بررسی موتورسیکلت KTM 125 & 390 SMC R مدل۲۰۲۵
آخرین خودرو/ شرکت KTM ممکن است در بسیاری از جنبههای دنیای موتورسیکلت جایگاه خود را تثبیت کرده باشد، اما همچنان نام این برند با موتورهای تک سیلندر آفرود و سوپر موتو گره خورده است. مدلهای جدید ۱۲۵ SMC R و ۳۹۰ SMC R که برای سال ۲۰۲۵ به خط تولید اضافه شدهاند، به طور مستقیم مشتریان اصلی این برند را هدف گرفتهاند و دامنه محصولات سوپر موتو KTM را گسترش دادهاند.
در حال حاضر، کی تی ام به شدت به محصولات موفق نیاز دارد. این شرکت که بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در اروپا است، به دلیل توسعه نابه جا در شرایط رکود بازار، پایان سال ۲۰۲۴ و ابتدای ۲۰۲۵ را در حال ساماندهی به بدهیهای خود و ایجاد توافق جدید با طلبکاران سپری کرده است. ارائه محصولات جدید، مانند این مدلهای SMC R، میتواند به تقویت جایگاه برند کمک کند.
مزایا و معایب
مزایا:
+بخش سوپرموتو ممکن است بازار کوچکی باشد، اما هیچ شرکتی بهتر از KTM در این حوزه عمل نمیکند.
+شاسی مبتنی بر مدل Duke، کاربری بیشتری نسبت به شاسیهای موتوکراس خالص ارائه میدهد.
+سیستم تعلیق پیشرفته WP، حتی در نسخه ۱۲۵ سیسی، همراه با طراحی سبکوزن.
معایب:
– سوپرموتو یک سبک خاص و مورد پسند افراد خاص است و این موضوع برای مدلهای جدید SMC R نیز صادق است.
– مشکلات مالی فعلی KTM ممکن است برخی مشتریان را نگران کند، اما این میتواند منجر به تخفیفهای جذاب نیز شود.
پیشرانه و عملکرد فنی
هر دو مدل جدید SMC R از موتورهای جدید سری Duke استفاده میکنند. اگرچه موتورهای 125 سیسی و 390 سیسی (399 سیسی واقعی) طراحی مشترکی دارند که به نام LC4c شناخته میشود، اما تفاوتهای زیادی فراتر از ظرفیت آنها وجود دارد.
کی تی ام ۱۲۵ SMC R، همانطور که انتظار میرود، برای موتورسواران تازهکار طراحی شده و توان آن به ۱۵ اسب بخار در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه محدود شده است؛ این مقدار حداکثر قدرت مجاز برای افراد مبتدی است. گشتاور آن نیز به ۱۱.۵ نیوتن متر در ۷۷۵۰ دور در دقیقه میرسد. این موتور به دلیل عدم نیاز به دستیابی به حداکثر توان ممکن، با سرسیلندر تک میل سوپاپ (SOHC) طراحی شده که هزینهها را کاهش میدهد.
در مقابل، نسخه ۳۹۰ SMC R محدودیتی از نظر قوانین ندارد و بنابراین دارای تنظیمات قدرتمندتری است. این مدل با ظرفیت بیشتر ۸۹ میلیمتر قطر سیلندر و ۶۴ میلیمتر کورس پیستون در مقابل ۵۸×۴۷.۳ میلیمتر در ۱۲۵ و سر سیلندر دومیل سوپاپ (DOHC، به ۴۵ اسب بخار قدرت در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و ۳۹ نیوتن متر گشتاور در ۷۰۰۰ دور در دقیقه میرسد.
موتور جدید LC4c برای مطابقت با استانداردهای جدید آلایندگی Euro5+ طراحی شده است و با استفاده از دو کاتالیست و یک صداخفهکن که زیر موتور قرار دارد، به استانداردها پایبند مانده است. همچنین سیستم تزریق سوخت بهبود یافته، با افشانههایی که اسپری سوخت دقیقتری دارند، به کاهش تجمع کربن در سوپاپها کمک میکند.
هر دو مدل از گیربکس شش سرعته جدیدی استفاده میکنند که با یک کلاچ لغزشی/کمکی، جابهجایی دندهها را آسانتر کرده است. امکان نصب کوئیک شیفتر نیز وجود دارد.
هندلینگ و سیستم تعلیق
شاسی این دو مدل جدید، بر اساس طراحی جدید سری Duke ساخته شده اما تغییرات قابل توجهی برای هماهنگی با سبک سوپر موتو اعمال شده است. زاویه هد، سه شاخه، زیر شاسی و سفتی شاسی تغییراتی برای تنظیمات مناسبتر به خود دیدهاند. بازوی آلومینیومی عقب نیز طراحی جدیدی دارد که انتظار میرود در مدلهای Adventure 125 و Adventure 390 سال ۲۰۲۵ نیز استفاده شود.
هر دو مدل از سیستم تعلیق WP استفاده میکنند؛ شامل فورک های USD APEX با قطر ۴۳ میلیمتر و یک تک کمکفنر عقب، که هر دو ۲۳۰ میلیمتر جابجایی دارند. در مدل ۳۹۰، فورک ها قابل تنظیم برای فشردگی و بازگشت هستند، در حالی که کمک عقب نیز تنظیم پیش بار و بازگشت دارد. اما مدل ۱۲۵ فقط تنظیم پیشبار در کمک عقب ارائه میدهد. چرخهای ۱۷ اینچی در هر دو مدل استفاده شده است. تایر جلو با سایز ۱۱۰/۷۰ و تایر عقب با سایز ۱۵۰/۶۰ عرضه میشوند. با این حال، مدل ۳۹۰ چرخهای سیمی دارد، در حالی که ۱۲۵ از چرخهای آلیاژی استفاده میکند.
سیستم ترمز در هر دو مدل مشابه است؛ دیسک جلو ۳۲۰ میلیمتری و دیسک عقب ۲۴۰ میلیمتری با کالیپرهای ByBre. وزن مدل 125 SMC R تنها ۱۴۵ کیلوگرم (وزن خیس) است، در حالی که مدل 390 SMC R با وزن ۱۵۴ کیلوگرم فقط ۹ کیلوگرم سنگینتر است.
راحتی و مصرف سوخت
اگر به دنبال راحتی هستید، احتمالاً جزو مخاطبان هدف سوپر موتو نیستید – این سبک از موتورها برای فراهم کردن لوکسترین تجربه سواری طراحی نشدهاند. با این حال، در برخی موارد، فرمانهای پهن، زین باریک و جاپایی های پایین، گزینههایی کاربردی به شمار میآیند.
وضعیت نشستن عمودی و فرمانهای پهن به این معناست که در معرض جریان باد خواهید بود، اما حداقل مجبور نیستید در حالتی خستهکننده و نامناسب قرار بگیرید.
با توجه به ریشه طراحی آفرود، مثلث سواری مدل SMC R به گونهای طراحی شده که امکان ایستادن روی جا پاییها و همچنین سواری در حالت نشسته را فراهم کند. همچنین شرکت سازنده اشاره میکند که باک سوخت ۹ لیتری این مدل بسیار باریک است، که به ارگونومی کمک میکند و در صورت زمین خوردن موتور، کمتر آسیب میبیند. زیر شاسی نیز با در نظر گرفتن تصادفات طراحی شده است و به صورت پیچ شده است، بنابراین در صورت آسیبدیدگی به راحتی قابل تعویض است.
ارتفاع زین ۸۶۰ میلیمتر است – که به طور طبیعی در طراحی سوپرموتو کمی بالاتر است – اما همچنان ۳۰ میلیمتر از Suzuki DR-Z400SM جدید کوتاهتر است.
مصرف سوخت احتمالاً دغدغه اصلی خریداران این موتورها نیست، اما در این زمینه عملکرد خوبی دارند. نسخه ۱۲۵ سیسی مصرف سوختی معادل ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و میتواند با یک باک پر تا ۳۷۵ کیلومتر را طی کند. نسخه ۳۹۰ سیسی با مصرف سوخت ۳.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مسافتی در حدود ۲۶۴ کیلومتر را پوشش میدهد.
تجهیزات
از یک سوپر موتو انتظار نمیرود که به امکانات لوکس مجهز باشد و مدلهای SMC R نیز از این قاعده مستثنی نیستند – این موتورها امکانات ضروری را دارند، اما چیزی فراتر از آن ارائه نمیدهند.
مدل ۳۹۰ به تجهیزات بیشتری مجهز است، از جمله حالتهای سواری قابل انتخاب – خیابان Street و اسپرت – با تنظیماتی برای کنترل کشش و ABS که با توجه به حالت انتخابشده تغییر میکنند. کنترل کشش نیز میتواند به طور کامل غیرفعال شود. در حالت اسپرت، ABS در سه حالت مختلف قابل تنظیم است: جاده (Road)، سوپرموتو (Supermoto) و سوپرموتو+ (Supermoto+). نسخه ۱۲۵ از حالتهای سواری بیبهره است.
هر دو مدل به سیستم نورپردازی LED کامل، یک صفحه نمایش جدید TFT با ابعاد ۴.۲ اینچ و شیشه ضد انعکاس مجهز هستند که خوانایی آن زیر نور آفتاب بهبود یافته است. همچنین قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق اپلیکیشن KTM Connect فراهم شده که امکان کنترل موسیقی، تماسها و ناوبری مرحله به مرحله را از طریق کلیدهای جدید روی فرمان میدهد.
رقبای KTM 125 SMC R و ۳۹۰ SMC R مدل ۲۰۲۵
بازار سوپر موتو نسبت به دو دهه قبل به شدت کوچکتر شده است، اما ممکن است در سال ۲۰۲۵ با معرفی Suzuki DR-Z400SM به عنوان یک گزینه جدید و اصلی، نوعی تجدید حیات را تجربه کند. این مدل رقیب اصلی KTM 390 SMC R خواهد بود، حداقل تا زمانی که نسخههای GasGas و Husqvarna این موتور عرضه شوند.
مدل 125 SMC R با رقابت سختتری مواجه است و باید با رقبایی مانند Aprilia SX 125، Sinnis SM-R و در محدوده قیمتی بالاتر، Fantic XMF 125 رقابت کند.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۲۵ سیسی (۱۲۵) / ۳۹۹ سیسی (۳۹۰)
قطر و کورس پیستون: ۵۸×۴۷.۳ میلیمتر (۱۲۵) / ۸۹×۶۴ میلیمتر (۳۹۰)
نوع موتور: تک سیلندر، چهار سوپاپ، مایعخنک، SOHC (125) / DOHC (390)
قدرت: ۱۵ اسب بخار (۱۱ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه (۱۲۵)/ ۴۵ اسب بخار (۳۳ کیلووات) در ۸,۵۰۰ دور در دقیقه (۳۹۰)
گشتاور: ۱۱.۵ نیوتن متر در ۷,۷۵۰ دور در دقیقه (۱۲۵) / ۳۹ نیوتن متر در ۷,۰۰۰ دور در دقیقه (۳۹۰)
گیربکس: ۶ سرعته، زنجیری، با کلاچ لغزشی/کمکی
مصرف سوخت میانگین: ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۱۲۵) / ۳.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۳۹۰)
ظرفیت باک: ۹ لیتر
حداکثر بُرد: ۳۷۵ کیلومتر (۱۲۵) / ۲۶۴ کیلومتر (۳۹۰)
کمکسواری: ABS، کنترل کشش
شاسی: فولاد مشبک، پوشش پودری
تعلیق جلو: فورک WP APEX 43 میلیمتری
تنظیمات تعلیق جلو: تنظیم فشردگی و بازگشت (۳۹۰) / بدون تنظیمات (۱۲۵)
تعلیق عقب: WP APEX Split Piston
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم پیشبار و بازگشت (۳۹۰) / تنظیم پیشبار (۱۲۵)
ترمز جلو: دیسک شناور ۳۲۰ میلیمتری، کالیپر رادیال ۲ پیستونی ByBre
ترمز عقب: دیسک شناور ۲۴۰ میلیمتری، کالیپر ۱ پیستونی ByBre
چرخها / تایرها: جلو ۱۱۰/۷۰ R17 / عقب ۱۵۰/۶۰ R17
فاصله محوری: ۱۴۵۳ میلیمتر
ارتفاع زین: ۸۶۰ میلیمتر
وزن (با مایعات): ۱۴۵ کیلوگرم (۱۲۵) / ۱۵۴ کیلوگرم (۳۹۰)