درخواست مدیرعامل مرسدس بنز از اتحادیه اروپا
آخرین خودرو/ الا کلنیوس مدیرعامل مرسدس بنز و رئیس انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، از اتحادیه اروپا درخواست کرده در جریمههای سنگینی که برای تخطی خودروسازان از استانداردهای جدید آلایندگی تعیین شده، بازنگری کند. آقای کلنیوس معتقد است این جریمهها میتوانند روند توسعه و تولید خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه را کندتر کنند.
قوانین جدید آلایندگی و ایجاد چالشهای بزرگ
به گزارش آخرین خودرو، طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا که از سال جاری اجرا میشود، خودروهای جدید باید به طور میانگین کمتر از ۹۵ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر منتشر کنند. در صورت عدم رعایت و تجاوز آلایندگی از حد مذکور، خودروسازان با جریمههای سنگینی روبرو خواهند شد. این اعمال فشار در حالی است که برخلاف آمریکا و چین، فروش خودروهای برقی در اروپا در سال ۲۰۲۴ کاهش داشته و حدود ۶ درصد افت کرده است.
لزوم انعطافپذیری در توافق سبز اروپا
آقای کلنیوس با تاکید بر ضرورت انعطافپذیری در «توافق سبز اروپا» افزوده این قوانین بیش از حد سختگیرانه هستند و باید بر توسعه یک مدل تجاری پایدار و سودآور برای صنعت خودروسازی تمرکز شود. شاید بدانید بر اساس این توافق، میزان تولید آلایندههای کربنی تا سال ۲۰۵۰ باید به صفر برسد.
مدیرعامل مرسدس بنز در این باره گفته:
«به ویژه صنعت خودروسازی باید راهکاری برای کاهش خطرات ناشی از عدم تطابق با قوانین بیابد. در این مرحله بحرانی که صنعت خودرو در حال تحول است، خطر پرداخت جریمههای سنگین برای تخطی از قوانین دی اکسید کربن میتواند بودجههای لازم برای تحقیق و توسعه و دیگر سرمایهگذاریها را منحرف کند.»
پاسخ فعالان محیط زیست
سازمان غیرانتفاعی «حمل و نقل و محیط زیست» (به اختصار T&E) که نقش کلیدی در تصویب قوانین اخیر ایفا کرده، در واکنش به اظهارات الا کلنیوس گفته بیشتر خودروسازان با اجرای استراتژیهای مناسب، از جمله معرفی مدلهای جدید، میتوانند ضمن هماهنگی با قوانین، مشمول جریمه نشوند.
طبق پیشبینی این سازمان، حتی در بدترین حالت، مجموع جریمهها کمتر از ۱ میلیارد دلار میشود؛ از بین خودروسازان هم بیشترین سهم میتواند متوجه گروه فولکس واگن باشد. این سازمان برای فولکس واگن راهکار داده و افزایش فروش خودروهای برقی و همکاری با خودروسازانی مانند تسلا را پیشنهاد کرده است. اینکه با چه روشی باید مشتریان را به خرید مدلهای برقی فولکس واگن ملزم کرد، مشخص نیست!
تاثیر کاهش فروش خودروهای برقی در اروپا
هرچند کاهش فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ در برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان محسوس بوده، اما دادههای انجمن ACEA نشان میدهد این روند در تمامی کشورهای اروپایی یکسان نیست. طبق پیشبینیهای کارشناسان موسسه S&P Global Mobility فروش خودروهای برقی در اروپا در سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ درصد رشد خواهد داشت.