مشخصات کامیونهای جدید بنز 1930 و 2630، بهروزرسانی پیرمرد 65 ساله!
پدال/ ایرانخودرو دیزل بهمنظور مطابقت با استانداردهای جدید، اقدام به اعمال تغییرات و ارتقاءهایی روی کامیونهای قدیمی مشهور به مایلر کرده است.
کابوس جادههای ایران، ارابهٔ مرگ و یا هر لقب دیگری که به کامیونهای بنز موسوم به واگن هود بدهیم، تأثیری ندارد و ایرانخودرو دیزل هنوز حاضر نیست دست از سر این پیرمرد فرتوت بردارد. درحالیکه به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای جدید، برای مدتی تولید این کامیونها متوقف شده بود، حال ایرانخودرو دیزل با اعمال تغییرات فنی و ارتقاء ویژگیهای کامیونهای واگن هود، تولید سری جدید آن را از سر گرفته است. این کامیونها که قبلاً با نامهای ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ شناخته میشدند، حالا ۱۹۳۰ و ۲۶۳۰ نام گرفته و توانستهاند استانداردهای جدید ۸۵ گانه را پاس کنند. ایرانخودرو دیزل بهتازگی اولین شرایط فروش این کامیونها را هم اعلام کرده است و ازاینرو، در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات آنها بپردازیم.
تاریخچه کامیونهای واگن هود یا مایلر
ایرانخودرو دیزل که پیش از انقلاب شرکت صنعتی خاور نام داشت، در سال ۱۳۳۸ برای تولید و عرضهٔ کامیونهای مرسدس بنز در تهران تأسیس شد. این شرکت کار خود را با مونتاژ کامیون بنز ۱۹۲۱ آغاز کرد که از کامیونهای جدید سری L مرسدس بود. این سری کامیون در سال ۱۹۵۹ در آلمان معرفی شده و زمانی که به ایران آمد کاملاً جدید بود. کامیونهای سری L ابتدا برای بازار داخلی آلمان در نظر گرفته شده بودند ولی به دلیل کیفیت بالا و استهلاک پایین، در بازارهای صادراتی هم عرضه شدند و بسیار موفق عمل کردند.
شرکت خاور در ابتدا فعالیت خود را با مونتاژ روزانه یک دستگاه کامیون شروع کرد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری، خطوط تولید و مونتاژ خود را توسعه داد. شرکت خاور در سال ۱۳۴۳ کامیونت سری LP مرسدس یا همان خاور ۶۰۸ معروف را به تولیدات خود افزود و بعداً کامیون نیمه سنگین ۹۱۱ و کامیون جفت محور ۲۶۲۴ هم به خطوط مونتاژ این شرکت اضافه شدند. در سال ۱۳۷۷ شرکت خاور با بخش اتوبوسسازی ایرانخودرو ادغام شد و ایرانخودرو دیزل شکل گرفت. در سال ۱۳۷۸ نیز پیشرانهٔ ۹ لیتری مدل ۱۹۲۱ با نمونهٔ قویتر ۱۲ لیتری OM 355 جایگزین شد و این مدل ۱۹۲۴ نام گرفت. این پیشرانه تا به امروز در کامیونهای واگن هود استفاده میشود.
ازآنجاییکه اتاق بار کمپرسی و باری کامیونهای واگن هود ساخت شرکت آلمانی مایلر (Meiller) بودند، این کامیونها در ایران به بنز مایلر شهرت پیدا کردند. این کامیونها در کشورمان بهطور گستردهای مورداستفاده قرار گرفتند و هنوز هم با وجود گذشت ۶۵ سال، بخش عمدهای از حملونقل سنگین کشور بر دوش کامیونهای واگن هود است. البته طی این سالها، ایرانخودرو دیزل تقریباً تمام قطعات فنی این کامیونها مثل محورها، گیربکس، جعبه فرمان و… را تغییر داده و اکثر قطعات کامیونهای واگن هود چینی یا ایرانی هستند و درنتیجه، کامیونهای جدیدتر از لحاظ کیفیت هرگز در حد نمونههای قدیمی نیستند.
بااینحال، کامیونهای بنز که سالها است با رنگ نارنجی تولید میشوند، به دلیل طراحی ساده، سهولت تعمیرات و فراوانی قطعات، همچنان بین رانندگان محبوب هستند و با وجود عرضهٔ کامیونهای مدرنتر و جدیدتر چینی که بهمراتب راحتتر و مجهزتر هستند، هنوز هم بنز مایلر فروش بالایی دارد. درواقع مایلر حکم نیسان آبی را بین کامیونها دارد که هرچند در نمونههای صفرکیلومتر جدید بسیار بیکیفیت شده ولی بازهم خریدار دارد و ایرانخودرو دیزل حاضر نیست آن را کنار بگذارد. این شرکت مشکل ارتفاع بالای کامیونهای واگن هود که باعث له شدن خودروها در تصادفات شاخبهشاخ میشد را هم چند سال پیش با نصب حفاظهای فلزی زیر سپر جلو برطرف کرد!
تغییرات کامیونهای جدید ۱۹۳۰ و ۲۶۳۰
همانطور که گفته شد، ایرانخودرو برای مطابقت کامیونهای واگن هود با استانداردهای جدید، تغییرات و بهسازیهایی را انجام داده است. یکی از این تغییرات، تجهیز به سیستم ضد لغزش ASR، سیستم کنترل پایداری ESC و ترمز اضطراری هوشمند AEBS است درحالیکه در نسخهٔ قبلی فقط ترمز ABS وجود داشت. علاوه بر این، سیستم هشدار انحراف از مسیر هم یکی دیگر از تجهیزات ایمنی است که به این کامیونهای جدید اضافه شده است. دیلایت و لجن گیر اتوماتیک برای کاهش هزینههای نگهداری و افزایش دوام سیستم ترمز نیز دیگر ویژگیهای جدیدی هستند که در این کامیونها میبینیم. در داخل نیز به صندلی راننده گرمکن اضافه شده و به صفحه آمپر یک نمایشگر دیجیتالی افزوده شده است.
امکاناتی که قبلاً در کامیونهای واگن هود ارائه میشد و همچنان وجود دارد نیز شامل موارد زیر میشود:
کولر و بخاری
بخاری درجا
صندلیهای قابل تنظیم
چراغهای مه شکن جلو و عقب
تاخوگراف
بوق برقی
بوق دنده عقب
قفل عرضی دیفرانسیل
گاردهای جلو و عقب جانبی
رادیوپخش با USB، AUX و SD Card
کپسول آتشنشانی
فرمان هیدرولیک قابل تنظیم
مشخصات فنی کامیونهای جدید ۱۹۳۰ و ۲۶۳۰
علاوه بر موارد فوق، در پیشرانهٔ کامیونهای واگن هود هم تغییراتی صورت گرفته است تا با استانداردهای آلایندگی جدید مطابقت پیدا کند. پیشرانهٔ ۱۲ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ OM 355 حالا به سیستم سوخترسانی کامن ریل مجهز شده است درحالیکه در نسخهٔ قبلی، سیستم سوخت از نوع پاشش مستقیم بود. به لطف این تغییر، خروجی پیشرانه حالا به ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است درحالیکه این ارقام قبلاً ۲۸۰ اسب بخار و ۱۰۵۰ نیوتن متر بودند. این افزایش خروجی باعث بهبود کارایی کامیونها در حمل بار و عبور از شیبهای تند خواهد شد و به لطف این ویژگی، حداکثر توانایی شیب روی کامیونهای واگن هود از ۵۱ به ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، استاندارد آلایندگی کامیونهای باستانی ایرانخودرو دیزل هم از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقاء پیدا کرده که باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
بهطور خلاصه، لیست تغییرات این کامیونها شامل موارد زیر میشود:
سیستم کنترل پایداری
سیستم ضد لغزش
ترمز اضطراری هوشمند
هشدار خروج از مسیر
گرمکن صندلی راننده
صفحه آمپر دیجیتالی
دیلایت
لجن گیر اتوماتیک
سیستم سوخترسانی کامن ریل
افزایش خروجی موتور
ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو ۵
قیمت کامیونهای جدید بنز ۱۹۳۰ و ۲۶۳۰
هنوز قیمت نهایی این کامیونهای جدید اعلام نشده است ولی ایرانخودرو دیزل در طرح فروش جدید خود، برای ۱۹۳۰ باری پیشپرداخت ۱.۸۵ میلیارد تومان، برای ۱۹۳۰ کمپرسی ۱.۹۵ میلیارد تومان و برای ۲۶۳۰ کمپرسی ۲.۶ میلیارد تومان را اعلام کرده است. ازآنجاییکه معمولاً ارقام پیشپرداخت نصف قیمت نهایی خودروها است، انتظار میرود قیمت این کامیونها بین ۳.۷ تا ۵.۲ میلیارد تومان باشد. بهطورکلی، هرچند شاید ارتقاء پیشرانه، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی کامیونهای واگن هود را بتوان اقدام مثبتی تلقی کرد ولی مشکلات اساسی این کامیونها شامل کیفیت پایین، امکانات اندک و راحتی بسیار پایین همچنان به قوت خود باقی است و رانندگان ایرانی را مجبور میکند در دوران کامیونهای خودران، همچنان کامیونی متعلق به ۶۵ سال پیش را با پایینترین کیفیت و راحتی سوار شوند.