نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مزدا اولین خودروی برقی اختصاصی کمپانی با باتری پاناسونیک تولید می شود

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مزدا اولین خودروی برقی اختصاصی کمپانی با باتری پاناسونیک تولید می شود

آخرین خودرو/ مزدا جزو خودروسازانی است که تاکنون علاقه چندانی به برقی‌ سازی نشان نداده، از این رو در بازار مدل‌های الکتریکی نماینده قدرتمندی ندارد. اما این شرکت ژاپنی سرانجام گام بزرگی در جهت برقی‌ سازی محصولات خود برداشته و از ساخت یک کارخانه جدید در شهر ایواکونی استان یا ماگوچی ژاپن خبر داده است. این کارخانه‌ برای مدل‌های برقی کمپانی، ماژول باتری تولید خواهد کرد.
 
باتری‌های تولیدی کارخانه جدید مزدا، از ماژول‌های استوانه‌ای بهره خواهند برد. نکته جالب اینکه این ماژول‌ها از شرکت پاناسونیک تأمین خواهند شد. طبق اطلاعات موجود، این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰ گیگاوات ‌ساعت باتری را خواهد داشت.
 
مزدا و توسعه یک پلتفرم اختصاصی برای خودروهای برقی
مزدا خود را برای معرفی یک مدل برقی جدید آماده می‌کند. این مدل بر اساس پلتفرمی اختصاصی توسعه می‌یابد. هرچند تاریخ عرضه این خودرو هنوز اعلام نشده، اما طبق گفته مدیرعامل مزدا، توسعه داخلی پلتفرم اختصاصی تا سال ۲۰۲۷ به پایان خواهد رسید. آنطور که مزدا وعده داده، خودروهای مبتنی بر این پلتفرم جدید، از نظر طراحی، راحتی و برد حرکتی در سطح بالایی خواهند بود. 

نگاهی به مدل‌های الکتریکی مزدا تا به امروز
مزدا با بازار خودروهای برقی خیلی هم بیگانه نیست و در حال حاضر با کراس اوور  MX-30در آن حضور دارد. این کراس اوور که از سال ۲۰۱۹ عرضه شده، اولین خودروی تمام الکتریکی مزدا محسوب می‌شود. در ساخت این خودرو، مزدا از پلتفرم اسکای اکتیو استفاده کرده، پلتفرمی که در اصل برای مدل‌های بنزینی طراحی شده است. به همین خاطر MX-30 خودرویی با پلتفرم برقی به شمار نمی‌رود. بد نیست اشاره کنیم به دلیل استقبال خیلی ضعیف، این کراس اوور دیگر در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شود.

در بازار چین، مزدا اخیراً مدل EZ-6 را معرفی کرده است. این خودرو که جایگزین مزدا ۶ شده، در دو نسخه تمام الکتریکی و برقی مجهز به افزایش‌دهنده برد حرکتی (EREV) به فروش می‌رسد. شاید بدانید این سدان سایز متوسط بر پایه پلتفرمی مشترک با چانگان دیپال SL03 ساخته شده است. نکته جالب اینکه روابط مزدا و چانگان رو به گسترش بوده و این شرکت در نظر دارد نسخه تولید انبوه کانسپت آراتا را بر اساس پلتفرمی مشترک با کراس اوور چینی دیپال SL07 روانه بازار کند.

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته باتری
مزدا در کنار تولید مدل‌های الکتریکی، گسترش فعالیت‌ در زمینه توسعه باتری‌های پیشرفته‌ را نیز دنبال می‌کند. این شرکت علاوه‌ بر استفاده از باتری‌های تأمین‌ شده از پاناسونیک، در حال توسعه باتری‌ لیتیوم-یون با چگالی انرژی بالا است. اگر همه چیز طبق برنامه‌ ریزی‌ ها پیش برود، این باتری تا سال ۲۰۳۰ در خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی مزدا به کار گرفته خواهند شد. خودروساز ژاپنی یک مرکز تحقیقاتی مدرن نیز برای توسعه فناوری باتری جامد می‌سازد. این نوع باتری بسیار مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند آینده خودروهای الکتریکی را متحول کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره