نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت هوندا CB1000 هورنت و SP مدل ۲۰۲۵

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت هوندا CB1000 هورنت و SP مدل ۲۰۲۵

آخرین خودرو/ دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است؛ ضرب‌ المثلی که به‌ خوبی صدق می‌کند در مورد هوندا CB1000 هورنت، که با تأخیر وارد نمایندگی‌های بین‌ المللی خواهد شد. این موتورسیکلت سرانجام در ژانویه عرضه می‌شود، با قیمتی که به نظر می‌رسد بهترین معامله دهه باشد.

هوندا CB1000 هورنت که اولین بار یک سال پیش رونمایی شد و قرار بود در میانه سال ۲۰۲۴ به عنوان مدل پایانی آن سال عرضه شود، کمی در مسیر از نمایشگاه به فروشگاه تأخیر داشت. اما نتیجه، کاملاً ارزش این انتظار را دارد.

این موتورسیکلت با پیشرانه مشتق‌ شده از Fireblade و توان ۱۵۰ اسب بخار عرضه می‌شود. نسخه پیشرفته‌تر آن، با نام «SP»، توان ۱۵۵ اسب بخار دارد و از قطعات Öhlins و Brembo استفاده می‌کند، در حالی که قیمت آن همچنان کمتر از ۱۳ هزار دلار باقی مانده است. این دو مدل به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد در مقابل قیمت، رقابت را برای سایرین دشوار می‌کنند. در دورانی که یافتن موتوری با عملکرد بالا و قیمت مناسب سخت‌تر شده است، هورنت‌ های ۱ لیتری هوندا انگار زمان را به عقب بازگردانده‌اند و اثرات تورم را حذف کرده‌اند.

مزایا و معایب
مزایا:
قیمت: در مقایسه با رقبایی که هزاران دلار گران‌ تر هستند، بسیار مقرون‌ به‌ صرفه است.
انجین مبتنی بر Fireblade با توان ۱۵۰ اسب بخار.
مدل SP امکانات بیشتری را با هزینه‌ای اندک ارائه می‌دهد.

معایب:
استفاده از شاسی فولادی به جای آلیاژی، برخلاف برخی رقبا.
نداشتن ABS مخصوص پیچ‌ها یا سیستم IMU.

پیشرانه و عملکرد فنی
موتور CB1000 هورنت نیازی به معرفی زیادی ندارد. این موتور از نسخه چهار سیلندر لیتری که در CBR1000RR Fireblade سال ۲۰۱۷ به‌کار گرفته شده بود مشتق شده است و سنت قدیمی استفاده از موتورهای سوپر بایک نسل گذشته در موتورسیکلت‌های اقتصادی‌ تر خیابانی را ادامه می‌دهد. هوندا یکی از پیشگامان این روش بود و در نزدیک به ۲۵ سال پیش در مدل Hornet 900 از موتور نسخه اصلی Blade استفاده کرد. این استراتژی همچنان کارآمد است.

موتور هورنت CB1000 با تغییراتی به‌ منظور تطابق با کاراکتر موتورسیکلت‌های نیکد و همچنین برآورده کردن قوانین سخت‌ گیران ه‌تر آلایندگی، اندکی ضعیف‌تر شده است. اما از آنجایی که نسخه ۲۰۱۷ Blade توان نزدیک به ۱۹۰ اسب بخار داشت، کاهش جزئی قدرت تأثیر چندانی بر عملکرد کلی نگذاشته است.

این موتور همچنان از اندازه ۷۶ میلی‌متر قطر و ۵۵.۱ میلی‌متر کورس مشابه با Blade قدیمی بهره می‌برد، اما نسبت تراکم آن از ۱۳:۱ به ۱۱.۷:۱ کاهش یافته است که مناسب‌تر برای آلایندگی است. عملکرد آن نیز با میل‌ سوپاپ‌ های جدید و زمان‌بندی متفاوت سوپاپ‌ها به محدوده دور موتور پایین‌تری منتقل شده است. نتیجه این تغییرات تولید ۱۵۰ اسب بخار در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۰۴ نیوتن متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه است. نسخه SP این شکاف را کمی کاهش می‌دهد و توان ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر را با استفاده از سیستم اگزوز متفاوت به دست می‌آورد.

۲۰۲۵ هوندا CB1000 هورنت و SP – شاسی و تعلیق
شاسی اصلی CB1000 هورنت از نوع فولادی دوگانه است. هوندا ادعا می‌کند که این شاسی ۷۰ درصد سختی پیچشی بیشتری نسبت به مدل CB1000R دارد.

فاصله محور چرخ‌ها ۱۴۵۵ میلی‌متر است که مشابه CB1000R است و وزن به‌ سمت جلو تمایل داده شده است. هر دو نسخه از دو شاخ جلوی Showa SFF-BP با قابلیت تنظیم استفاده می‌کنند، اما در قسمت عقب متفاوت هستند. نسخه استاندارد از کمک‌فنر Showa با تنظیمات محدود برخوردار است، در حالی که نسخه SP از کمک‌فنر Öhlins TTX36 کاملاً قابل تنظیم استفاده می‌کند.

۲۰۲۵ هوندا CB1000 هورنت و SP – راحتی و اقتصاد
موقعیت سواری نسبتاً عمودی و طراحی خیابانی همراه با فرمان عریض ۷۹۰ میلی‌متری و جاپایی‌های مناسب، راحتی این موتورسیکلت را تضمین می‌کند. همچنین امکان افزودن امکاناتی مانند گرم‌کن دسته یا صندلی آلکانترا وجود دارد.

مصرف سوخت هر دو نسخه ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر (معادل ۱۷ لیتر در باک) است که برد تئوری حدود ۲۸۷ کیلومتر را فراهم می‌کند.

۲۰۲۵ هوندا CB1000 هورنت و SP – تجهیزات و رقبا
این مدل دارای نمایشگر ۵ اینچی TFT با قابلیت اتصال به تلفن همراه است و از سیستم Honda RoadSync پشتیبانی می‌کند. سیستم روشنایی تمام LED و سیستم هشدار توقف اضطراری (ESS) از دیگر ویژگی‌های این موتورسیکلت است.

از نظر قیمت، هوندا CB1000 هورنت رقبای اصلی خود را به‌ راحتی پشت سر می‌گذارد. برای مثال، Suzuki GSX-S1000 از نظر مشخصات نزدیک است، اما قیمت آن در رده‌ای بالاتر قرار دارد.

مشخصات فنی هوندا CB1000 هورنت و SP مدل ۲۰۲۵
قیمت جدید: از ۱۱هزار و ۵۰۰ دلار
حجم موتور: ۹۹۹ سی‌سی
قطر سیلندر و کورس پیستون: ۷۶ × ۵۵.۱ میلی‌متر
آرایش موتور: چهار سیلندر خطی
جزئیات موتور: DOHC، ۱۶ سوپاپ، خنک‌ شونده با مایع
توان خروجی: ۱۴۹.۷ اسب بخار (۱۱۱.۶ کیلووات) در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه (۱۵۵ اسب بخار (۱۱۵.۸ کیلووات) در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه برای نسخه SP)
گشتاور: ۷۶.۷ پوند فوت (۱۰۴ نیوتن متر) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه (۷۸.۹ پوند فوت (۱۰۷ نیوتن متر) در ۹۰۰۰ دور در دقیقه برای نسخه SP)
انتقال نیرو: ۶ دنده، انتقال نهایی با زنجیر، کلاچ کمکی و لغزشی (نسخه SP دارای کوئیک‌شیفتر)
میانگین مصرف سوخت: ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم مخزن سوخت: ۱۷ لیتر
حداکثر برد با یک باک: ۲۸۷ کیلومتر
سیستم‌های کمکی راننده: کنترل کشش، کنترل ویلینگ، کنترل ترمز موتور، حالت‌های رانندگی و قدرت، سیستم ABS

شاسی: فولادی از نوع الماسی
تعلیق جلو: دوشاخ Showa USD SFF-BP به قطر ۴۱ میلی‌متر
تنظیمات تعلیق جلو: قابل تنظیم برای فشردگی، بازگشت و پیش‌بار
تعلیق عقب: مونو‌شاک Showa (در نسخه SP: Öhlins TTX36)
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم پیش‌بار و بازگشت (در نسخه SP: به همراه تنظیم فشردگی)

ترمز جلو: دو دیسک ۳۱۰ میلی‌متری، کالیپرهای شعاعی چهار پیستونه Nissin (در نسخه SP: Brembo Stylema)
ترمز عقب: دیسک ۲۵۵ میلی‌متری، کالیپر تک‌پیستونه Nissin

چرخ جلو/لاستیک: ۱۲۰/۷۰-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F یا Dunlop Sportmaxx Roadsport 2)
چرخ عقب/لاستیک: ۱۸۰/۵۵-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F یا Dunlop Sportmaxx Roadsport 2)

ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲,۱۴۰ × ۷۹۰ × ۱,۰۸۵ میلی‌متر
فاصله محوری چرخ‌ها: ۱,۴۵۵ میلی‌متر
ارتفاع زین: ۸۰۹ میلی‌متر
وزن: ۲۱۱ کیلوگرم (۲۱۲ کیلوگرم برای نسخه SP)

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره