۶۶۰ با گشتاور ۶۴ نیوتن متر در این زمینه فاصله زیادی دارد.
این موتور از جعبه دنده شش سرعته استاندارد بهره میبرد و به سیستم تعویض سریع دنده (Shift Assist و کلاچ لغزنده/کمکی) برای کاهش خستگی و قفل شدن چرخ عقب هنگام معکوس مجهز است.
سه حالت رانندگی – اسپرت، جاده و باران – نیز در این مدل موجود است که پاسخدهی دریچه گاز و میزان مداخله ABS و کنترل کشش حساس به زاویه را تنظیم میکنند.
هندلینگ و سیستم تعلیق
فریم فولادی پیرامونی تایگر اسپرت ۸۰۰ به وضوح بر اساس طراحی تایگر اسپرت ۶۶۰ ساخته شده است، اما تغییراتی نیز داشته است. بدنه دریچه گاز سهگانه موتور جدید از مدل ۶۶۰ پهنتر است، بنابراین این بخش از فریم برای انطباق تغییر یافته است.
تغییرات اساسیتر در سیستم تعلیق با کیفیت بالاتر دیده میشود. در قسمت جلو، همچنان از دوشاخ ۴۱ میلیمتری Showa استفاده شده، اما اکنون تنظیمات میرایی فشاری و بازگشتی قابل تنظیم دارند. در قسمت عقب نیز کمک تکگانه Showa به تنظیمات میرایی بازگشتی مجهز شده و همچنان کنترل پیشبارگذاری هیدرولیکی از راه دور را ارائه میدهد.
سیستم ترمز از دیگر نشانههای بصری این مدل است. در قسمت جلو، به جای کالیپرهای دو پیستونی محوری Nissin در مدل ۶۶۰، از کالیپرهای چهار پیستونی شعاعی با برند تریومف استفاده شده است. ABS زاویهای نیز با استفاده از یک واحد IMU شش محوره به صورت استاندارد ارائه شده است. وزن تایگر اسپرت ۸۰۰ با مایعات کامل ۲۱۴ کیلوگرم است که تنها ۸ کیلوگرم سنگینتر از مدل تایگر اسپرت ۶۶۰ نسخه ۲۰۲۴ است.
راحتی و مصرف سوخت
علاوه بر راحتی بیشتر که با سیستم تعلیق بهبود یافته تایگر اسپرت ۸۰۰ وعده داده شده است، این موتورسیکلت دارای ارتفاع زین ۸۳۵ میلیمتری است که مشابه مدل تایگر اسپرت ۶۶۰ با ظرفیت کمتر است و همراه با طراحی جدید فلاپ ارائه میشود که حفاظت بهتری در برابر باد فراهم میکند. بادگیرهای کوچک جانبی بهصورت استاندارد نصب شدهاند و شیشه جلو با مکانیزمی که تنها با یک دست قابل تنظیم است، ارائه میشود. با دقت بیشتر، پنلهای جدید کناری بدنه و یک محافظ کوچک زیر موتور نیز دیده میشود که این مدل را بیشتر از تایگر اسپرت ۶۶۰ متمایز میکند.
مخزن سوخت ۱۸.۶ لیتری بزرگتر از حد انتظار است و حتی از مخزن ۱۷.۲ لیتری تایگر اسپرت ۶۶۰ نیز بیشتر ظرفیت دارد. این ویژگی باید کاهش برد ناشی از مصرف سوخت بیشتر موتور بزرگتر را جبران کند. مصرف سوخت این مدل ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که (در مقایسه با ۴.۴ لیتر برای تایگر اسپرت ۶۶۰) است. بهصورت تئوری، برد حداکثر این موتورسیکلت حدود ۴۰۰ کلیومتر است.
تجهیزات
چراغهای روشنایی در روز جدید در قسمت جلوی تایگر اسپرت ۸۰۰ یک نشان بصری دیگر است که این مدل را از نسخه ۶۶۰ سیسی متمایز میکند. این چراغها، مانند بقیه چراغهای موتورسیکلت، از نوع LED هستند.
علاوه بر سیستمهای کمکی رانندگی در پیچ و تعویض دنده سریع که بهصورت استاندارد نصب شدهاند، تایگر اسپرت ۸۰۰ به صفحه نمایش ترکیبی LCD و TFT مشابه تایگر اسپرت ۶۶۰ مجهز است. سیستم My Triumph Connectivity نیز بهصورت استاندارد ارائه میشود که امکان اتصال بلوتوث به گوشی را برای پخش موسیقی، برقراری تماس و نمایش ناوبری مرحلهبهمرحله روی صفحه فراهم میکند.
کروز کنترل یکی دیگر از تجهیزات استاندارد این مدل است. همچنین لیست بلندی از گزینههای اضافی از جمله گرمکن دستهها، صدا خفه کن Akrapovič و گزینههای مختلف بارگیری مانند کیفهای جانبی و باکس بزرگ دوکلاهدار ارائه میشود.
رقبا
با قیمت حدود ۱۴ هزار دلار، تایگر اسپرت ۸۰۰ در بازاری پررقابت جای میگیرد که شامل موتورسیکلتهای ادونچری با سطوح عملکردی متنوع است. این مدل بین BMW F800GS با قیمت ۱۳هزار دلار و مدل آفرود F900GS با قیمت ۱۵ هزار دلار قرار میگیرد، اما از نظر قدرت، هر دو را شکست میدهد. با این حال، کاوازاکی ورسیس ۱۱۰۰ جدید با قیمت ۱۴هزار دلار تنها کمی گرانتر است و از نظر اندازه و قدرت به طور قابل توجهی بزرگتر است. دوکاتی مولتی استرادا V2 نیز از نظر مشخصات روی کاغذ رقیب به نظر میرسد، زیرا توان ۱۱۳ اسب بخار مشابه تایگر اسپرت ۸۰۰ دارد و از نظر وزن و حالت ظاهری مشابه است، اما قیمت آن بسیار بالاتر است.
مشخصات فنی
قیمت جدید: از ۱۴هزار دلار
ظرفیت موتور: 798 سیسی
قطر سیلندر × کورس: 78 × ۵۵.۷ میلیمتر
آرایش موتور: سه سیلندر خطی
جزئیات موتور: 12 سوپاپ، DOHC، خنکشونده با مایع
قدرت: 113 اسب بخار (۸۴.۶ کیلووات) در ۱۰,۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۶۲ پوند-فوت (۸۴ نیوتن متر)
انتقال قدرت: 6 سرعته، زنجیری، کلاچ لغزنده/کمکی، تعویض دنده سریع
مصرف سوخت متوسط: ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مخزن سوخت: 18.6 لیتر
بیشترین برد: ۴۰۰ کیلومتر
سیستمهای کمکی: ABS زاویهای، کنترل کشش زاویهای، IMU شش محوره، سه حالت رانندگی
فریم: فولادی پیرامونی
تعلیق جلو: دو شاخ USD 41 میلیمتری Showa SFF
تنظیم تعلیق جلو: تنظیم میرایی فشاری و بازگشتی
تعلیق عقب: تک شوک Showa RSU
تنظیم تعلیق عقب: تنظیم میرایی بازگشتی، پیش بار گذاری هیدرولیک از راه دور
ترمز جلو: دو دیسک ۳۱۰ میلیمتری، کالیپر شعاعی چهار پیستونه تریومف، ABS زاویهای
ترمز عقب: دیسک ۲۵۵ میلیمتری، کالیپر تک پیستونی، ABS زاویهای
چرخ/لاستیک جلو: ۱۲۰/۷۰ R 17 میشلن Road 5
چرخ/لاستیک عقب: ۱۸۰/۵۵ R 17 میشلن Road 5
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۰۷۳ × ۸۲۸ × ۱۳۰۳-۱۳۸۶ میلیمتر
فاصله محوری: ۱۴۲۲ میلیمتر
ارتفاع زین: ۸۳۵ میلیمتر
وزن: ۲۱۴ کیلوگرم (با مایعات کامل)