تردد ۲۲ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در ایران
دنیای اقتصاد/ رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از جایگزینی بیش از ۲۹۸هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت فرسوده در سال آینده خبر داد.
فرشاد مقیمی گفت: با تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب و آییننامه اجرایی ماده ۱۰ این قانون ابلاغ شد که بر اساس آن سن فرسودگی وسایط نقلیه مشخص شد. معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ اقدام مدیریتی عملیاتی در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده انجام شده است، افزود: حدود ۳۵۰هزار دستگاه خودرو فرسوده از ۲۱ ماه پیش -زمان تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حملونقل- از رده خارج شد، در حالی که از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ تنها ۵۸هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده بود.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد: بیش از ۲۹۴هزار خودرو سواری، ۲۶هزار دستگاه وانت بار، بیش از ۱۷هزار دستگاه تاکسی، حدود ۸هزار دستگاه اتوبوس و مینیبوس و بیش از ۳هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده از رده خارج شده است.
مقیمی با اشاره به حصول بیش از ۲ میلیون لیتر صرفهجویی بالقوه در مصرف سوخت و بیش از ۲ میلیارد دلار صرفهجویی به واسطه عدمپرداخت یارانه پنهان، با اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰ همت اعتبار توسط صندوق صحا در قالب وجوهات واریز نقدی شمارهگذاری وسایط نقلیه جذب شده است که با تخصیص این اعتبار امیدواریم بتوانیم طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل را اجرا کنیم.
معاون وزیر صمت با اشاره به فرسوده بودن ۲۲ میلیون دستگاه خودرو از مجموع ۴۱ میلیون دستگاه وسیله نقلیه کشور، افزود: پیشبینی شده است که با تخصیص منابع، ۵۷هزار دستگاه تاکسی با تسهیلات ۲۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی، ۲۴۰هزار دستگاه موتورسیکلت با تسهیلات ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومانی و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون و برون شهری با تسهیلات ۳ تا ۱۰ میلیارد تومانی در سال آینده نوسازی شوند.