نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو

آخرین خودرو/ اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی هستند که توسط شرکت پارس ساتر هوشمند و راسا موتور در بازار ایران عرضه می شوند.
 
بازار خودروهای وارداتی رشد کرده و سگمنت‌های مختلف، از جمله سدان‌های خانوادگی با چند عضو جذاب روبرو شده است. اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو دو مورد از سدان‌های جذاب وارد شده به کشور هستند که می‌توانند نظر بسیاری را به خود جلب کنند. از همین رو، این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام یک می‌تواند گزینه مطلوب‌تری برای مشتری ایرانی به شمار رود.

درباره اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو
اشکودا سوپرب یک سدان خانوادگی سایز متوسط است که در سال ۲۰۰۱ میلادی رونمایی شد و نسل سوم آن نیز از سال ۲۰۱۶ به بازارهای مختلف راه یافت. همین نسل از اشکودا سوپرب حالا با چهره‌ای کمی فیس‌لیفت‌شده در ایران نیز حضور دارد، اما باید بدانید که نسل چهارم این خودرو هم از سال ۲۰۲۴ وارد بازارهای جهانی شده است. برند اشکودا زیرمجموعه خودروساز بزرگ آلمانی، یعنی فولکس‌واگن، محسوب می‌شود و بنابراین جای تعجب ندارد که محصولات این برند اهل جمهوری چک، از لحاظ فنی و پلتفرم مشابه تولیدات هم‌رده گروه فولکس‌واگن باشند.

اما جی ای سی امپو یک سدان با طراحی اسپرت است که از سال ۲۰۲۱ توسط برند جی ای سی چین وارد بازار جهانی شده است. برند جی ای سی از تولیدکنندگان چینی قدیمی و معتبر در عرصه خودرو به حساب می‌آید و با برخی از خودروسازان بزرگ جهانی، نظیر تویوتا، همکاری مستقیم دارد. شرکت راسا موتور خاورمیانه مسئولیت واردات محصولات جی ای سی، از جمله امپو، به بازار ایران را بر عهده دارد، اما تولیدات اشکودا فعلاً به واسطه شرکت پارس ساتر هوشمند در ایران عرضه می‌شوند.

ویدیوی تست و بررسی اشکودا سوپرب

ویدیوی تست و بررسی جی ای سی امپو

مقایسه طراحی بدنه

در مورد طراحی بدنه باید گفت که با دو سبک متفاوت از سدان‌های خانوادگی روبرو هستیم. یکی از آنها بسیار اسپرت، خشن، تهاجمی و ستیزه‌جو به نظر می‌رسد، به نحوی که احتمالاً اکثر مشتریان جوان در همان لحظه اول به آن علاقه‌مند می‌شوند. جی ای سی امپو با ظاهری کاملاً اسپرت و بدنه‌ای عضلانی می‌تواند گزینه مناسبی برای طرفداران ماشین‌های هیجان‌انگیز محسوب شود.

اما در طرف دیگر، مقصود از طراحی اشکودا سوپرب چیز دیگری است. این خودرو بیشتر با اهداف خانوادگی طراحی شده و از المان‌های تهاجمی در ظاهر آن نسبت به حریف چینی کمتر استفاده شده است. البته نمای جلویی خودرو تا حدودی اسپرت به نظر می‌رسد و فرم چراغ‌های آن می‌تواند باعث جوان‌پسندتر شدن آن شود. اما در مجموع، سوپرب فرم خانوادگی‌تری دارد و افرادی که به دنبال محصولات اصیل با طراحی ریشه‌دار اروپایی هستند، قطعاً سبک طراحی اشکودا سوپرب را به جی ای سی امپو ترجیح می‌دهند.

مقایسه مشخصات فنی اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو
نقطه مشترک این دو سدان استفاده از موتورهای نسبتاً کم‌حجم توربوشارژ به همراه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه است. موتور ۱.۴ لیتری توربو در اشکودا سوپرب ساخت فولکس‌واگن بوده و نهایتاً حدود ۱۴۸ اسب بخار به‌علاوه ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۹.۸ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی حدود ۵.۹ لیتر برآورد می‌شود.

اما جی ای سی امپو از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم استفاده می‌کند که قدرت به‌مراتب بیشتری، در حد ۱۷۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور، را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این میزان توان برای دستیابی به شتاب کمتر از ۷ ثانیه طراحی شده و باعث می‌شود که جی ای سی امپو خودروی به‌مراتب پرشتاب‌تری به شمار رود.
میانگین مصرف سوخت امپو نیز حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که تفاوت چندانی با حریف اروپایی ندارد.

خودروجی ای سی امپواشکودا سوپرب
موتور۴سیلندر-بنزینی-۱۶سوپاپ–توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۴ لیتر
توان خروجی ۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۶.۹۵ ثانیه۹.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۱۹۸ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۰۰ کیلوگرم۱۴۴۰ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۶۸ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۳۶ میلیمتر۲۸۵۹ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۳ لیتر۶۲۵ لیتر

هر دو سدان دارای سیستم‌های تعلیق مستقل مولتی‌لینک برای بخش عقب هستند و طبق انتظار در قسمت جلو از تعلیق مستقل مک‌فرسون استفاده می‌کنند. بنابراین، میزان تعادل آنها در سر پیچ‌ها، به واسطه بهره‌گیری از تعلیق مستقل، اطمینان‌بخش است، هرچند که احتمال بیش‌فرمانی در جی ای سی امپو به دلیل قدرت بالای موتور و شتاب سریع‌تر، بیشتر خواهد بود.

مقایسه کابین و فضای داخلی
هرچقدر طراحی داخل کابین جی ای سی امپو مدرن و امروزی به نظر می‌رسد، طرح کابین اشکودا سوپرب قدیمی و ساده احساس می‌شود. دلیل این امر هم مشخص است، چراکه اشکودا سوپرب حدود ۸ سال پیش طراحی شده، اما جی ای سی امپو تنها ۲ یا ۳ سال است که به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است.

سبک طراحی داشبورد، غربیلک فرمان، ادوات تعویض دنده، کنسول بین صندلی‌های جلو و سایر المان‌های روی پنل درها در امپو به نحوی است که کاملاً ارگونومیک، زیبا و دلنشین احساس می‌شود و به‌خوبی می‌تواند سلایق مدرن‌پسند و کمی فانتزی‌گرایانه را پاسخگو باشد. البته این طراحی به اندازه نمای بیرونی خشن و تهاجمی نیست و به نظر می‌رسد بیشتر روی معیارهای خانوادگی تمرکز داشته است.

در طرف دیگر، فرم طراحی داشبورد اشکودا سوپرب ساده، اصیل و مطابق با معیارهای چندین سال قبل انجام گرفته است که می‌تواند برای بسیاری از مشتریان، به‌ویژه آنهایی که به دنبال زرق و برق خودروهای جدید چینی نیستند، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده باشد.

میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو نسبتاً جادار و بزرگ است، اما به نظر می‌رسد که صندلی‌های ردیف دوم در سدان اروپایی، به‌ویژه از لحاظ فضای پا و زانوها، کمی جادارتر باشد. خوشبختانه صندوق عقب هر دو خودرو نیز بسیار جادار و بزرگ است و می‌تواند لوازم یک خانواده ۵ نفره را به نحو مناسبی در خود جای دهد. البته در این بین، صندوق عقب اشکودا سوپرب با ظرفیت ۶۲۵ لیتری فضای بیشتری نسبت به صندوق ۵۴۳ لیتری امپو ارائه می‌دهد.

مقایسه تجهیزات و امکانات اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو
با وجود آنکه اشکودا سوپرب امکانات پایه‌ای و رفاهی قابل قبولی ارائه می‌دهد و از تجهیزاتی همچون اتوپارک، تهویه دوکاناله و سقف نیمه پانوراما برخوردار است، اما فاقد تجهیزات مدرن راداری یا دستیار رانندگی نیمه‌خودکار است که در امپو به طور نسبتاً کامل وجود دارد. بنابراین، سطح تجهیزات و آپشن‌های جی ای سی امپو، به‌ویژه در مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی بین خطوط، هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، رادار تابلوخوان، رادار خط‌خوان و مواردی از این دست، نسبت به حریف کاملاً برتر است.

خودروجی ای سی امپواشکودا سوپرب
کروز کنترل دارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
سردکن صندلی جلوداردندارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسداردندارد
دنده پشت فرمانداردندارد
اتوپارکندارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانوراماندارددارد (نیمه پانوراما)

نتیجه‌گیری: جی ای سی امپو ارزنده‌تر است یا اشکودا سوپرب؟
مقایسه اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو نشان می‌دهد که هر دو خودرو قابلیت‌های فراوانی در جذب دسته‌های مختلف مشتریان ایرانی دارند. اگر طرفدار خودروهای اصیل اروپایی هستید و می‌خواهید یک سدان بزرگ با فناوری ساخت آلمانی، عملکرد حرکتی مناسب، آپشن‌های قابل قبول، کابین جادار و کیفیت ساخت مطلوب داشته باشید، اشکودا سوپرب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در طرف دیگر، اگر طرفدار هیجان و شتاب بالا هستید، به طراحی هیجان‌انگیز خودرو اهمیت می‌دهید، کابین شیک و مدرن برایتان در اولویت است و از آپشن‌های نوین و متنوع لذت می‌برید، جی ای سی امپو انتخاب اول شما در این میان خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir